V práci v pohodě

V práci trávíme více času než s rodinnými příslušníky, které jsme si sami vybrali. Abychom dobře vycházeli, neškodí řídit se některými pravidly. Když se totiž na pracovišti cítíme dobře, můžeme všechnu energii věnovat práci.

Potíže s kolegou

Také ve vaší kanceláři sedí typ, který vidí jenom to špatné nebo nejhorší? Když nechcete skončit na antidepresivech, slušně mu vysvětlete, aby vás nezatěžoval nepříjemnostmi.

A co dělat v případě, že máte za spolupracovníka největšího mluvku pod sluncem? Chvíli si s ním povídejte, pak jej ale požádejte o klid, protože se potřebujte soustředit na nějaký konkrétní úkol. Velice důležitá je forma, jakou tento nebo i jiný požadavek svému kolegovi adresujete. Nejlepší je to mezi čtyřma očima, zdvořile, a nikdy ne výsměšně. Vedení si stěžujte jen v případě, že jde o skutečně zásadní a neřešitelný konflikt. Také se nikdy nestavte do pozice, že vy jste lepší. I vy máte nějaké chyby. S kolegou je to jako s partnerem. Zpravidla se jej snažíme měnit tak, jak to vyhovuje nám, a nenapadne nás přemýšlet, proč postupoval tak, jak postupoval.

Někdy se problémový kolega časem změní k lepšímu, protože se přizpůsobí a zvykne si na nepsaná pravidla. Ale také se stává, že se z klidného a oblíbeného spolupracovníka stane konfliktní typ. Příčina může být ve fungování podniku, manažerské kultuře nebo způsobu ohodnocení.

  • Zameťte před vlastním prahem. Člověk, který se sám v sobě nevyzná, bývá na pracovišti rozbuškou katastrof. Pokud svá slabá místa známe, dokážeme snáz čelit konfliktním situacím.
  • Nepodléhejte škatulkování. To, že vám nový kolega připomíná protivného učitele tělocviku, nic neznamená. Snažte se nestavět se k lidem s předsudky.
  • Nehledejte komplice. Spojenci jsou důležití, ovšem jen v případě, že potřebujte podpořit svou představu o řešení úkolu. Zásadně nekritizujte nepřítomné.
  • Nabízejte a přijímejte omluvy. Jsme tvorové chybující a máme právo se mýlit. K velkým chybám se přiznejte dříve, než na ně přijdou ostatní. Nejlépe v rozhovoru mezi čtyřma očima.

Chcete se stát oblíbeným?

  • Zajímejte se o své spolupracovníky nebo v nich alespoň vzbuďte pocit, že se o ně zajímáte.
  • Pamatujte se údaje o nich, hlavně jméno a případný titul.
  • Opatrně mapujte terén. Vyplatí se usmívat se a místo překotného vyprávění klást otázky a naslouchat.
  • Mluvte vlídně. Nebudete pak působit povýšeně. Ale zbytečně o sobě neprozrazujte nic, co by mohlo vzbudit nevoli. Zvláštní opatrnost platí u politických a náboženských výroků a finančních úvah.
  • Snažte se, aby lidé, s nimiž jste v kontaktu, měli pocit, že jsou důležití.
  • Chvalte své kolegy co nejvíce, nic vás to nestojí.
  • Naučte se zacházet s kritikou. Když už je jí zapotřebí, měla by být jasná a promyšlená, dotýkat se jen určité věci, a neměla by zaznít přede všemi. Kritizovaný člověk by se neměl cítit poníženě.
  • Držte emoce na uzdě. Soukromé problémy nechte doma. Když se spojí s pracovními, vznikne třaskavá směs emocí. Vztek, pláč či uražené mlčení do pracovního kolektivu nepatří.

Vztahy na pracovišti

Třetina až polovina nadřízených navrhne kolegům tykání. Když se to stane na nějaké podnikové oslavě, počkejte, zda v tom bude šéf následující den pokračovat. Nebuďte zklamaní, když vám ráno zase začne vykat. V nepříjemných situacích bývá odstup výhodnější. Nebo je tu ještě jedna možnost: vykat si, ale oslovovat se křestním jménem.

Když se setkáte s tím, že vás někdo za zády pomlouvá, vyjasněte si to s ním mezi čtyřma očima. Pokud to nepomůže, požádejte o rozhovor v přítomnosti nadřízeného. Důležité je, abyste při vysvětlování, v čem vám kolegovo chování vadí, zůstali věcní.

Milostným citům se daří i na pracovišti. A když vztah skončí? Pokuste se bývalého nebo bývalou dále respektovat. Nepoužívejte kolegy jako vrby či spojence. Když se vám to nedaří, zkuste se nechat přeložit do jiného oddělení.

