Pojištěnec musí být v době čerpání (pořízení dokladu o úhradě služby či zboží) i nárokování (předložení dokladu v ČPZP) programu pojištěn u ČPZP a nesmí být pro následující období přeregistrován k jiné zdravotní pojišťovně.
Pojištěnec musí být registrován v programu Bonus Plus (tzn. mít aktivován IBÚ pro získávání bodů).
Pojištěnec musí být účastníkem programu Bonus Plus v době vystavení dokladu o úhradě a také v době čerpání bodů (příspěvku).
Program Bonus Plus může být čerpán pouze na území České republiky (týká se zdravotní péče a aktivit/služeb; nevztahuje se na nákup zboží v zahraničním e-shopu).
Kdy je možné požádat o příspěvek?
- Program Bonus Plus pro rok 2025 je možné čerpat v období platnosti pojištění v průběhu roku 2025.
- Pojištěnec musí být registrován v programu Bonus Plus.
- Doklady o zaplacení musí být vystaveny v období od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2025.
- U klientů, kteří se stanou pojištěnci ČPZP od 1. 7. 2025, musí být doklad o úhradě vystaven v období registrace klienta u ČPZP (tzn. nejdříve od 1. 7. 2025).
- U občanů Ukrajiny musí být doklad o úhradě vystaven v období registrace klienta u ČPZP (tzn. nejdříve od data registrace do systému veřejného zdravotního pojištění).
- Příjem dokladů končí 31. 12. 2025.
- Doklady o zaplacení, které mají datum z roku 2025, musí být proplaceny v roce 2025, v roce 2026 proplaceny nebudou.
Kdo může o příspěvek požádat?
- Pojištěnec starší 18 let
- Zákonný zástupce pojištěnce mladšího 18 let, a to:
- rodiče
- pěstouni, poručníci, opatrovníci nebo osvojitelé, kterým bylo dítě svěřeno do péče – na základě rozhodnutí o svěření do péče
- instituce (zařízení ústavní výchovy-diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy) - na základě rozhodnutí soudu.
- Zplnomocněná osoba – na základě plné moci udělené pojištěncem (zmocnitelem) vybrané osobě (zmocněnci). Jedná se o případy, kdy pojištěnec čerpající program požádá o doručení dokladů na pobočku jinou osobu, např. manželku, přítelkyni, rodiče apod. Plná moc nemusí být úředně ověřena. Je doporučeno použít vzor Plná moc. Plnou moc odevzdá zmocněnec zaměstnanci pobočky.
Kdo o příspěvek požádat nemůže?
- Pojištěnec, který se pro následující období zaregistroval k jiné zdravotní pojišťovně. Toto opatření se týká všech předložených dokladů, z jakéhokoli období roku 2025.
- Pojištěnec, který dluží více než 200 Kč na pojistném nebo více než 100 Kč na penále.
- Osoby, které jsou vyňaty ze systému veřejného zdravotního pojištění (např. na dlouhodobém pobytu) nebo osoby s výpomocným pojištěním u ČPZP (tj. disponují žlutým průkazem pojištěnce).
Jak lze o příspěvek požádat?
- prostřednictvím mobilní aplikace "Zdraví v mobilu" (platí pro uživatele Elektronické přepážky ČPZP se zřízeným oprávněním)
- elektronicky - prostřednictvím Elektronické přepážky (menu Pojištěnci, funkce Proplácení preventivních programů)
- osobně - při návštěvě pobočky
- korespondenčně - zasláním žádosti poštou
- prostřednictvím vlastní datové schránky (popř. datové schránky zákonného zástupce dítěte)
Žádosti o příspěvek, které budou zaslány nesprávným způsobem, nebudou akceptovány.
O příspěvek tedy nelze požádat:
- prostřednictvím žádosti zaslané přes e-mail
- elektronicky – prostřednictvím Elektronické přepážky – menu servis – elektronická podatelna
- sběrnými boxy a poštovními schránkami na pobočkách
Jak příspěvek obdržíte?
- na bankovní účet – pojištěnec obdrží finanční prostředky do 14 pracovních dnů od data podání žádosti
- poštovní složenkou/poukázkou (nelze při čerpání prostřednictvím mobilní aplikace nebo Elektronické přepážky) – pojištěnec obdrží finanční prostředky do 30 pracovních dnů od data podání žádosti
Co je potřeba doložit k čerpání příspěvku?
