Kód pojišťovny

Preventivní programy

Aktuální informace:

Upozorňujeme na některé novinky v preventivních programech pro rok 2025:

Nové preventivní programy:

Lehká sádra – příspěvek až 1 000 Kč

pro všechny pojištěnce na úhradu odlehčené nebo lehké sádry

Ortopedické vložky – příspěvek až 500 Kč pro pojištěnce s ortopedickými vadami nohou na nákup ortopedických vložek do bot

Dentální hygiena – příspěvek až 500 Kč

pro dospělé pojištěnce na dentální hygienu

- program s omezeným finančním limitem

- možnost čerpání daného programu je podmíněna platnou absolvovanou preventivní prohlídkou u praktického lékaře

- příspěvek přesunut z programu Bonus Plus do standardní nabídky


Další vybrané změny:

Navýšení příspěvků u vybraných programů:
- Duševní zdraví – nově až 3 000 Kč
- Manažerka mateřství – nově až 3 000 Kč

Zrušení věkového limitu u programů – nově lze čerpat od 18 let:
- Prevence rakoviny prsu
- Program onkologické prevence

Rozšíření nebo úprava možností čerpání u programů:
- Zdravé dítě
- Sportovní kroužky
- Příspěvek na paruku
- Diabetes
- Krok pro zdraví
- Žena po porodu
- Manažerka mateřství
- Jedeme dál

Zdraví 65+
- příspěvek až 500 Kč pro pojištěnce od 65 let – změna věkového limitu programu

Program Bonus Plus
- navýšení bodů za registraci do programu (nově 100 bodů)
- nově se program automaticky ukončuje po 10 letech nečerpání
- nová aktivita čerpání – Opalovací krémy
- aktivita Přípravky na ústní hygienu – lze čerpat i na dentální párátka

Zásady čerpání preventivních programů 2025

Pojištěnec musí být v době čerpání (pořízení dokladu o úhradě služby či zboží) i nárokování (předložení dokladu v ČPZP) programu pojištěn u ČPZP a nesmí být pro následující období přeregistrován k jiné zdravotní pojišťovně.

Preventivní programy mohou být čerpány pouze na území České republiky (týká se zdravotní péče a aktivit/služeb; nevztahuje se na nákup zboží v zahraničním e-shopu).

  • Preventivní programy pro rok 2025 je možné čerpat v období platnosti pojištění v průběhu roku 2025.
  • Doklady o zaplacení musí být vystaveny v období od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025, není-li dále nebo v popisu programu stanoveno jinak.
    • U klientů, kteří se stanou pojištěnci ČPZP od 1. 7. 2025, musí být doklad o úhradě vystaven v období registrace klienta u ČPZP (tzn. nejdříve od 1. 7. 2025).
    • U občanů Ukrajiny musí být doklad o úhradě vystaven v období registrace klienta u ČPZP (tzn. nejdříve od data registrace do systému veřejného zdravotního pojištění).
  • Příjem dokladů končí 31. 12. 2025 (pokud není u jednotlivých programů uvedeno jinak).
  • Doklady o úhradě lze uplatnit nejpozději do 3 měsíců od data vystavení. Pokud v průběhu tohoto termínu není doklad předložen, žádost o příspěvek nebude akceptována. Toto ustanovení se nevztahuje na program Bonus Plus. V případě očkování není podstatné datum zakoupení vakcíny, ale datum aplikace.
  • Doklady o zaplacení, které mají datum z roku 2025, musí být proplaceny v roce 2025, v roce 2026 proplaceny nebudou.

Nabídka preventivních programů je rozdělena do skupin programů, určených pro jednotlivé věkové skupiny:

1. Děti a mládež do 17 let včetně - až 1 500 Kč + programy, které lze čerpat nad stanovený roční limit.

2. Ženy od 18 let - až 1 000 Kč + programy, které lze čerpat nad stanovený roční limit.

