Zájem o kontrolu zdravotní péče se v ČPZP zdvojnásobil

08.08.2011

Ostrava, 9. srpna 2011 - Rostoucí zájem o sledování výdajů na zdravotní péči ze strany svých klientů eviduje Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP). Od začátku letošního roku už vystavila více než 48 tisíc výpisů z osobního účtu, z něhož lidé získávají přehled o své čerpané zdravotní péči. Vydaných výpisů bylo do konce července dvakrát více, než ve stejném období loni. Pojištěnci ČPZP si již také letos zkontrolovali více účtů, než za celý rok 2010.

„Z výpisu čerpané péče lidé zjistí, kolik za ně jejich zdravotní pojišťovna uhradila. Často bývají překvapeni, v jakých částkách se ceny léků a vyšetření pohybují. Zároveň je to nejlepší způsob, jak zkontrolovat lékaře - zda si neúčtují za vyšetření, která se vůbec neuskutečnila, případně zda na jejich jméno nebyly vypsány recepty, které si pak v lékárně nevyzvedli," uvedl ředitel marketingu a prodeje ČPZP Ing. Vladimír Matta k otázce, proč je dobré sledovat výpis svého osobního účtu, který každému klientovi vede jeho zdravotní pojišťovna.

Ze statistik třetí největší zdravotní pojišťovny v ČR vyplývá, že letos už uspokojila více požadavků na zaslání výpisu z osobního účtu, než za celý rok 2010. ČPZP za prvních sedm měsíců letošního roku vyřídila 48.595 takových požadavků, zatímco loni ve stejném období jich bylo jen 24.303. Do svého osobního účtu do konce letošního července nahlédlo 19.046 pojištěnců ČPZP, což je o 6394 meziročně více. Někteří klienti žádají o výpis opakovaně, nejčastěji z důvodu změny lékaře.

Neoprávněně vykázanou zdravotní péči mohou odhalit důsledné kontroly prováděné pomocí informačního systému ČPZP, nebo fyzickou revizí ve zdravotnických zařízeních. Významným kontrolním nástrojem je aktivní klient, který pojišťovnu na případné nesrovnalosti ve svém účtu upozorní. Za rok 2010 si nechaly prověřit údaje ve vykázané zdravotní péči přes dvě desítky pojištěnců, za rok 2009 jich bylo 14. V letošním roce rozporovalo výpis z osobního účtu 55 pojištěnců ČPZP. Kromě nesprávné preskripce šlo o případy neoprávněného vykazování poskytnuté zdravotní péče (z pohledu klientů), především vykázané výkony lékařů.

„Spolupráce klientů v oblasti kontroly zdravotní péče si velice vážíme. Jejich stížnosti obvykle vedou ke zjištění, že lék za pár desítek korun klient nečerpal. Podnět klienta ale může vést i k tomu, že odhalíme podvod za miliony korun," přibližuje praxi Ing. Petr Schindler, vedoucí odboru metodiky a kontroly zdravotní péče. V současné době se Česká průmyslová zdravotní pojišťovna zaměřuje například na revizi v kyjovské nemocnici, kde existuje podezření na několikaleté falšování lékařských předpisů dvěma externími pracovníky.


Klienti pojišťovny s kódem 205 mají několik možností, jak výpis čerpané péče získat. Nejčastěji si o něj požádají na pobočce, kde jim je vystaven na počkání. K výpisu se ovšem mohou dostat i online, a to přes portál zdravotní pojišťovny neboli přes elektronickou přepážku. Touto cestou pojišťovna letos rozeslala každý čtvrtý výpis. O přehled lze požádat rovněž telefonicky či písemně. Výpis se zpracuje a doručí poštou do vlastních rukou.