Doklady potřebné k čerpání příspěvků elektronicky prostřednictvím mobilní aplikace Zdraví v mobilu a Elektronické přepážky:
- Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
- Další doklady, pokud jsou vyžadovány u jednotlivých preventivních programů
Doklady potřebné k osobnímu čerpání příspěvků pojištěncem:
- Občanský průkaz
- Číslo bankovní účtu, viz níže: „Identifikace čísla účtu“ (při opakovaném čerpání na totožný bankovní účet již není vyžadováno)
- Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
- Pas nebo jiný úřední doklad prokazující totožnost pojištěnce – platí pro cizince, kteří jsou pojištěnci ČPZP na základě vykonávání výdělečné činnosti na území ČR
- doklad totožnosti – úřední doklad prokazující totožnost pojištěnce (občanský průkaz, cestovní pas) – platí pro občany Ukrajiny
Doklady potřebné k osobnímu čerpání příspěvků zákonným zástupcem dítěte:
- Občanský průkaz zákonného zástupce dítěte
- Průkaz pojištěnce - dítěte nebo rodný list dítěte. Při opakovaném čerpání stejným zákonným zástupcem dítěte již není vyžadováno.
- Číslo bankovního účtu, viz níže: „Identifikace čísla účtu“
- Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
- Rozhodnutí soudu a rodný list dítěte – platí pro osobu, které bylo dítě svěřeno formou pěstounství, osvojení, poručenství nebo opatrovnictví
- Rozhodnutí soudu – platí pro instituce (zařízení ústavní výchovy-diagnostické ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy). Zaměstnanec instituce doloží také pověření k vyřízení příspěvku vystavené institucí.
- Doklad totožnosti zákonného zástupce dítěte – úřední doklad prokazující totožnost pojištěnce (občanský průkaz cestovní pas) a také doklad totožnosti dítěte (občanský průkaz, cestovní pas, rodný list) – platí pro občany Ukrajiny
Identifikace čísla účtu při osobním čerpání:
- K identifikaci čísla účtu je klient povinen zaměstnanci pobočky doložit číslo účtu: průkazní kartička k bankovnímu účtu, výpis z bankovního účtu (popř. jeho čitelná kopie) nebo jiná prokazatelná forma (např. doložení čísla účtu v mobilní aplikaci apod.).
- U občanů Ukrajiny lze příspěvek zaslat na bankovní účet pouze u českých bankovních ústavů (příspěvek nelze zaslat poštovní složenkou).
- Bankovní účet musí být pojištěncem doložen při prvním čerpání nebo při změně účtu, na který pojištěnec požaduje převést čerpané příspěvky. Pokud pojištěnec čerpá opětovně na totožné číslo bankovního účtu, nemusí již číslo účtu znovu dokládat.
- Pokud pojištěnec předkládá výpis z bankovního účtu, postačí výpis se začerněnými nebo přelepenými finančními údaji, popř. odstřižené záhlaví výpisu s uvedeným číslem účtu.
Čerpání příspěvků poštou - zásilka musí obsahovat:
- Informaci, o jaký příspěvek pojištěnec žádá
- Identifikační údaje pojištěnce – jméno a příjmení, adresa a číslo pojištěnce. Kopie občanského průkazu není vyžadována. Při opakovaném čerpání příspěvků pro dítě stejným zákonným zástupcem dítěte již není vyžadováno doložení rodného listu dítěte nebo průkazu pojištěnce – dítěte.
- Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
- Číslo bankovního účtu (při opakovaném čerpání na totožný bankovní účet již není vyžadováno)
- Čitelné kopie všech ostatních potřebných dokladů, vyžadovaných u jednotlivých preventivních programů.
Čerpání příspěvků vlastní datovou schránkou pojištěnce (popř. datovou schránkou zákonného zástupce dítěte) - datová zpráva musí obsahovat:
- Informaci, o jaký příspěvek pojištěnec žádá
- Identifikační údaje pojištěnce – jméno, příjmení a číslo pojištěnce. Kopie občanského průkazu není vyžadována.
- Průkaz pojištěnce - dítěte nebo rodný list dítěte. Platí pro případ čerpání příspěvků zákonným zástupcem dítěte; při opakovaném čerpání příspěvků pro dítě stejným zákonným zástupcem dítěte již není vyžadováno.
- Číslo bankovního účtu, na které má být příspěvek zaslán (příp. adresu pojištěnce, na kterou má být příspěvek zaslán poštovní složenkou/poukázkou)
- Doklad o úhradě, viz níže: „Podklady k poskytnutí příspěvku“
- Čitelné kopie všech ostatních potřebných dokladů, vyžadovaných u jednotlivých preventivních programů.
