Oříšky nejen pro Popelku

Ve 100 g oříšků je asi 70 gramů tuků, což představuje asi 650 kcal (2660 kJ). Přesto jsou ořechy důležitou složkou zdravé výživy, a to především kvůli důležitým nenasyceným mastným kyselinám, vitaminům a minerálním látkám. Ořechy mají vysoký obsah plnohodnotných bílkovin, které se vyrovnají bílkovinám masa, mléka i vajec, proto se ořechům říká vegetariánské maso. Svým vysokým obsahem kvalitních bílkovin přesahují (kromě sóji a některých semen) všechny rostlinné produkty.

Stejnou hodnotu jako půl kilogramu vlašských ořechů má: 1,5 kg netučné šunky, 2 kg netučné hovězí pečeně, 2 kg šlehačky, 2,5 kg vajec, 3 kg drůbežího masa.

Mezi první pěstitele ořechů prý patřili Římané. Neodmyslitelně se ořechy zapsaly do kuchyně Středního východu. Evropané se ořechy učili zpracovávat od Arabů, Španělé se za osm století nadvlády Maurů naučili ořechy využívat dokonale (oleje, nugát, sladkosti, omáčky).

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy, plody ořešáku královského, jsou bohaté na zinek, draslík, vápník, fosfor, hořčík, železo, mangan, vitaminy A a B a vitamin E. Suchá jádra vlašských ořechů obsahují asi 18% bílkovin a 60% tuků nenasycených (zdraví prospěšných).

V kuchyni se používají především jako surovina pro přípravu pečiva sladkého i slaného, náplní, ořechových pomazánek, ale i do studených polévek, na saláty a k masu.

Výživná hodnota vlašských ořechů přesahuje výživnou hodnotu hovězího masa. Léčí nervy, jsou vhodné pro lidi s nemocnými ledvinami, pro diabetiky mohou znamenat vhodnou náhradu masa, výtečně slouží lidem s podváhou a rekonvalescentům.

Ačkoli mají vlašské ořechy vysoký obsah tuků (70 až 90%), podle posledních studií pomáhají snižovat riziko srdečních chorob - denní dávka 85 gramů snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

Mandle

Jsou zdrojem fosforu, železa, zinku, manganu a zvláště vápníku (asi 240 mg/100 g). Obsahují vitaminy skupiny B a vitamin E a hodně hořčíku. Všude, kde se tělo musí bránit škodlivým vnějším vlivům - na pokožce, vlasech, nehtech - nacházíme hořčík ve velkém množství s vápníkem. Pokud ho má tělo nedostatek, projeví se to právě na kvalitě kůže, vlasů, nehtů. Při denní konzumaci 10 mandlí po dobu dvou měsíců se stav upraví.

Mandle pomáhají zlepšovat činnost srdce, léčí neurózy, zvyšují imunitu organismu, bolavé klouby, posilují zubní sklovinu. Mandlový olej se používá na pokožku a ke změkčení ušního mazu. Bílkovina mandlí je nejvhodnější bílkovinou pro nemocné zhoubnými chorobami. Jí se asi 15 mandlí denně a zelenina.

V pediatrii se využívá mandlové mléko. Látková přeměna plnohodnotných bílkovin z mandlového mléka je rychlá a snadná a nezatěžuje dětský organismus. Mandlové mléko je pro kojence mnohem lepší než mléko kravské, protože kravské mléko je častou příčinou alergií. Mandlové mléko nevyvolává hnilobné procesy ve střevech. Přednosti mandlového mléka slouží dětem, které trpí ekzémy.

Mléko připravíme za 100 g loupaných sladkých mandlí, 150 ml horké vody, 2 lžic přírodního cukru nebo medu (pro děti starší jednoho roku!). To vše jemně rozmixujeme, zředíme na požadovanou koncentraci a podáváme teplé nebo vychlazené. V mléce můžeme rozmixovat i ovoce.

Lískové oříšky

Jsou méně kalorické - obsahují méně tuků než např. ořechy vlašské. Na rostlinné bílkoviny jsou však bohaté, také mají významný podíl vlákniny. Z minerálů stojí za pozornost vápník (zhruba 140 mg/100 g), vitaminy jsou v nich stejné jako ve vlašských ořechách a k tomu ještě tokoferoly a pyridoxin. Slouží především k další kuchyňské úpravě.