V čistě ženském kolektivu je soužití možná ještě náročnější. Pokud vás kolegyně svým chováním trápí, nesmíte na ně vyletět, žalovat na ně nebo si stěžovat. Nedoporučuje se ani přejít do protiútoku. Nejlepší obranou a trikem je udržet si vyšší úroveň. Přijímejte zlomyslnosti přátelsky. Časem je to omrzí.

Mějte oči otevřené. Ve zkušební době byste měli zjistit, jak dlouho jsou na pracovišti současní kolegové. Dozvíte-li se, že největší vytrvalci tu vydrželi sotva rok, pak hledejte štěstí raději jinde. Vyjadřujte se diplomaticky o minulém zaměstnání. V některých oborech lze předpokládat, že pracoviště jsou propojena neviditelnou sítí kontaktů z minula.

Zdraví v kanceláři

Problémy s krční páteří znají všichni, kdo se den co den hrbí před počítačem. Zablokovaná krční páteř může kromě bolesti v šíji a omezeného pohybu vyvolat i prudkou bolest hlavy. Mnoho lidí si je plete s migrénou. Někdy ji provázejí závratě, pískání v uších, a dokonce i zvracení. Potíže s krční páteří se ale mohou projevit i příznaky, které jakoby nemají se základním problémem nic společného. Například mravenčením v prstech nebo pocitem slabosti v rukou. Pacient může pociťovat také bolest v ramenou, loktech a předloktích, která připomíná tenisový loket nebo syndrom karpálního tunelu.

Nejjednodušší je pravidelné cvičení, které posilní a uvolní zádové svaly: hlavu spusťte volně k hrudníku, ale krk příliš nenapínejte. Potom hlavu zakloňte. Opakujte desetkrát až dvacetkrát. Hlavu zlehka otočte doprava a mírně skloňte, totéž opakujte doleva. Cvičte na každou stranu desetkrát. Oběma rukama si obejměte zátylek a dlaně posouvejte směrem k ramenům. masírujte jimi zátylek, dokud nepocítíte příjemné teplo.

Práce u počítače a čtení různých dokumentů jsou velmi namáhavé pro naše oči. Tyto činnosti totiž vedou k tomu, že přestáváme mrkat. Právě pravidelné mrkání je ale velmi důležité pro obnovu slzného filmu oka. Když nemrkáme, oči se rychle unaví, bolí a vysychají. Mnete si často po práci oči? Jasný důkaz, že jim chybí slzný film.

Během práce odvraťte pohled od monitoru, zavřete oči nebo několikrát mrkněte. Zkuste také zvlhčující kapky do očí.

Pozor si dávejte na dlouhodobý stres, který vede ke zvýšení krevního tlaku, problémům se srdcem, potížím s koncentrací a pamětí. Odborníci radí udělat si i v tom největším pracovním tempu krátkou pauzu. Můžete se třeba postavit k oknu a dívat se několik minut na oblohu. To je velmi uklidňující. Možná vám postačí uchýlit se na několik minut na toaletu. Tam můžete vědomě zklidnit své dýchání a představit si něco hezkého.

Chcete přidat?

Motivační trenéři tvrdí, že spravedlivý a zodpovědný šéf, který svým podřízeným důvěřuje, z nich dokáže vytěžit ty nejlepší vlastnosti a stoprocentní pracovní výkon. Vyjádřeno v číslech, tvoří tyto vlastnosti nadřízeného 65 procent naší motivace. Přidělování zajímavých úkolů pak tvoří 25 procent, plat pouhých deset procent.

Chcete vidět na výplatní pásce vyšší cifru? Pak se na jednání se svým nadřízeným pečlivě připravte. Lidé by měli o zvýšení platu žádat, když se domnívají, že jejich pracovní nasazení a úkoly jsou větší než jejich plat. Případně, když už ve firmě pracují několik let a mzda se jim nezvýšila. Je dobré mít předem ujasněno, čím budete argumentovat. Nestyďte se pochválit. Bez obav řekněte, že jste v týmu nejzkušenější nebo školíte ostatní. Právě výčtem svých dovedností a úspěchů je dobré rozhovor s nadřízeným začít. O zvýšení platu nemusí padnout ani zmínka, bystrý zaměstnavatel velmi rychle pochopí, kam tím míříte.

S žádostí o zvýšení platu byste měli přijít v době, kdy jste dosáhli nějakého viditelného úspěchu, nebo v době, kdy jsou vaše pracovní výkony dlouhodobě dobré. Důležitý je i výběr dne. Začátek pracovního týdne bývá zpravidla hektický, na jeho konci se zase všichni těší na víkend. Středa nebo čtvrtek jsou nejvhodnější.