Podklady k poskytnutí příspěvku
Jako podklad k poskytnutí příspěvku z programu Bonus Plus slouží doklad o úhradě.
Doklad o úhradě je jeden doklad nebo skupina dokladů, které dohromady splňují:
- náležitosti pro daný program (identifikace vystavujícího subjektu, účel vystavení, příjemce)
- doložení úhrady
Za doklad o úhradě může být považován např. pokladní doklad, paragon, faktura.
Obecně:
- Doklad o úhradě musí být k čerpání doložen celý.
- Doklad o úhradě musí být čitelný, údaje nesmí být přepisované, zabělené či jinak upravené. Pokud budou údaje opravené, musí obsahovat také informaci o tom, kdo je opravil.
- Doklad o úhradě musí být vždy vystaven v české měně a českém jazyce (může být vystaven také zahraničním subjektem – týká se pouze nákupu produktů v e-shopech; v těchto případech si pojištěnec musí předem sám ověřit, zda doklad bude splňovat tyto náležitosti).
- Pokud doklad o úhradě obsahuje údaje o odběrateli, pak tímto odběratelem musí být pojištěnec, který program čerpá, popřípadě u nezletilého pojištěnce jeho zákonný zástupce, poručník apod.
- Doklad o úhradě s více položkami k čerpání pro více pojištěnců (typicky rodina, např. zakoupení ústní vody pro rodiče a dětské zubní pasty pro dítě) je možné uznat pouze v případě, kdy na dokladu budou uvedeny identifikační údaje všech čerpajících pojištěnců (tyto údaje mohou být doplněny ručně) a položky na dokladu budou transparentně označeny (rozlišeny) tak, aby bylo jednoznačně zřejmé, který pojištěnec danou položku čerpá. Takto označený doklad o úhradě (tedy doklad s údaji všech čerpajících pojištěnců na tomto jednom dokladu) se doloží k čerpání u všech pojištěnců. Není přípustné pořizovat kopie dokladu pro čerpání jednotlivými pojištěnci a na každý doklad samostatně uvádět identifikační údaje daného pojištěnce. V případě čerpání dospělých pojištěnců musí být doklad vystaven na jednoho z pojištěnců, který příspěvek čerpá.
- Doklad, na kterém je započtena sleva, lze uznat v těchto případech:
- jsou-li na dokladu uvedeny pouze produkty, na které se vztahuje příspěvek nebo je z dokladu jednoznačně zřejmé, že se sleva vztahuje k položce, ke které se vztahuje příspěvek.
- kdy i po odečtení celkové slevy u produktu, na který se vztahuje příspěvek, je zaplacená částka za produkt minimálně 1 Kč.
Pozn.: Pokud doklad o úhradě obsahuje více položek a zároveň je na dokladu uvedena sleva, ze které není jednoznačně zřejmé, k jaké položce se sleva vztahuje, je ČPZP povinna při poskytování příspěvků postupovat s péčí řádného hospodáře. Klient je povinen doložit, jaká byla skutečně vynaložená částka, jakou za zboží zaplatil. Pokud to nedoloží a z dokladu to není zřejmé, odečte se sleva od položky na dokladu, na kterou chce pojištěnec příspěvek čerpat.
- Na jeden doklad o úhradě lze pojištěnci poskytnout příspěvek pouze jednou.
Co musí obsahovat doklad o úhradě?
- Doklad o úhradě musí obsahovat jméno, příjmení a datum narození nebo rodné číslo pojištěnce, účel vystavení dokladu, cenu, datum, informaci o zaplacení, číslo dokladu a identifikační údaje vystavujícího subjektu – tj. název firmy, IČO nebo DIČ nebo IČZ, adresu firmy.
- Doložení úhrady: Pokud není z předloženého dokladu jednoznačně zřejmé, že byl uhrazen (např. při formě úhrady převodem), je nezbytné předložit další doklad potvrzující, že k úhradě opravdu došlo, např. výpis z účtu, potvrzení o platbě, potvrzení od vystavitele dokladu, že eviduje doklad jako uhrazený.
- Doklad o úhradě, na kterém je čitelně uvedena identifikace vystavujícího subjektu, nemusí obsahovat razítko a podpis.
- Doklady o úhradě ve formě potvrzení, která nejsou výstupem z účetního systému vystavitele dokladu, musí razítko a podpis vystavujícího subjektu obsahovat vždy. Pokud razítko a podpis obsahovat nebudou (např. protože vystavující subjekt nemá povinnost vlastnit razítko), musí být doložena i příslušná úhrada (např. výpis z účtu). Tato forma dokladu nemusí obsahovat číslo dokladu.
