Zastavte čas

Určitě znáte někoho, kdo na svůj věk rozhodně nevypadá. Jak to ten člověk dělá, že vypadá o deset let mladší? Váháte, zdá má smysl smažit ze zdravě žít? Geny určují  z 25% to, zda budete fit a zdraví, až zestárnete - zbytek je otázka životního stylu. Některé studie ukazují, že dodržováním pravidel zdravého životního stylu lze prodloužit život asi o třicet procent.

Říká se, že stárnutí je jediná spravedlnost na celém světě. Je nevyhnutelné, ovšem nemusíme stárnout nemocní a bezmocní. Obavy ze stárnutí jsou kontraproduktivní. Lidé, kteří se obávají stárnutí, pravděpodobně i rychleji zestárnou.

Geny nepřelstíme

Máte-li sklony k rychlejšímu stárnutí v genech, ani důsledné dodržování zdravého životního stylu vám nemusí výrazně pomoci. A naopak, máte-li vitální rodiče, je předpoklad, že podobně příjemný osud čeká i vás. Zděděné geny ovlivňují délku našeho života a náš biologický věk. Pokud ale víme, co máme v genech, můžeme to do značné míry ovlivňovat.

V současné době lze testovat genetické předpoklady pro mnoho onemocnění, například pro nádory prsu, aterosklerózu, vysoký krevní tlak, kardiovaskulární onemocnění nebo chronický zánět.

Odhalte problémy, které by vám mohly zkrátit život, a vypořádejte se s nimi. Každý rok si pravidelně kontrolujte hladinu cholesterolu, krevní tlak a nechte si provést výtěr z děložního hrdla. Pokud je vám více než 50, choďte na mamografii.

Jezte zdravě

Vyživujte tělo a prodloužíte si život o nějaká léta, zanedbávejte ho a brzy pocítíte následky. Když stárne, má tělo menší schopnost napravovat chaos způsobený volnými radikály, které poškozují buňky a zrychlují stárnutí. Tito záškodníci vznikají jako odpad při výrobě energie v buňkách a posléze napadají zdravé buňky. Pronikají až ke genům a poškozují je. Denně se tělo musí ubránit náporu několika tisíců volných radikálů.

Konzumace ovoce a zeleniny bohatých na antioxidanty pomůže čelit následkům. Jezte zelenou listovou zeleninu, ale soustřeďte se i na „červené" potraviny, které obsahují největší množství antioxidantů (papriky, červená jablka, jahody, třešně a švestky).

Kdo miluje rajčata, má vyhráno. V této zelenině se ve velkém množství nachází látka lykopen, která chrání tělo před volnými radikály. Dobrým bojovníkem proti záškodnickým buňkám je i vitamin C, který je v rajčatech hojně zastoupen. Tento vitamin udržuje i mladistvý vzhled kůže, protože blokuje tvorbu vrásek a stařeckých skvrn. Stačí jedno střední rajče denně.

Nezapomeňte také na borůvky - „zázračné" plody proti stárnutí. Zahrňte do svého jídelníčku také velké množství sacharidů s nízkým glykemickým indexem (čerstvé a sušené ovoce, ovesné vločky, těstoviny), které zvyšují pomalu hladinu cukru v krvi, udržují dodávku energie a podporují množství „dobrého" cholesterolu.

Důležité jsou také mononenasycené tuky (najdete je v olivovém oleji, avokádu a arašídech). Mořské plody působí proti různým zánětům, což je v boji proti stárnutí velmi důležité. Když je zánět v těle dlouho, celkově tělo poškozuje.

Zelené a černé čaje obsahují flavonoidy, látky, které také odchytávají volné radikály. Pravidelné popíjení těchto druhů čaje navíc zabraňuje vzniku aterosklerózy, tedy zužování cév. Jsou-li cévy v pořádku, krev jimi může volně proudit a okysličovat všechny orgány. Dostatek kyslíku pak udržuje tělo v dobré kondici.

Výzkumy stoletých lidí ukazují, že svého věku dosáhli střídmostí v jídle. Výživná dieta bohatá na vlákninu, ovoce a zeleninu a s nízkým obsahem nasycených tuků může prodloužit léta života ve zdraví.

Cvičte tak často, jak můžete

I pravidelné cvičení pomáhá bojovat se stárnutím. V průměru se kvalita kostí začíná zhoršovat okolo 30. roku života, kdežto kvalita svalů po 40. rychlostí 1 až 2 % za rok.