3. Muži od 18 let - až 1 000 Kč + programy, které lze čerpat nad stanovený roční limit.

4. Samostatnou skupinu představují preventivní programy pro bezpříspěvkové dárce krve a plazmy, a dárce kostní dřeně.

Pro jednotlivé skupiny programů je stanovený maximální limit příspěvku, který může pojištěnec vyčerpat za rok (děti a mládež až 1 500 Kč, ženy a muži až 1 000 Kč). Jednotlivé preventivní programy mají nastavenou maximální výši příspěvku, kterou lze z daného programu čerpat.

U každé skupiny programů figurují navíc doplňkové programy, které lze čerpat nad stanovený roční limit.

Pojištěnec čerpá ze skupiny preventivních programů pro danou věkovou kategorii.

Pojištěnec, který dosáhne 18 let v roce 2025, se rozhodne, zda bude čerpat příspěvky ze skupiny preventivních programů pro děti a mládež nebo ze skupiny preventivních programů pro muže, resp. ženy (čerpání mezi skupinami programů nelze kombinovat). Uvedenému pojištěnci, který již začal čerpat příspěvky v rámci jedné skupiny programů, bude umožněno dočerpat příspěvky v rámci této skupiny programů.

Pojištěnec, který dosáhne 18 let v roce 2025, nemá z technických důvodů možnost čerpat příspěvky prostřednictvím mobilní aplikace Zdraví v mobilu nebo prostřednictvím Elektronické přepážky. Příspěvky lze čerpat pouze na pobočce ČPZP. 

  • Pojištěnec starší 18 let
  • Zákonný zástupce pojištěnce mladšího 18 let, a to:
    • rodiče
    • pěstouni, poručníci, opatrovníci nebo osvojitelé, kterým bylo dítě svěřeno do péče – na základě rozhodnutí o svěření do péče
    • instituce (zařízení ústavní výchovy-diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy) - na základě rozhodnutí soudu.
  • Zplnomocněná osoba – na základě plné moci udělené pojištěncem (zmocnitelem) vybrané osobě (zmocněnci). Jedná se o případy, kdy pojištěnec čerpající preventivní program požádá o doručení dokladů na pobočku jinou osobu, např. manželku, přítelkyni, rodiče apod. Plná moc nemusí být úředně ověřena. Je doporučeno použít vzor Plná moc. Plnou moc odevzdá zmocněnec zaměstnanci pobočky.
  • Pojištěnec, který se pro následující období zaregistroval k jiné zdravotní pojišťovně. Toto opatření se týká všech předložených dokladů, z jakéhokoli období roku 2025.
  • Pojištěnec, který dluží více než 200 Kč na pojistném nebo více než 100 Kč na penále.
  • Osoby, které jsou vyňaty ze systému veřejného zdravotního pojištění (např. na dlouhodobém pobytu) nebo osoby s výpomocným pojištěním u ČPZP (tj. disponují žlutým průkazem pojištěnce).
  • prostřednictvím mobilní aplikace "Zdraví v mobilu" (platí pro uživatele Elektronické přepážky ČPZP se zřízeným oprávněním)
  • elektronicky - prostřednictvím Elektronické přepážky (menu Pojištěnci, funkce Proplácení preventivních programů)
  • osobně - při návštěvě pobočky
  • korespondenčně - zasláním žádosti poštou
  • prostřednictvím vlastní datové schránky (popř. datové schránky zákonného zástupce dítěte)

Žádosti o příspěvek, které budou zaslány nesprávným způsobem, nebudou akceptovány. O příspěvek tedy nelze požádat:

  • prostřednictvím žádosti zaslané přes e-mail
  • elektronicky – prostřednictvím Elektronické přepážky – menu servis – elektronická podatelna
  • sběrnými boxy a poštovními schránkami na pobočkách
Program Krok pro zdraví je těsně spjat s fungováním mobilní aplikace, lze jej tedy proplácet jen prostřednictvím mobilní aplikace Zdraví v mobilu. Program Krok pro zdraví nelze proplatit na pobočce, korespondenčně, prostřednictvím Elektronické přepážky, ani přes datovou schránku.

