Pěstování pracovních návyků

Pokud rodiče chtějí pěstovat u svých dětí ctižádost a ambicióznost, měli by u svých dětí vytvářet postupně pracovní návyk. Všichni z nás vykonáváme denně celou řadu rutinních činností. Denní návyky začínají u toho, že se musíme umýt a obléknout. Také jídlo, nakupování, každodenní vstávání a uléhání patří k denním návykům. Řád a disciplína je základním tajemstvím každého úspěchu. Takovým klasickým příkladem je úspěch ve sportu. Zde je nutná tvrdá disciplína a trénink. Také při vzdělávání jsou důležité efektivní návyky, které začínají již při plnění domácích úkolů a při učení.

Po návratu ze školy

Je vhodné, aby se rodiče po příchodu svých dětí vždy zeptali, co bylo ve škole nového. Má to pro ně značný význam, protože je to nenápadný způsob udržování trvalého kontaktu se školním životem dítěte. Rodiče by měli být denně informováni o tom, co dítě dělá a čím žije, jaké má starosti a radosti.

Domácí úkoly

Psychologové doporučují, aby si dítě plnilo své domácí úkoly vždy každý den ve stejnou dobu. Doba, která je vyhrazena pro domácí úkoly se musí stát každodenním pravidlem. Vhodnou strategii pro vypracování domácích úkolů je doporučit dítěti, aby si zapisovalo zadané domácí úkoly. Takovýto postup je používán mnohými pedagogy. Do zápisníku si mohou rodiče denně nahlédnout, aby měli kontrolu a přehled.

Vhodný prostor k učení

Dítě by mělo mít v bytě místo nebo kout, kde by se mu dobře učilo. Berte v úvahu to, že místo musí být klidné, prosvětlené a omezte prostor, kde by se dítě mohlo rozptylovat. Upravte dítěti prostor tak, aby to vyhovovalo jeho vlastnímu stylu učení. Nejhorší je učení u televize. Děti by neměly trávit delší dobu u televize a sledovat nevhodné televizní programy. Televizor by měl být zapnutý pouze na určitou dobu a ne od rána do večera jako kulisa.

Volný čas

Dítě by mělo mít také i svůj volný čas, kdy nic nemusí. Není podmínka, že když dítěti něco jde, musí se tomu hned věnovat na úrovni kroužků. Takovéto hektické přejíždění z kroužku do kroužku spíše dítě neurotizuje a stresuje. Je třeba vybrat opravdu jen to, co dítě opravdu baví a zajímá. V takovém případě pak dítě všemožně podporujeme a fandíme mu.