Kdo nesportuje, tomu ubývá svalová hmota. Svaly ochabují a zkracují se. Výsledkem je drsná a svraštělá kůže, slabé kosti či nefungující imunita. Podle některých výzkumů může biologické hodiny vrátit zpět i malá fyzická aktivita, například dvakrát deset minut chůze denně. Omládnete tak o jeden až dva roky.

Jakákoliv aktivita, při níž se zahřejete a zadýcháte, je pokládána za cvičení. Začněte pravidelnými procházkami. Důležité je, aby tělesná aktivita byla přiměřená a pravidelná. Kratší bloky cvičení během dne poslouží stejně jako delší cvičení. Vyčerpávající cvičení škodí. Pokud budete přepínat své tělo za hranice jeho možností a k tomu ještě v nepravidelných záchvatech intenzivního cvičení, jenom mu uškodíte. Zvlášť nebezpečné je to v pokročilém věku, protože se srdce vystavuje velké námaze.

Domácí a zahradní práce jsou překvapivě dobrým cvičením. Zahradničení spaluje 380 kcal za hodinu a hodina vysávání, utírání prachu a leštění nebo vytírání podlah okolo 230 kilokalorií.

Nechte auto doma. Při chůzi používáte 250 svalů a spálíte kolem 180 kcal za hodinu. Zachovejte svůj obvyklý jídelníček a choďte půl hodiny denně a měli byste shodit za rok 6 kg.

S věkem je to náročnější

Většina z nás začne věkem přibývat na váze. Okolo dvacítky má asi jenom 27 % žen nadváhu, ale kolem padesátky už téměř 60 %. Pokud nejste velmi štíhlí již od přírody, udržení rozumné váhy může být tím problematičtější, čím jste starší.

Pár let před menopauzou se úroveň estrogenu začne snižovat, což ovlivňuje model rozdělení tuku tak, že se usazuje spíš kolem břicha než na bedrech. Současně pleť začíná ztrácet elasticitu, svaly jsou mírně slabší, takže nevypadáte ve formě, i když nepřiberete na váze.

Rychlost metabolismu se také s věkem snižuje, i když tento proces probíhá tak pomalu, že ve skutečnosti mu nemůžete dávat za vinu značně vyšší váhu. Průměr asi 5 % za deset let je tak pomalý a postupný, že vaši váhu vlastně vůbec neovlivní. Důvod, proč nabíráme na váze, je ten, že míň cvičíme a celkově jsme méně aktivní, ale jíme stejně, nebo dokonce více než předtím.

Jídlo pod kontrolou

  • Zaznamenávejte si, co jíte, zvláště to, co sníte mezi jídly. Pouhých nadbytečných 75 kcal denně, což je obyčejný zákusek, a máte za rok 3 kila navíc.
  • Jezte méně tuku - kromě spousty kalorií má malý vliv na snížení chuti k jídlu, takže jíme více, než potřebujeme.
  • Nahraďte tři velká jídla menšími, ale častějšími porcemi. Některé výzkumy prokazují, že malé a častější porce pomáhají spálit více kalorií během procesu trávení a trávení jídla povzbuzuje metabolismus.
  • Nízkotučné jídelníčky (libové maso, ryby, nízkotučné mléčné výrobky) s vyšším obsahem bílkovin pomohou snížit váhu lépe než nízkotučné jídelníčky s vyšším obsahem sacharidů. Bílkoviny pomohou také účinněji snížit chuť k jídlu.
  • Pozor na alkohol! Protože tělo nemůže ukládat kalorie z alkoholu, používá je ihned pro výrobu energie, takže pokud jíte a pijete alkohol, je větší pravděpodobnost, že kalorie z jídla budou uloženy jako tuk.
  • Nezakazujte si žádné jídlo. Pouze ho jezte méně. Výzkumy prokazují, že lidé, kteří jedí to, co mají rádi, v rozumném množství, ztrácejí nebo udržují váhu mnohem snadněji než ti, co si určitá jídla úplně zakazují.
  • Dehydratace vysušuje tělesné buňky a zrychluje stárnutí. Právě proto mají staří lidé vyschlou a vrásčitou kůži. Dodržujte pitný režim a pijte alespoň 8 sklenic vody (2 litry). Nečekejte, až pocítíte žízeň - v tomto stadiu už vaše tělo volá o pomoc!

Radujte se ze života

Nevysedávejte doma. Pokud trávíte veškerý svůj volný čas doma, zřejmě neprocvičujete dostatečně ani své tělo, ani svůj mozek. Nové aktivity nejsou jen zábavné, ale zlepšují paměť a práci mozku.

