Jak se stravovat při diabetu?

Většina lidí trpících cukrovkou se stravuje podle jídelníčku. Jídelníček  informuje o tom, co máte jíst a jaké množství a také kdy máte jíst. Společně s dietetikem se dohodněte na stravovacím plánu, který bude pro vás nejvhodnější. Stravovací plán se odvíjí podle těchto kritérií:

  • Dle potřebných kalorií
  • Individuálním denním režimu
  • Zdravotním stavu
  • Podle tělesné aktivity, kterou provozujete
  • Podle rodinných zvyklostí
  • Zohlední se co rádi jíte a pijete

Klasický jídelníček zahrnuje snídani, oběd, večeři a lehkou svačinu. Svačinu můžete mít také dopoledne i odpoledne. Jídelníček také musí obsahovat rozpis jídel pro dny těhotenství, kdy jste nemocni a kdy cestujete. Veškeré jídelníčky pro osoby s diabetem jsou sestaveny podle kritérií zdravé výživy. Jídelníček obsahuje ovoce, zeleninu, luštěniny, mléčné výrobky, maso i tuky. Důslednost je zcela nezbytná vlastnost diabetika a to obzvláště v případě, kdy si píchá inzulín. Důležité je jíst stejné množství kalorií, stejné množství potravy každý den ve stejnou dobu. Tato důslednost napomáhá udržet stejnou hladinu krevního cukru. Jestliže některé jídlo vynecháte, riskujete tím výkyvy v hodnotách krevního cukru.

Zaměnitelné potraviny

Seznamy zaměnitelných potravin jsou podstatě seznamy potravin. V seznamu se vedle sebe objevují různé potraviny, které jsou si podobné. Jedna porce kterékoli potraviny na seznamu má zhruba stejný obsah sacharidů, bílkovin, tuků a kalorií. Jakákoli potravina může být zaměněna za jinou potravinu ze stejného seznamu. V případě, že máte seznam zaměnitelných potravin tak si již nemusíte lámat hlavu se součtem výživných hodnot.

Výpočet množství sacharidů

Pokud jíte zdravé jídlo nebo svačinu, jedná se obvykle o směs sacharidů bílkovin a tuků. Při výpočtu množství sacharidů počítáme potraviny, kterém jsou tvořeny převážně sacharidy. Mezi ně patří škroby, ovoce,ovocné šťávy, jogurt, zmrzlina a cukry. Nepočítáte zeleninu, maso nebo tuky. Ty obsahují sacharidů pouze velmi málo. Jestliže máte cukrovku I. typu a užíváte krátkodobě působící inzulin, můžete se  naučit přizpůsobovat dávku inzulinu tak, aby pokryla množství snědených sacharidů. Při cukrovce II. typu, se můžete naučit jíst každý den stejné množství sacharidů.

Co je to potravinová pyramida?

Klasickou potravinovou pyramidu tvoří šest skupin potravin a také nově byla vytvořena potravinová pyramida pro osoby trpící diabetem. Pyramida určuje denní počet porcí, které bychom měli jíst z prvních pěti skupin potravin. Poraďte se  svým diabetologem, jak máte jednotlivé porce rozdělovat na počet jídel a svačin, které denně jíte.

Jezte pestře a vyváženě

Z veškerých potravinových skupin si vybírejte co nejpestřejší sortiment jídla, abyste tělu dodali veškeré potřebné živiny. Jezte např. více než jeden druh zeleniny. Ze skupiny potravin, které v potravinové pyramidě zabírají více místa , jezte větší množství potravy a více porcí. Třemi skupinami, které zabírají více místa, jsou:

  • obiloviny, fazole a zelenina obsahující škrob (6 nebo více porcí)
  • zelenina (3 - 5 porcí)
  • ovoce (3 - 4 porce)

Ze skupin potravin, které v pyramidě zabírají méně místa, jezte menší množství potravy a méně porcí. Třemi skupinami, které zabírají méně místa jsou:

  • mléko (2 - 3 porce)
  • maso a jiné (2 - 3 porce)
  • tuky, sladkosti, alkohol

Jezte střídmě

Jezte přiměřené množství jídla. Množství snědené potravy závisí na vašich zdravotních cílech, kalorických a nutričních potřebách, úrovni tělesné aktivity, na užívání inzulinu a antidiabetických tablet.

Komplikace

Nejlepší ochranou před komplikacemi je udržování hladiny krevního cukru  co nejblíže normě. Čím blíže jsme schopni dostat se k normální hladině krevního cukru, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že zabráníme vzniku komplikací, nebo je alespoň oddálíme.