Vejce

Slepičí vejce jsou velkým zdrojem bílkovin ( 11 -13%) a  mají vysokou biologickou hodnotu. Abychom však byli v souladu se zdravou výživou, musíme při požívání vajec zachovat určitý kompromis vzhledem k jejich vysokému obsahu cholesterolu (300mg/ na kus). Vejce obsahuje  také i lecitin, který příznivě ovlivňuje metabolismus cholesterolu a podporuje současně jeho odbourávání ze stěn cév.  Svým obsahem vitamínů a minerálních látek jsou vejce také významným  zdrojem vápníku, fosforu, hořčíku, draslíku, železa a také zinku a mědi.

Vaječná skořápka

Bohatým  zdrojem vápníku je vaječná skořápka, což je  čistý uhličitan vápenatý. Pokud chceme skořápku použít, musíme ji nejprve důkladně umýt mýdlem a po vyprázdnění obsahu ji vyčistíme a necháme uschnout. Několik skořápek pomixujeme  na prášek a  ten pak můžeme používat. Jedna taková čajová lžíce znamená 1,3 g vápníku. Takovýto zdroj vápníku je možné brát pouze v případě zvýšených nároků ( období puberty, po zlomenině, v období gravidity od 6. měsíce a v období kojení). Ve vejcích najdeme také celé množství biologicky aktivních látek ( četné enzymy a některá barviva provitamínové povahy).

Stravitelnost vajec

Co se týče stravitelnosti vajec, tak závisí na jejich přípravě. Úplně nejlépe stravitelná jsou vejce uvařena na měkko, protože ty totiž opouštějí žaludek do dvou hodin. Syrová vejce a vejce uvařená na tvrdo jsou stravitelná hůře, žaludek opouští za 2 ½ až tři hodin. Špatně stravitelná jsou vejce smažená, která zůstávají v žaludku až šest hodin.

Všeho s mírou

Vejce jsou sice hodnotnou potravinou, ale v žádném případě se nedoporučuje je konzumovat ve velkém množství. Za optimální počet považujeme asi čtyři vejce za týden, a to nejlépe uvařená na měkko. Pro více fyzicky pracující to může být až šest vajec za týden. Rozhodně se nedoporučuje oblíbené smažení vajec, protože při konzumaci v nadměrných množství jsou ohroženy naše cévy.

Syrový bílek

Konzumace syrového bílku se nedoporučuje, protože bílek obsahuje bílkovinu, která váže biotin. Tato schopnost se zničí pouze našleháním nebo povařením.

Uchování vajec

Pro optimální uchování vajec je důležitá teplota okolo 10°C. Pro mikroby je žloutek ideálním prostředím ve kterém se mohou rychle rozmnožovat. V případě, že je porušena žloutková blána a dojde ke smíchání žloutku s bílkem, ztrácí se protibakteriální působení bílku a vejce se rychle kazí. Jestliže nejsou vejce zkažená, mohou se zpracovat pro potravinářské účely. Takováto vejce se ovšem nesmí konzumovat přímo.

Stáří vajec

Ideální je, když používáme, co možná nejčerstvější vejce, protože od okamžiku snesení, vejce stárne a postupně ztrácí na své hodnotě. Skladovaná vejce postupně vysychají a stávají se lehčí. Podle toho, jak se vejce chová ve vodě, můžeme uhodnout stáří vajec. Čerstvé vejce na rozdíl od staršího, zůstane ležet na dně nádoby. Starší vejce v nádobě plave a staví se na špici.

Kvalita vajec

Podle toho, jak jsou slepice vyživovány a jak je o ně pečováno se odvíjí kvalita vajec. Slepice, které mají volný výběh a hojnost zelené trávy, mají také velmi kvalitní vejce. Kvalitu vajec můžeme posoudit podle barvy žloutku, která je při dobré kvalitě sytě oranžová a při nižší kvalitě má žloutek světlejší barvu. Také vůně žloutku je ukazatelem kvality, protože kvalitní žloutek by měl také příjemně vonět. Barva žloutku je odrazem množství přijatých karotenů z čerstvé trávy. Je v podstatě indikátorem kvality krmiva a odráží zdraví slepice. Slepice, které jsou chovány ve velkochovech mají nižší kvalitu a i když mají nižší obsah cholesterolu, nejsou pro zdraví takovým přínosem jako slepice z meších chovů. Kromě slepičích vajec můžeme konzumovat také vejce husí, kachní, krutí nebo holubí.

Salmonela

Vzhledem k riziku salmonelóz se musíme chovat při konzumaci vajec opatrně. Jak se dostane salmonela do slepičích vajec? Při omývání vajec se může narušit mastný povlak na povrchu vejce a skrz skořápku mohou vniknout škodlivé mikroorganismy. Jejich postup ze zastaví v bílku a dál již nepokračuje. Salmonelu nenalezneme ve žloutcích, sázených vejcích ani u vajec do skla. Také vejce uvařená na měkko nejsou rizikem salmonely ohrožena. Vajíčka bychom měli zařazovat malým dětem až po prvním roce věku dítěte.