Jakou formou lze doklady doložit?
- Doklady, které pojištěnec obdržel od vystavitele fyzicky (tj. ručně psané doklady, paragony, účtenky), musí předložit v originále (kopie nejsou akceptovány). Za originál lze považovat i kopie dokladů opatřené originálem razítka.
V případě proplácení přes mobilní aplikaci Zdraví v mobilu nebo prostřednictvím Elektronické přepážky za předložení originálu považujeme pořízení fotografie originálu dokladu nebo připojení souboru s originálem dokladu (např. ve formátu pdf). Může se jednat také o naskenované doklady. - Doklady, které jsou vystavitelem vystaveny v elektronické podobě a pojištěnec je také v elektronické podobě obdrží (např. faktury, účtenky z aplikací apod.), může pojištěnec vytisknout a předložit k proplacení (týká se zejména proplácení dokladů na pobočkách), nebo přiložit soubor s dokladem (např. ve formátu pdf) k proplacení přes mobilní aplikaci Zdraví v mobilu nebo přes Elektronickou přepážku. Může se jednat také o naskenované doklady.
- Pokud jsou u jednotlivých aktivit programu vyžadovány další doklady, mohou být předloženy v kopii, skenu, printscreenu, popř. v jiné prokazatelné formě (např. v mobilní aplikaci).
- Doklad o úhradě musí být k čerpání doložen celý tak, aby byly viditelné všechny okraje dokladu.
- Na dokladu o úhradě musí být uvedeny identifikační údaje pojištěnce, tj. jméno, příjmení a datum narození nebo rodné číslo pojištěnce. Údaje mohou být na doklad doplněny ručně pojištěncem, ale nesmí se jednat o strojové doplnění nebo doplnění pomocí aplikace umožňující změnu původního dokladu.
- Doklad o úhradě lze doložit jako fotografii dokladu (platí pravidlo 1 doklad = 1 foto) nebo připojit soubor s dokladem (např. ve formátu pdf).
- Uznávány nejsou printscreeny obrazovek mobilního telefonu, fotografie obrazovek PC a elektronicky upravované nebo doplňované doklady.
Na co nelze příspěvek z programu Bonus Plus poskytnout?
- Doplatky za produkty a zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Výjimku představuje čerpání aktivity Brýle, kde lze poskytovat příspěvky na brýlové obruby a dioptrická skla i při částečné úhradě z veřejného zdravotního pojištění.
- Aktivity či produkty, které zjevně nenaplňují preventivní povahu programu Bonus Plus.
- Produkty či služby určené pro jinou skupinu pojištěnců (např. nelze přispět dítěti na vitaminy pro těhotné).
- Rodinné permanentky, vouchery a dárkové poukazy, dárkové permanentky apod.
- Použité, zánovní či bazarové zboží - u takového zboží není obvykle garantována záruka, ani zajištěna bezpečnost užití, kvalita a plná funkčnost zboží.
- Zálohové platby.
- Doklady, jejichž součástí je třetí subjekt (Slevomat, úhrada přes zaměstnavatele, vystavení dokladu na firmu apod.).
Nepřehlédněte!
- Nabídka programu Bonus Plus nezakládá automatický nárok na čerpání příspěvku.
- ČPZP si vyhrazuje právo ukončit poskytování příspěvků z programu Bonus Plus v případě vyčerpání finančních limitů a právo upravovat nabídku programu Bonus Plus v závislosti na vývoji finančních zdrojů a legislativních podmínek. Pokud k takové změně ČPZP přistoupí, bude upravený program Bonus Plus platit vždy od nově stanoveného data, a to stejné bude platit i pro doklady vystavené před tímto datem. Pro přiznání nároku na původní program je rozhodující datum předání dokladu na pobočku ČPZP, datum podání požadavku do mobilní aplikace nebo do Elektronické přepážky nebo podací razítko pošty.
- Pojištěnec ČPZP žádající o příspěvek bere na vědomí, že příspěvek bude čerpat pro svou vlastní potřebu.
- Příspěvek z programu Bonus Plus je určen pouze pro konkrétního pojištěnce, není tedy určen pro potřeby někoho jiného.
- V případě nákupu v lékárně, ve specializované prodejně apod. akceptujeme nákup v kamenných prodejnách, i v e-shopech.
- Zda se jedná o poskytovatele zdravotních služeb, lékárnu, lázeňské zařízení nebo optiku lze vyhledat a ověřit na https://nrpzs.uzis.cz/.