Mnozí lidé si myslí, že lepších finančních podmínek dosáhnou vydíráním. Když vyhrožují odchodem, zjevně svým šéfem manipulují, což se většinou nesetká s dobrou odezvou.

Zjištění, že vám nepřidají, je mimořádně frustrující. Právě proto se mnozí zaměstnanci o zvýšení platu ani nepokoušejí a čekají, zda si na ně šéf náhodou na konci roku nevzpomene. Nebojte se zeptat, v jakém časovém horizontu o zvýšení vašeho platu uvažuje, za jakých podmínek a o jakou částku. Budete tak lépe informovaní o svých finančních perspektivách.

Jak nahoru?

Máte nejlepší možné vzdělání, znalosti a vysoké IQ? Ale to někdy nejsou nejlepší předpoklady pro kariérní postup. Otázka je, zda je šéf na svém místě a podmínky ve firmě stimulují k práci a dobrým vztahům. Firmy jsou součinná uskupení založená na víře, že lidé dohromady udělají víc, než by byl součet jejich individuálních úsilí. Odolejte pokušení soupeřit se šéfem. Zkuste ho přesvědčit, že byste se ideálně doplňovali.

Patříte k těm, kteří okamžitě jmenují viníka, když se vašemu oddělení vytýká chyba? Tak se nedivte, že vás nejmenovali do vedoucí funkce: kopete jen za sebe, a to není ideální vlastnost nadřízeného. Je těžké uvažovat jako „my" a ne jako „já". Pokud chcete své nadřízené přesvědčit o tom, že by z vás byl dobrý šéf, budete to muset zvládnout. Začněte tím, že věnujte pozornost kolegům a podáte jim pomocnou ruku, když to bude potřeba. Když kolegovi podrážíte nohy, poškozujete i sebe.

Necháváte si názory pro sebe? Nedivte se, že při povyšování vaše jméno šéfa ani nenapadne. Ničím jste ho nepřesvědčili, že vám blaho firmy leží na srdci. Porady jsou přece od toho, aby se z mnoha možností vybrala nejlepší. Když máte k věci co říct, tak svůj nápad přede všemi prezentujte. Jen tak máte šanci vysvětlit, o co vám jde, a vidět, jestli vás druzí pochopili.

Workoholici odrazují! Tím ukazujete, že se v práci utápíte, protože si ji nedokážete naplánovat, natož rozdělit mezi podřízené. Mějte denní plán. Nejdřív řešte operativu, pak úkoly obtížné a náročné na čas. Dodržujte přestávky na oběd. Práce bez oddechu přestává být po několika hodinách efektivní.

Máte všech pět profesionálních P a vaše kariéra pořád stagnuje? Poraďte se s profesionálem na image. Bude vás to sice něco stát, ale získáte objektivní posouzení odborníkem, který vás vidí stejnýma očima jako váš šéf.

Šéf má vždycky pravdu

Zkušenosti australských profesionálních agentur potvrzují, že zaměstnanci nejčastěji dávají výpověď kvůli nesnesitelnému šéfovi. Špatný nadřízený je donutí odejít z práce mnohem častěji než nízký plat či pomalý kariérní postup. Špatný šéf může svým podřízeným dlouhodobě zvyšovat krevní tlak. Výzkum mezi zaměstnanci ve finských nemocnicích šokoval. Personál, kterému velel nespravedlivý šéf, byl až o 40 procent nemocnější než lidé, kteří měli dobrého nadřízeného.

A jaký je váš šéf? Straka, lišák nebo lakomec?

„Straku" poznáte velmi snadno. Vaše nápady prezentuje jako vlastní. Nováčkové mu rychle sednou na lep, protože si myslí, že se tak před šéfem budou moci vytáhnout. Většina těchto šéfů si myslím že si jejich nekalých praktik nikdo nevšimne.

Šéf - lišák vám rafinovaně zadává úkoly, které nemají s vaší prací nic společného. Nezapomene přitom zdůraznit, že vám velmi důvěřuje a nikdo jiný by to nezvládl tak pohotově , rychle a přesně. Toto je klasický příklad manipulace a vydírání.

Šéf - lakomec vám před nástupem sliboval hory doly. Zeptejte se ho, jestli je s vámi spokojený. Pokud ano, připomeňte mu, že jste na začátku hovořili o zcela jiných penězích. Pokud nechce váš vedoucí slyšet o zvýšení platu ani z půl roku, zvažte změnu zaměstnání.