 

  • na bankovní účet – pojištěnec obdrží finanční prostředky do 14 pracovních dnů od data podání žádosti
  • poštovní složenkou/poukázkou (nelze při čerpání prostřednictvím mobilní aplikace nebo Elektronické přepážky) – pojištěnec obdrží finanční prostředky do 30 pracovních dnů od data podání žádosti

Doklady potřebné k čerpání příspěvků elektronicky prostřednictvím mobilní aplikace Zdraví v mobilu a Elektronické přepážky:

  • Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
  • Další doklady, pokud jsou vyžadovány u jednotlivých preventivních programů

Doklady potřebné k osobnímu čerpání příspěvků pojištěncem:

  • Občanský průkaz
  • Číslo bankovní účtu, viz níže: „Identifikace čísla účtu“ (při opakovaném čerpání na totožný bankovní účet již není vyžadováno)
  • Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
  • Pas nebo jiný úřední doklad prokazující totožnost pojištěnce – platí pro cizince, kteří jsou pojištěnci ČPZP na základě vykonávání výdělečné činnosti na území ČR
  • doklad totožnosti – úřední doklad prokazující totožnost pojištěnce (občanský průkaz, cestovní pas) – platí pro občany Ukrajiny

Doklady potřebné k osobnímu čerpání příspěvků zákonným zástupcem dítěte:

  • Občanský průkaz zákonného zástupce dítěte
  • Průkaz pojištěnce - dítěte nebo rodný list dítěte. Při opakovaném čerpání stejným zákonným zástupcem dítěte již není vyžadováno.
  • Číslo bankovního účtu, viz níže: „Identifikace čísla účtu“
  • Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
  • Rozhodnutí soudu a rodný list dítěte – platí pro osobu, které bylo dítě svěřeno formou pěstounství, osvojení, poručenství nebo opatrovnictví
  • Rozhodnutí soudu – platí pro instituce (zařízení ústavní výchovy-diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy). Zaměstnanec instituce doloží také pověření k vyřízení příspěvku vystavené institucí.
  • Doklad totožnosti zákonného zástupce dítěte – úřední doklad prokazující totožnost pojištěnce (občanský průkaz cestovní pas) a také doklad totožnosti dítěte (občanský průkaz, cestovní pas, rodný list) – platí pro občany Ukrajiny

Identifikace čísla účtu při osobním čerpání:

  • K identifikaci čísla účtu je klient povinen zaměstnanci pobočky doložit číslo účtu: průkazní kartička k bankovnímu účtu, výpis z bankovního účtu (popř. jeho čitelná kopie) nebo jiná prokazatelná forma (např. doložení čísla účtu v mobilní aplikaci apod.).
  • U občanů Ukrajiny lze příspěvek zaslat na bankovní účet pouze u českých bankovních ústavů (příspěvek nelze zaslat poštovní složenkou).
  • Bankovní účet musí být pojištěncem doložen při prvním čerpání nebo při změně účtu, na který pojištěnec požaduje převést čerpané příspěvky. Pokud pojištěnec čerpá opětovně na totožné číslo bankovního účtu, nemusí již číslo účtu znovu dokládat.
  • Pokud pojištěnec předkládá výpis z bankovního účtu, postačí výpis se začerněnými nebo přelepenými finančními údaji, popř. odstřižené záhlaví výpisu s uvedeným číslem účtu.

Čerpání příspěvků poštou - zásilka musí obsahovat:

  • Informaci, o jaký příspěvek pojištěnec žádá
  • Identifikační údaje pojištěnce – jméno a příjmení, adresa a číslo pojištěnce. Kopie občanského průkazu není vyžadována. Při opakovaném čerpání příspěvků pro dítě stejným zákonným zástupcem dítěte již není vyžadováno doložení rodného listu dítěte nebo průkazu pojištěnce – dítěte.
  • Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
  • Číslo bankovního účtu (při opakovaném čerpání na totožný bankovní účet již není vyžadováno)
  • Čitelné kopie všech ostatních potřebných dokladů, vyžadovaných u jednotlivých preventivních programů.

