Maso a jak si poradit s tukem

Většina dietních doporučení hovoří o upřednostnění bílkovin před uhlohydráty, sacharidy neboli laicky řečeno cukry. Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou při budování svalové hmoty a svaly, jak víme, zvyšují celkový metabolismus vašeho těla a nezvyšují hladinu krevního cukru. Tím nedochází k přeměně zvýšeného přílivu energeticky náročné zásoby cukrů v tuky. I maso a jeho příprava má několik zásad, aby maso splňovalo požadavky zdravou stravu. Zde je několik doporučení.

I maso obsahuje tuky. Drůbež, která je mezi doporučovanými druhy masa na jednom z předních míst obsahuje množství tuku, které se dá snížit podle potřeby. Jak? U drůbeže obsahuje nejméně tuku partie na kuřecích, případně krůtích prsou. Základem je zbavit prsa kůže. U hovězího masa věnujte pozornost zadním partiím (tedy maso na steaky, svíčkovou). U vepřového masa patří k nejvhodnějším z pohledu zásad správné a vyvážené stravy panenská svíčková, kotlety. Vhodná je i kýta.

Jak již bylo zmíněno, maso obsahuje tuky. Na obalu můžete zjistit, kolik procent tuku má právě porce, kterou držíte v ruce. Platí, že správná zdravá porce obsahuje do deseti procent tuku.

Tuk se dá celkem jednoduše poznat i při pohledu. Znamená to tedy, že je nutné při porcování, ještě před přípravou viditelné tukové zásoby odstranit. U drůbeže se jedná především o kůži, u vepřového masa musíte odřezávat v některých případech i z masa.

Zabijákem zdravých kalorií z masa bývají přísady, zvláště různé omáčky, majonézy a další. Mnohem lepší služby vám prokáží bylinky, vinné marinády, jablečný ocet a další.

Jednou z důležitých zásad uchování zdravých zásob bílkovin je způsob přípravy. Při vaření zůstává tuku v mase, grilování a příprava na rožni je lepší, protože tuk volně odkapává. Někdy se vyplatí vařit s předstihem, druhý den snadno odstraníte ze ztuhlého vývaru vrstvu tuku.

Jednoduchou cestou k odstranění tuku až na samotném talíři je jeho osušení v savém ubrousku, případně omytí vodou. Tuk, který zůstal na povrchu se tak odplaví.

Pokud máte na talíři tuku zbavené porce masa, poslední pozornost je vhodná k zaměření na velikost porce. Obecně platí, že u nefyzicky zaměstnaných lidí postačí kolem 1 gramu bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. jedná se o celodenní příjem. Obecně platí, stogramová porce masa, tedy něco mezi polovinou prs z průměrného kuřete, dvě stehýnka, případně dva plátky svíčkové průměrnému člověku postačí.

Několik receptů k dobré chuti

Texaský steak

250 g kuřecího steaku,1 středně velká brambora,skořice,olej,3 lžičky tabasca, 2 lžičky hořčice,sůl,1 - 2 šálky ananasového džusu,drcený pepř Z uvedených ingrediencí udělejte marinádu. Steaky ponořte do marinády a nechte je v chladničce přes noc marinovat. Pak je ogrilujte nebo opečte do měkka. Bramboru opečte, rozkrojte, posypte umělým sladidlem a skořicí, zakapejte trochou olivového oleje. Ihned podávejte.

Kuře na kari a bazalce

4 kuřecí prsa, olivový olej na smažení, kari, bazalka, pepř, sůl, hladká mouka, kousek másla, 2 sladké smetany - kuřecí prsa naklepeme, osolíme, opepříme, okořeníme kari a bazalkou - obalíme v hladké mouce a po obou stranách krátce osmažíme na olivovém oleji - poté plátky masa naklademe do máslem vymazaného pekáče, zalijeme smetanou a trochou vody, pekáč zakryjeme - pečeme cca 30 min. ve středně vyhřáté troubě / omáčka zhoustne a maso je křehké/

Čínský biftek

6 vepřových nebo kuřecích řízků, 4 vejce, 1 lžička Vegety, 1 lžíce solamylu, 2 lžíce sojové omáčky, 1 lžíce hořčice, sůl, pepř, 5 stroužků lisovaného česneku, 3 lžíce vody Maso naklepeme, osolíme, a namočíme do omáčky z ostatních přísad. Necháme naložené v míse, zakryté poklicí v lednici asi 2 dny. Potom maso vyjmeme a opékáme na pánvi na rozehřátém tuku. Podáváme se zeleninovým salátem, s hranolkami,nebo s topinkami a tatarskou omáčkou nebo libovolným dressinkem dle chuti.

Čína po česku

30 dkg vepřových nebo kuřecích řízků nakrájíme na nudličky a vložíme do misky. Přidáme sůl, pepř, lžičku kari koření, lžíci sojové omáčky, lžíci worcesterové omáčky, 2 lžíce oleje, 2 žloutky, 1 lžičku solamylu.  Promícháme a necháme přes noc v lednici odležet. Druhý den vyklopíme maso i s marinádou na pánev, ve které jsme rozpálili olej a rychle opékáme a kousky masa od sebe oddělujeme. Když je maso měkké přidáme hrst slaných arašídů nebo mandlí, zakapeme sojovou omáčkou a orestujeme. Podáváme s rýží.