Přišlo jaro

S končící zimou se může stát, že místo toho, abychom měli dostatek energie a vitality, v nás převládá pocit únavy, skleslosti a celkového vyčerpání. Někdy se také objeví psychická úzkost nebo deprese. Toto období bývá charakterizováno jako „jarní únava", avšak nejedná se o oficiální lékařskou diagnózu. Tento stav však signalizuje, že naše tělo se potřebuje zbavit nadměrného množství jedů, které jsme získali v zimním období.

Jaké jsou příčiny únavy?

Důvodů, proč jsme unaveni je hned několik. Tou hlavní příčinou je zhoršení obranyschopnosti organismu a úbytek energie. Za velmi podstatné pokládáme:

  • snížený příjem minerálů, stopových prvků a vitaminů,
  • kratší den v zimních měsících bývá pro mnoho lidí zdrojem různých úzkostí,
  • nevhodný stravovací režim, který je založen především na nedostatečném podílu ovoce a zeleniny a nadbytečné konzumaci tuků,
  • nedostatek slunečného svitu ,
  • chybějící pohybová aktivita.

Změna jídelníčku

Změna jídelníčku je nesmírně důležitá. Vysadit bychom měli především těžká, tučná a sladká jídla, dále moučné  a mléčné výrobky a nahradit je ovocem, zeleninou, lehce stravitelným jídlem. Nezapomeňme také na dostatečný příjem tekutin. Zimní strava je postavena především na mase a těžkých pokrmech, ale na jaře bychom měli stravu především odlehčit.

Tvorba energie

Mezi látky, které podporují tvorbu energie patří především vitaminy skupiny B (pivovarské kvasnice) a minerály fosfor (ryby, drůbež, ořechy, celozrnné obilné výrobky), hořčík (zelená listová zelenina), zinek (slunečnicová semínka), chróm (maso, játra, sýry) a jód (plody moře, ryby, třešně, višně).

Jarní kůry

Mezi osvědčené prostředky patří tzv. očistné kůry, které spočívají v příjmu jednoho druhu ovoce nebo zeleniny, nebo jednoho druhu obilniny, např. rýže.  Zeleninová očistná kůra z červené řepy obsahuje velké množství minerálů, čistí krev i játra. Mrkvová šťáva je zdrojem beta - karotenu, vápníku  pektinu, pročišťuje játra a střevní trakt. Šťáva ze zelí je hodnotným zdrojem vitaminu C.