Čerpání příspěvků vlastní datovou schránkou pojištěnce (popř. datovou schránkou zákonného zástupce dítěte) - datová zpráva musí obsahovat:

  • Informaci, o jaký příspěvek pojištěnec žádá
  • Identifikační údaje pojištěnce – jméno, příjmení a číslo pojištěnce. Kopie občanského průkazu není vyžadována.
  • Průkaz pojištěnce - dítěte nebo rodný list dítěte. Platí pro případ čerpání příspěvků zákonným zástupcem dítěte; při opakovaném čerpání příspěvků pro dítě stejným zákonným zástupcem dítěte již není vyžadováno.
  • Číslo bankovního účtu, na které má být příspěvek zaslán (příp. adresu pojištěnce, na kterou má být příspěvek zaslán poštovní složenkou/poukázkou)
  • Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
  • Čitelné kopie všech ostatních potřebných dokladů, vyžadovaných u jednotlivých preventivních programů.

Jako podklad k poskytnutí příspěvku na preventivní program slouží doklad o úhradě, příp. i další doklady, pokud jsou vyžadovány u jednotlivých preventivních programů.

Doklad o úhradě je jeden doklad nebo skupina dokladů, které dohromady splňují:

  • náležitosti pro daný preventivní program (identifikace vystavujícího subjektu, účel vystavení, příjemce)
  • doložení úhrady

Za doklad o úhradě může být považován např. pokladní doklad, paragon, faktura, formulář ČPZP.

Obecně:

  • Doklad o úhradě musí být k čerpání doložen celý.
  • Doklad o úhradě musí být čitelný, údaje nesmí být přepisované, zabělené či jinak upravené.Pokud budou údaje opravené, musí obsahovat také informaci o tom, kdo je opravil.
  • Doklad o úhradě musí být vždy vystaven v české měně a českém jazyce (může být vystaven také zahraničním subjektem – týká se pouze nákupu produktů v e-shopech; v těchto případech si pojištěnec musí předem sám ověřit, zda doklad bude splňovat tyto náležitosti).
  • Pokud doklad o úhradě obsahuje údaje o odběrateli, pak tímto odběratelem musí být pojištěnec, který preventivní program čerpá, popřípadě u nezletilého pojištěnce jeho zákonný zástupce, poručník apod. (pokud není u jednotlivých preventivních programů uvedeno jinak).
  • Doklad o úhradě s více položkami k čerpání pro více pojištěnců (typicky rodina, např. zakoupení 2 ochranných přileb pro 2 děti) je možné uznat pouze v případě, kdy na dokladu budou uvedeny identifikační údaje všech čerpajících pojištěnců (tyto údaje mohou být doplněny ručně) a položky na dokladu budou transparentně označeny (rozlišeny) tak, aby bylo jednoznačně zřejmé, který pojištěnec danou položku čerpá. Takto označený doklad o úhradě (tedy doklad s údaji všech čerpajících pojištěnců na tomto jednom dokladu) se doloží k čerpání u všech pojištěnců. Není přípustné pořizovat kopie dokladu pro čerpání jednotlivými pojištěnci a na každý doklad samostatně uvádět identifikační údaje daného pojištěnce. V případě čerpání dospělých pojištěnců musí být doklad vystaven na jednoho z pojištěnců, který příspěvek čerpá.
  • Doklad, na kterém je započtena sleva, lze uznat v těchto případech:
    • jsou-li na dokladu uvedeny pouze produkty, na které se vztahuje příspěvek nebo je z dokladu jednoznačně zřejmé, že se sleva vztahuje k položce, ke které se vztahuje příspěvek.
    • kdy i po odečtení celkové slevy u produktu, na který se vztahuje příspěvek, je zaplacená částka za produkt minimálně 1 Kč.

