Iyengar jóga

Jedná se o celistvý systém různých jógových pozic (ásan), dále relaxačních a dechových cvičení, který vypracoval B. K. S. Iyengar. Tento typ jógy vychází z tradičních jógových nauk. Při cvičení se klade velký důraz na precizní provedení jednotlivých pozic a dokonalou techniku. Na rozdíl od ostatních druhů jógy se zde používají speciální cvičební pomůcky. S využitím těchto pomůcek se dá postupně docílit účinné posilování všech svalových skupin a také se rozvíjí flexibilita. Podle B.K.S. Iyengara jóga s pomůckami uvolňuje člověka od přebytečného duševního a fyzického napětí, protože nás uvolňuje od vazby k tělu a zároveň osvobozuje ducha. Další odlišnost spočívá v tom, že v jednotlivých pozicích setrváváme delší dobu. V jedné pozici zůstávají začátečníci 20 - 30 sekund, pokročilí až několik minut.

Pro koho je určena?

Vzhledem k pomalému provádění jednotlivých pozic, důrazu na detail a použití pomůcek, může Iyengar jógu cvičit širší okruh lidí. Cvičení je vhodné i pro méně pohyblivé a starší osoby, které nejsou schopny ovládnout techniku jógy bez dopomoci. Iyengar jóga se řadí k nejrozšířenějším druhům jógy a cvičí se v Evropě i Americe.

Skladba cvičební lekce

Lekce je složena ze stojů, předklonů, záklonů, rotací obrácených pozic, balančních cvičení a pozic, které otevírají kyčelní klouby. Každá lekce má svůj samostatný cíl, který se postupně rozvíjí. Samozřejmě, že nedílnou součástí jednotlivých pozic je osvojení správného dýchání. Cílenému dýchání by se měli učit klienti až po půl roce pravidelného cvičení. Také nesmí chybět závěrečná relaxace (Savasana). Pomocí relaxace se kompletně zklidní celé tělo.

Co nám Iyengar jóga může přinést?

Iyengar jóga zlepšuje držení těla, vyrovnává svalové dysbalance, napomáhá k uvolnění bloků v oblasti páteře a snižuje její bolest, snižuje migrény, dýchací a oběhová onemocnění. Jednotlivá cvičení působí také na funkci vnitřních orgánů, čímž zlepšuje trávení, detoxikaci těla atd. Je také vhodná pro duševní a tělesné uvolnění, regeneraci a jako kompenzace některých náročných sportů. Pomocí Iyengar jógy si dokonale zpevníme svalstvo nohou, posílíme vitalitu, zlepšíme svalovou koordinaci a rovnováhu. Vytvoříme si tak pevný základ pro výuku dalších složitějších pozic.