Správná cesta ke štíhlosti

Výskyt obezity v posledních desetiletích výrazně stoupá  jak celosvětově, tak i v České republice. Sedavý způsob života a přejídání se stávají téměř normou. Za viníky obezity lze považovat zavedené rodinné zlozvyky, absenci pohybu a celkově pasivní přístup k životu.V důsledku těchto vlivů vniká nerovnováha mezi příjmem potravy a výdejem energie a konečným efektem je obezita. Genetická dispozice k obezitě ještě neznamená, že musíme být obézní, pokud tomu přizpůsobíme stravovací zvyklosti, pohybovou aktivitu a celkový životní styl.

Oslavné diety

Některé ženy jsou doslova posedlé dietami a jejich dodržování a následné porušování se u nich stalo takřka běžným životním stylem.Vypadá to velice lákavě a jednoduše. Stačí vypít koktejl, sníst pilulku nebo vypít hubnoucí čaje a nadbytečné kilogramy jsou pryč. V krátkodobém časovém horizontu to tak může dokonce i fungovat, ale pravděpodobnost, že se nám původní váha vrátí je téměř stoprocentní a také přibudou ještě nějaké kilogramy navíc. Častá změna a výkyvy váhy znamená jo-jo efekt, který vůbec neprospívá našemu zdraví. Při opakujících se váhových skocích se snižuje počet obranných látek a imunitní systém se velice oslabuje. Z toho důvodu se jakékoli infekční onemocnění léčí podstatně hůře. Drastické redukční diety jsou také  psychicky velmi vyčerpávající.

Metabolizmus

Měli bychom myslet na to, že nejlepší ochranou před obezitou, diabetem a srdečně cévními onemocněními je zdravý metabolizmus. Rozlišujeme tři základní druhy energetického výdeje:

  • Bazální metabolizmus - jedná se o množství energie, které je potřebné pro základní fyziologické funkce za úplného tělesného i duševního klidu.
  • Energetický výdej při pohybové aktivitě představuje zhruba 20 až 35% z celkové energetické spotřeby.
  • Energetický výdej po jídle - činí zhruba 8 -12 % a je nutný pro zpracování a vstřebání přijaté potravy

Bazální metabolizmus ovlivňuje tělesná stavba, věk, výška a pohlaví. U žen je bazální metabolizmus nižší, protože tuková tkáň má nižší energetickou spotřebu než tkáň svalová. Metabolizmus pracuje v podstatě na principu stroje. To znamená, čím je lépe řízen, tím pracuje úsporněji.

Glykemický index

Jedná se o veličinu, která se v poslední době velice často uplatňuje při léčbě diabetu a redukčních programů. Glykemický index vyjadřuje, jakou rychlostí se z určité potraviny uvolňuje do těla glukóza a současně zvyšuje hladina cukru v krvi, a to v porovnání s referenční potravinou, kterou je glukóza. Čím je glykemický index vyšší, tím rychleji stoupá hladina cukru v krvi a opačně. Výše indexu je ovlivněna vzájemným poměrem základních živin v potravině (cukry, tuky, bílkoviny), obsahem vlákniny (zpomaluje využití cukrů), je ovlivněna způsobem zpracování základní potraviny, kyselostí potraviny a  také velikostí porcí. Potraviny s nižším glykemickým indexem udržují vyrovnanou hladinu cukru v krvi, pozitivně ovlivňují inzulínovou rezistence. Naproti tomu potraviny s vysokým glykemickým indexem stimulují hlad a potřebu najíst se, což vede k ukládání tuků.

Intenzivní pohyb

Redukční program by měl také zahrnovat také intenzivní pohyb. Důležitá je aerobní aktivita, která je typická opakovaným stahováním a uvolňováním svalů. Z rekreačních sportů jsou velmi vhodné : rychlejší chůze, cyklistika, plavání a také fyzicky náročnější domácí práce jako rytí, kopání, sekání trávy atd. Aby se opravdu jednalo o aerobní aktivitu, je nutné udržet tepovou frekvenci v tzv. aerobní zóně Rozhodujícím ukazatelem je maximální tepová frekvence. Pro redukci hmotnosti je rozhodující 60 - 75% maximální tepové frekvence (MTF). Maximální tepovou frekvenci vypočítáme tak, že od čísla 220 odečteme svůj věk.

Výhody chůze

Chůze je velice vhodná pohybová aktivita pro štíhlé i obézní. Nezatěžuje kloubní aparát tak jako jiné sporty. Pokud má mít chůze vliv na ztrátu kilogramů, je nutné dostat se do aerobní fáze spalování. Pravidelná chůze zvyšuje objem svalové  hmoty, optimalizuje krevní tlak, zvyšuje výkonnost srdce, zlepšuje zásobování těla kyslíkem, živinami a také urychluje vyplavování toxických látek z organismu. Kladný vliv má zejména na psychiku, protože stimuluje nervovou soustavu a vylučuje endorfiny.

Na co dát pozor

Pokud je cvičení příliš intenzivní, méně se aktivuje tuk a tělo více využívá cukry nebo i svalovou hmotu. Na štěpení zásobního tuku se příliš významně nepodílejí silové izometrické cviky, protože probíhají za anaerobních podmínek. Pohybové aktivity bychom měli střídat, aby se zapojilo co nejvíce svalových skupin.