Pozn.: Pokud doklad o úhradě obsahuje více položek a zároveň je na dokladu uvedena sleva, ze které není jednoznačně zřejmé, k jaké položce se sleva vztahuje, je ČPZP povinna při poskytování příspěvků postupovat s péčí řádného hospodáře. Klient je povinen doložit, jaká byla skutečně vynaložená částka, jakou za zboží zaplatil. Pokud to nedoloží a z dokladu to není zřejmé, odečte se sleva od položky na dokladu, na kterou chce pojištěnec příspěvek čerpat.

  • Na jeden doklad o úhradě lze pojištěnci poskytnout příspěvek pouze jednou.

 

Pro bezproblémové posouzení dokladu o úhradě k čerpání příspěvku doporučujeme, aby si pojištěnec nechal vystavit samostatný doklad o úhradě, který bude vystaven jen na položky, kterých se dané čerpání týká. Předejde se tak případným nedorozuměním nebo zamítavým stanoviskům.
V individuálních případech, kdy bude integrita dokladu narušena nebo jeho obsah neprůkazný, může být po klientech vyžadováno další potvrzení pro zvýšení věrohodnosti dokladu, přestože doklad o úhradě bude obsahovat všechny požadované náležitosti.

 

Co musí obsahovat doklad o úhradě?

  • Doklad o úhradě musí obsahovat jméno, příjmení a datum narození nebo rodné číslo pojištěnce, účel vystavení dokladu, cenu, datum, informaci o zaplacení, číslo dokladu a identifikační údaje vystavujícího subjektu – tj. název firmy, IČO nebo DIČ nebo IČZ, adresu firmy.
  • Doložení úhrady: Pokud není z předloženého dokladu jednoznačně zřejmé, že byl uhrazen (např. při formě úhrady převodem), je nezbytné předložit další doklad potvrzující, že k úhradě opravdu došlo, např. výpis z účtu, potvrzení o platbě, potvrzení od vystavitele dokladu, že eviduje doklad jako uhrazený.
  • Doklad o úhradě, na kterém je čitelně uvedena identifikace vystavujícího subjektu, nemusí obsahovat razítko a podpis.
  • Doklady o úhradě ve formě formuláře ČPZP a ve formě potvrzení, která nejsou výstupem z účetního systému vystavitele dokladu, musí razítko a podpis vystavujícího subjektu obsahovat vždy. Pokud razítko a podpis obsahovat nebudou (např. protože vystavující subjekt nemá povinnost vlastnit razítko), musí být doložena i příslušná úhrada (např. výpis z účtu). Tyto formy dokladu nemusí obsahovat číslo dokladu.
    Jedná se o tyto formuláře ČPZP:
    • Potvrzení o účasti na organizovaném pobytu
    • Potvrzení o úhradě pravidelné pohybové aktivity dítěte

Jakou formou lze doklady doložit?

  • Doklady, které pojištěnec obdržel od vystavitele fyzicky (tj. ručně psané doklady, paragony, účtenky), musí předložit v originále (kopie nejsou akceptovány). Za originál lze považovat i kopie dokladů opatřené originálem razítka.
    V případě proplácení přes mobilní aplikaci Zdraví v mobilu nebo prostřednictvím Elektronické přepážky za předložení originálu považujeme pořízení fotografie originálu dokladu nebo připojení souboru s originálem dokladu (např. ve formátu pdf). Může se jednat také o naskenované doklady.
  • Doklady, které jsou vystavitelem vystaveny v elektronické podobě a pojištěnec je také v elektronické podobě obdrží, může pojištěnec vytisknout a předložit k proplacení (týká se zejména proplácení dokladů na pobočkách), nebo přiložit soubor s dokladem (např. ve formátu pdf) k proplacení přes mobilní aplikaci Zdraví v mobilu nebo přes Elektronickou přepážku. Může se jednat také o naskenované doklady.
    Jedná se o:
    • Formuláře ČPZP – tj. Potvrzení o účasti na organizovaném pobytu, Potvrzení o úhradě pravidelné pohybové aktivity dítěte
    • Faktury, účtenky z aplikací apod.
  • Pokud jsou u jednotlivých preventivních programů vyžadovány další doklady (např. očkovací průkaz u programu Očkování aj.), mohou být předloženy v kopii, skenu, printscreenu, popř. v jiné prokazatelné formě (např. v mobilní aplikaci).

