Předmět žádosti:
Informace o přeregistraci pojištěnců, konkrétně:
„Co když se však stane bez vědomí ČPZP?
Jak mohlo k takové situaci dojít? Šlo o ojedinělý případ? Co v takovém případě dělat?
Jak si pojišťovny chrání klienty? Jak běžně probíhá přeregistrace?“
Sdělená informace:
Podmínky a způsob změny zdravotní pojišťovny jsou detailně upraveny v ust. § 11a zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů („ZoVeZP“). Dle ust. § 11a odst. 1 ZoVeZP zejména platí, že zdravotní pojišťovnu je pojištěnec oprávněn změnit na základě přihlášky opatřené podpisem pojištěnce, jeho zákonného zástupce, opatrovníka nebo poručníka. Z pohledu přeregistrace k jiné zdravotní pojišťovně je tedy rozhodný podpis přihlášky k (nové) zdravotní pojišťovně a datum jejího doručení. Pakliže dojde při přeregistraci k porušení právních předpisů, lze na základě podání žádosti pojištěnce adresované nové zdravotní pojišťovně registraci rozporovat a požadovat narovnání nechtěného stavu. Pakliže pojištěnec zjistí, že došlo k přeregistraci k jiné zdravotní pojišťovně v rozporu (většinou se tak stane v okamžiku, kdy obdrží průkaz pojištěnce vystavený novou zdravotní pojišťovnou), doporučujeme bezodkladně kontaktovat stávající zdravotní pojišťovnu a uvedený stav rozporovat. ČPZP pro své pojištěnce dále zastřešuje řešení situace s novou zdravotní pojišťovnou. Implementací tohoto mechanismu je klientům ČPZP rovněž poskytována ochrana před nechtěnou změnou zdravotní pojišťovny.