Umíte vybrat správnou hračku?
Hračky pomáhají vytvářet pouto mezi rodiči a dětmi. Společně při hře objevujeme sami sebe, schopnosti a osobnost svého dítěte, hloubku své i jeho fantazie. Hračky pro nejmenší bychom měli vybírat s rozmyslem. Dnes jich najdeme nepřeberné množství, takže vybrat tu správnou je leckdy oříšek. Dětství se však bez hraček neobejde. Hrou se dítě učí, sbírá zkušenosti. Hračka mu pomáhá rozvíjet jeho sebevědomí a podporuje jeho tělesný i duševní vývoj.
Bezpečnost především
Při výběru hraček bychom měli mít na paměti jednak věk dítěte, pro které jsou určené, jednak bezpečnost a také schopnosti, které by měly rozvíjet.
Na obalu hračky by mělo být výrobcem uvedeno, pro jakou věkovou kategorii je hračka určena. Levné hračky nebývají kvalitní a mohou být z nezdravých materiálů. Některé drahé hračky jsou tak dokonalé a mají tolik funkcí, že dítě a většinou i rodiče zprvu ohromí, ale díky své úplnosti nepřipouští zapojení fantazie a dítě přestanou záhy zajímat.
Při výběru hraček, zvláště pro nejmenší děti, je velmi důležité, zda se dají snadno prát, omýt nebo čistit. Přitom není třeba čistit hračky dezinfekčními roztoky, stačí běžné omytí vodou. Všechny hračky a jejich části musejí být tak velké, aby je dítě nemohlo spolknout. Kromě toho nesmějí mít žádné ostré hrany a musejí být nerozbitné, jinak hrozí, že se dítě poraní. Měly by být pokud možno vyrobeny z přírodních materiálů, například ze dřeva nebo látek, jejichž povrch je zdravotně nezávadný (netoxické barvy apod.). Kvalita a bezpečnost hraček by měly být důkladně testovány. Doporučuje se kupovat kvalitní hračky od renomovaných výrobců. Lákavá cena a hezký obal však udělají při rozhodování v obchodě své. Kdyby tomu tak nebylo, nebyl by trh hraček u nás zaplaven levnými a nekvalitními výrobky. Čas od času se z médií dozvíme, že materiál některé z takových hraček je zdravotně závadný.
Na špatnou pověst hraček především z asijských dílen a továren ostatně už dlouhodobě upozorňují mnohé kontrolní úřady snad ve všech vyspělých zemích. Výrobci shánějí levnou pracovní sílu, sortiment šidí. Navíc třeba v Číně platí mírnější předpisy. Problém je také v tom, že ne všechny látky v hračkách jsou specifikovány. Například ftaláty se v nich zkoumají od počátku roku 2007. Součástí každé hračky musí být návod v češtině a značka shody CE: výrobce nebo dovozce tím dává najevo, že byl produkt testován a je v souladu s bezpečnostními standardy.
Rozvoj osobnosti
Dítěti je třeba poskytnout škálu hraček zaměřených na všechny složky jeho osobnosti a na rozvoj všech jeho dovedností. Proto by mělo mít dítě k dispozici hračky rozvíjející:
- Zrak (zářivé barvy hraček upoutají pozornost)
- Sluch (zvukové hrající předměty)
- Haptiku (předměty různých povrchů,tvrdosti, váhy, velikosti)
- Představivost
- Motoriku (chrastící, otáčecí, vsunovací předměty)
- Myšlení a řeč (hračka vybízí ke komunikaci, rozvíjí fantazii a myšlení)
- Sociální vztahy a povahové rysy (hračka motivuje dítě ke spolupráci, podporuje soustředění dítěte a stanovuje určitý řád a pravidla)
Po celý první rok by rodiče neměli zapomínat na hračky a předměty určené k okusování a vkládání do úst. V tomto období jsou totiž ústa hlavním zdrojem poznávání a jednou z prvních zkušeností, kterou si dítě utvoří, je rozlišení předmětů na dobré a nedobré, jedlé a nejedlé.
Děti mají rády hračky, ale nesmí jich být příliš mnoho. Zahltíme-li je spoustou podnětů, brzy se unaví a místo aby byly spokojené, budou nevrlé. Počítejme s tím, že některé hračky, i když odpovídají jejich věku, nemusí být prostě dětem příjemné.
Od narození do půl roku
V prvních týdnech života, kdy má miminko „zavřené" pěstičky, skutečné hračky nepotřebuje, jako výborný objekt pozorování mu poslouží maminčin obličej.. Dítě se zajímá hlavně o své tělo a o tělo blízkých dospělých. V kojeneckém věku (tedy od prvního měsíce do dokončeného roku věku) probíhá bouřlivý vývoj tělesný, ale i duševní. Dítě se mění v samostatnou osobnost. Nikdy později už vývoj dítěte neprobíhá takovou rychlostí. Učí se vidět a rozeznávat předměty, jejich tvary, barvy. Rozvíjí se sluch, hmat a objevují se první slůvka. Projevuje se první schopnost koordinace zraku, hmatu a pohybu. Dítě si ještě nedokáže hrát, ale zkoumá předměty a experimentuje.
Co se pro ně hodí...