 

 Při čerpání v mobilní aplikaci Zdraví v mobilu a v Elektronické přepážce platí:
  • Doklad o úhradě musí být k čerpání doložen celý tak, aby byly viditelné všechny okraje dokladu.
  • Na dokladu o úhradě musí být uvedeny identifikační údaje pojištěnce, tj. jméno, příjmení a datum narození nebo rodné číslo pojištěnce. Údaje mohou být na doklad doplněny ručně pojištěncem, ale nesmí se jednat o strojové doplnění nebo doplnění pomocí aplikace umožňující změnu původního dokladu.
  • Doklad o úhradě lze doložit jako fotografii dokladu (platí pravidlo 1 doklad = 1 foto) nebo připojit soubor s dokladem (např. ve formátu pdf).
  • Uznávány nejsou printscreeny obrazovek mobilního telefonu, fotografie obrazovek PC a elektronicky upravované nebo doplňované doklady.

 

  • Doplatky za očkovací vakcíny, zdravotní služby, léčiva a zdravotnické prostředky hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Výjimku představuje program Diabetes, kde lze u vybraných druhů čerpání poskytovat příspěvky nad rámec úhrad z veřejného zdravotního pojištění.
  • Aktivity či produkty, které zjevně nenaplňují preventivní povahu preventivních programů (např. zastřihovač vlasů, vysavač, konvice, parfém z internetové lékárny).
  • Produkty či služby určené pro jinou skupinu pojištěnců (např. nelze přispět dospělému pojištěnci na dětské vitaminy).
  • Rodinné permanentky, vouchery a dárkové poukazy, dárkové permanentky apod.
  • Použité, zánovní či bazarové zboží - u takového zboží není obvykle garantována záruka, ani zajištěna bezpečnost užití, kvalita a plná funkčnost zboží.
  • On-line aktivity (video kurzy, on-line sportovní programy apod.). Výjimku představují programy Duševní zdraví, Manažerka mateřství, Žena po porodu a Zdravé dítě.
  • Program Multisport, popř. podobné programy.
  • Zálohové platby.
  • Doklady, jejichž součástí je třetí subjekt (Slevomat, úhrada přes zaměstnavatele, vystavení dokladu na firmu apod.).
  • Nabídka preventivních programů nezakládá automatický nárok na jejich čerpání.
  • ČPZP si vyhrazuje právo ukončit poskytování příspěvků na preventivní programy nebo na vybraný preventivní program v případě vyčerpání finančních limitů a právo upravovat nabídku preventivních programů v závislosti na vývoji finančních zdrojů a legislativních podmínek. Pokud k takové změně ČPZP přistoupí, budou upravené preventivní programy platit vždy od nově stanoveného data, a to stejné bude platit i pro doklady vystavené před tímto datem. Pro přiznání nároku na původní preventivní program je rozhodující datum předání dokladu na pobočku ČPZP, datum podání požadavku do mobilní aplikace nebo do Elektronické přepážky nebo podací razítko pošty.
  • Pojištěnec ČPZP žádající o příspěvek na preventivní program bere na vědomí, že příspěvek na preventivní program bude čerpat pro svou vlastní potřebu.
  • Příspěvek z preventivního programu je určen pro konkrétního pojištěnce, není tedy určen pro potřeby někoho jiného (pokud není u jednotlivých preventivních programů uvedeno jinak).
  • V případě nákupu v lékárně, prodejně zdravotnických potřeb, ve specializované prodejně apod. akceptujeme nákup v kamenných prodejnách, i v e-shopech.
  • Zda se jedná o poskytovatele zdravotních služeb, lékárnu, prodejnu zdravotnických potřeb, prodejnu optiky nebo lázeňské zařízení lze vyhledat a ověřit na https://nrpzs.uzis.cz/.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.