Nastrouhané lískové ořechy jsou prospěšné pro nemocné cukrovkou, při neurózách, nervovém a fyzickém vyčerpání, pomáhají zlepšit paměť, uklidňují. Jsou vhodné jako posilující prostředek pro nemocné, rekonvalescenty, studenty a sportovce (spolu s medem). Jejich konzumace je vhodná také při srdečních a oběhových nemocech.

Arašídy

Obsahují 35 až 45 % tuků a asi 2,5 % vlákniny. Větší děti i dospělí by měli jíst arašídy s mírou a jen jako malou pochoutku. Nebezpečné, zvláště u arašídů, jsou při nevhodném zpracování a skladování plísně. Jejich produkty - mykotoxiny (především aflatoxiny), jsou toxické (rakovinotvorné) látky. Do šesti let tedy raději dětem arašídy nepodáváme.

Arašídy jsou lékem pro nervovou soustavu, podporují krvetvorbu, působí při nemocech srdce, krevního oběhu a látkové výměny. Upravují stav některých kožních onemocnění.

Pistácie, ořechy kešu, pekanové ořechy, para ořechy

Menším dětem je nedáváme. Raději zůstaneme u domácích lískových a vlašských ořechů a mandlí. Kromě ne vždy spolehlivého původu mohou být i zdrojem nebezpečných nákaz a alergenů. Většinou také chybí záruka čerstvosti.

Pistáciové oříšky, někdy zvané též zelené mandle, jsou semena středomořského keře Pistacia. Jsou výborným zdrojem energie, podporují krvetvorbu, jsou účinné při léčbě ledvin a srdce (v nesolené formě).

Ořechy makadamové vlastně ořechy nejsou. Jde o peckovice podobné kaštanům. Pod tvrdou skořápkou se nacházejí jedlá olejnatá semena. Nekonzumují se syrová. Jejich vůně a chuť se plně rozvinou až po ohřátí v oleji.

Stále roste obliba ořechů pekanových. Pocházejí ze Severní Ameriky a chutí připomínají vlašské  ořechy. Jsou bohaté na kyselinu linolovou a vitaminy rozpustné v tucích. Konzumace pekanových ořechů zpomaluje kornatění tepen a chorobných procesů v organismu, pekan působí na nervovou soustavu, posiluje mozek a jeho funkce, zvláště paměť.

Piniové oříšky jsou semínka středozemní borovice. Mají dvakrát vyšší obsah železa než maso, podílejí se na úspěšné léčbě anémie. Ze všech oříšků obsahují nejvíce vitaminu B1.

Para ořechy jsou plody stromu juvie ztepilé pocházejícího z Brazílie. Jsou bohaté na draslík, vápník, fosfor, hořčík, železo. Obsahují kvalitní bílkovinu, která se vyrovná bílkovině slepičích vajec, obsahují vitamin E.

Oříšky kešu mají hlavní léčebný účinek na kůži, sliznice a oči. Vysoký obsah karotenů je prevencí proti nádorovým onemocněním. Využívají se při onemocnění srdce a nervové soustavy. Obsahují hodně vitaminu C a železa, což jsou látky posilující krvetvorbu, imunitu a vitalitu organismu.

Ořechy a děti

Konzumace ořechů by se neměla přehánět, lidově se říká - jsou těžké na žaludek. Denní dávka by neměla být vyšší než dvacet malých oříšků nebo deset velkých ořechů.

Ořechy a oříšky musí být vždy čerstvé. Zvlášť pokud jde o menší děti dáváme přednost ořechům doma vyloupaným. Ořechy dlouho vyloupané obsahují zoxidované (žluklé) mastné kyseliny.

Většina ořechů, především arašídy, obsahuje alergeny. Malým dětem zhruba od 1 roku, pokud je vůbec podáváme, jen velmi opatrně - např. v malém množství do kaše a vždy na drobounko rozstrouhané či rozdrcené, po předchozím propláchnutí a osušení.

Často nedoceněným nebezpečím je obsah kyanidů v hořkých mandlích a nezralých ořechách. Podáváme-li malým dětem mandle, pak opravdu každou mandli pečlivě ochutnáme, je-li nahořklá, dáme ji stranou.

Děti do čtyř let, které ještě nedokáží dobře rozkousat, by měly jíst ořechy jen v mleté podobě.