Neseďte na jednom místě: když odborníci v USA podávali 16 dobrovolníkům 1000 přebytečných kalorií denně v průběhu 2 měsíců, množství kil, které nabrali, se dramaticky lišilo. Ti, co přibrali méně, byli během dne stále v pohybu. Dokonce pokud hodinu denně stojíte, místo abyste si sedli, spálíte větší množství kalorií, které se rovná 2,5 kg za rok.

Stres, strach, úzkost oslabují tělesné orgány. Když jste ve stresu, vaše buňky napadá asi stotisícová armáda volných radikálů. Století lidé, kteří se zúčastnili výzkumu stárnutí, měli jedno společné: zjistili, co je pro ně nejvíce stresující, a jednoduše to ze svého života vyloučili. Chronický stres zůstává jednou z největších hrozeb pro vaše zdraví, snižuje schopnost bojovat s nemocemi. Kvůli stresu zadržuje tělo déle v krvi tuky, které škodí srdci.

Klíčem k mladistvému vzhledu a dobrému pocitu je spokojený sexuální život. Při porovnávání dvou skupin lidí - těch, co vypadali o deset let mladší než jejich skutečný věk, a těch, kteří na svůj věk opravdu vypadali - se zjistilo, že lidé v 1. skupině měli o 50 % více sexuálních kontaktů a ženy měly několik orgasmů v průběhu milování. Aktivní sexuální život má mnohé výhody: odstraňuje stres, prohlubuje spánek, zlepšuje se imunitní systém, stimuluje se produkce tělu prospěšných chemikálií včetně endorfinů a růstového hormonu, který podporuje tvorbu svalů a snižuje množství tuku.

Šťastné manželské páry žijí déle díky nižšímu stresu a zdravějšímu stravování. Zaměstnané páry mají také vyšší životní úroveň, protože více vydělávají než ti, kteří žijí sami. I pocit dobrého finančního zajištění přispívá k dlouhověkosti.

Dostatečně spěte. Ve spánku se regenerují všechny orgány. Odpočinuté tělo se lépe vyrovná se zátěží všedního dne.

Nadbytečnou stimulací může zestárnout mysl i tělo. Budete určitě pracovat lépe, pokud si dopřejete přestávku. Alespoň 15 minut denně nedělejte nic. Jen se posaďte ven a dýchejte čerstvý vzduch. Pokud tomu počasí nepřeje a nemáte moc času, vypněte telefon, zamkněte dveře a zhluboka dýchejte 2 až 3 minuty. Pravidelné přestávky jako tahle sníží srdeční tep a úroveň stresových hormonů.

Elixír mládí - hormony?

Hormony zaručují lidskému organismu vitalitu, dostatek energie a správné fungování jednotlivých orgánů. Člověk má nejvíce hormonů okolo 25 let. Postupem času jejich počet klesá. Zastánci hormonální léčby tvrdí, že pokud budeme tělu dodávat správnou dávku chybějících hormonů, můžeme proces stárnutí pozastavit.

Slávu si vydobyl hormon zvaný pod zkratkou DHEA. Vědci zjistili, že tento hormon chrání mozkové buňky. I v pokročilém věku tak člověku zaručí duševní svěžest a dobrou paměť. Bohužel nadměrné podávání velkých dávek DHEA může způsobit rakovinu. Odborníci si myslí, že tak jako hormony působí na růst svalových nebo kožních buněk, mají vliv i na růst rakovinových buněk. Nikde na světě není tento hormon schválen jako léčivo, které by mohli předepisovat lékaři.

Pozoruhodné účinky má i růstový hormon. Růstového hormonu máme v těle nejvíce kolem dvacítky, pak jeho koncentrace nezadržitelně klesá, každých deset let až o patnáct procent. Před několika lety testovali růstový hormon sedmdesátiletí Američané.Měli silnější svaly i kosti, kůži bez vrásek a zlepšil se jejich stav cév. Vedlejším účinkem podávání růstového hormonu je hrubnutí rysů obličeje a nepřiměřený růst končetin, jazyka, brady nebo prstů.

S hormony tedy nanejvýš opatrně. Na místě jsou jen v odůvodněných případech a je nutné pečlivě zvážit vhodnou dávku. Základem správné terapie je zajištění rovnovážného stavu. Když lékař zjistí nedostatek nějakého hormonu a bude jej dodávat, ale zároveň nezkontroluje jiné hormony, mohou nastat závažné problémy. Jiné hormony totiž mohou na tuto situaci nevhodně zareagovat.