Již v nejútlejším věku mají hračky a předměty kolem dítěte velký vliv na rozvoj jeho dovedností a smyslových schopností. Mezi první takové hračky patří dětská chrastítka podporující mimo jiné hmat a vnímání sluchu. Měla by být vytvořena tak, aby je dítě nemohlo rozebrat a aby svou velikostí a váhou byla přizpůsobena velikosti dětské ruky. Velmi oblíbené jsou závěsné hračky, které se v proudícím vzduchu pohybují, nebo závěsné kolotoče. Děti sledují jejich pohyb, soustředí se, hračka je motivuje k počátkům úchopu. Pohyblivé barevné objekty na kolotoči by měly být snímatelné, případně i vyměnitelné a omyvatelné.
V pozdějším kojeneckém věku jsou již pohybové dovednosti dítěte takové, že je možné ke hře využívat i dynamické hračky - míče a míčky různých velikostí, kostky, panenky, plyšová zvířátka. U dítěte se začíná vyvíjet i jemná motorika, dítko stiskává tlačítka, zahazuje předměty. Jakmile pochopí příčinu a následek, baví ho hračky, které po vynaložené aktivitě něco udělají (vydají zvuk, roztočí se, otevřou), a na řadu přicházejí také knížky s barevnými obrázky. Mnohé hračky, které dítě pozná již v prvním půlroce, pro něj zůstávají zajímavé i později. Cvičí si s nimi úchop, obratnost ruky, otáčení těla. Dítě také rádo hází hračky na zem a pozoruje jejich pád.
Nevíte, co vybrat? Pro děti od 7 do 12 měsíců jsou vhodná:
- Chrastítka, která se dají postavit na stůl a do kterých dítě může bouchat
- Knížky s velkými obrázky s omyvatelnými deskami. Takové, které by se daly dobře držet, dítě je může kousat
- Pohyblivé hračky - plastiková zvířátka nebo autíčka, která se snadno pohybují na velkých kolečkách
- Kontejnery s otvory, do kterých by dítě mohlo zkoušet vkládat příslušné tvary
- Barevné stavebnice z velkých kostek, které bude moci dítě skládat vedle sebe či na sebe
- Hračky na kolečkách (ideální jsou všelijaké dřevěné vozíky na šňůrce)
- Souprava kroužků (dají se různě spojovat a sestavovat, rozvíjet zručnost, dítě s nimi může šťouchat, kroutit a točit, vrtat prsty)
- Hračky do vody
Vařečka nebo Lego?
Ve druhém půlroce začíná dítě užívat hračky a běžné předměty, které najde kdekoliv. Pro takové dítě poslouží ke hře běžné kelímky, lžíce, hrnce, pokličky, polštáře, kuchyňské nádobí a domácí potřeby. Často to jsou nejoblíbenější hračky pro tento věk. Pro dítě mohou být zajímavé čajové lžičky položené na podnos nebo misku. Dítě je bere jednotlivě a dává zpět a obvykle ho tato triviální činnost baví. Na hraní jsou úžasné i krabice. Když do krabice od bot vystřihneme dírku, aby do ní dítě mohlo strčit ruku, a naplníme celou krabici kostkami, dítě se je snaží vytahovat ven a tato hra ho příjemně zaměstná.
Začíná chodit
Batolecí věk je dobou prvních skutečných her. Dítě začíná chodit, je schopno komunikovat řečí a uvědomuje si sebe sama jako samostatnou bytost. Experimentování s předměty pozvolna přechází v hru. Pro toto věkové období jsou ideální hračky rozvíjející koordinaci svalových pohybů a manipulační hry procvičující jemnou motoriku. K takovým hračkám patří míče, odstrkovala, vozíčky, tahací hračky, kostky, puzzle. Děti mají v oblibě hračky, které jim pomáhají napodobovat svět dospělých. Panenky, auta, dětské nářadí, nádobíčko, to všechno jsou ideální pomůcky pro takové hry, jejichž význam je mimo jiné v podpoře řeči. Dítě napodobuje a vytváří dialogy, zpívá si, imituje různé zvuky. K tomuto období vývoje dítěte také patří pastelky , jednoduché hudební nástroje a leporela.
Hurá do školky
Předškolní věk je dobou kamarádství. Převládají námětové a pohybové hry, nejlépe v rámci kolektivu dětí. V tomto věku dítě ocení stavebnice, domino, pexeso, karty, puzzle, loutky. Pro výtvarnou činnost potřebuje barvy, omalovánky, nůžky, lepidla, vystřihovánky, barevné papíry. Dítě začíná sportovat, jezdit na koloběžce a na kole, učí se plavat.
Hrajeme si s dětmi
Děti nejvíce ocení, když jim věnujeme svůj čas. I ta sebedokonalejší hračka nenahradí radost ze společného stavění hradu. Čím je dítě starší, tím složitější hračky mu lze koupit. Taková hračka ale nemusí vždy splnit očekávání a dítě může brzy omrzet, zvlášť pokud nerozvíjí jeho fantazii.
Dítě by mělo mít hračky uklizené na nějakém pro něj známém místě. Vy mu vždy nabídněte jen několik předmětů a když je omrzí, vyměňte je za jiné. Není žádoucí, aby dítě mělo všechny hračky před sebou na hromadě. Není totiž schopné si z nich vybrat, je pak předrážděné a nenaučí se soustředit na jedinou činnost. Kromě toho se hračky zbytečně rychle okoukají a začnou být pro dítě nezajímavé.