Nadváha jako rizikový faktor

Jestliže někdo řekne, že hodně jí nebo miluje jídlo, tak to zní celkem neškodně. Bohužel však neexistuje jasná hranice mezi tím, co je ještě neškodné a co již  začíná být problematické. Existuje však přímá souvislost mezi tělem a duší a je prokázáno, že někteří lidé si potřebují doslova zacpávat ústa jídlem. V posledních letech řeší odborníci na výživu čím dál více poruch příjmu potravy. Nově se vykytují případy, kdy ženy trpí následky požívání drog a snaží se je zmírnit jídelními orgiemi. Pomocí přejídání se pokoušejí bojovatnapř. s : apatií, záchvaty neklidu nebo celkové nechuti k životu.

Kilogram po kilogramu

Kilogramy k nám nepřicházejí jen tak z ničeho nic, ale nadváha se přikrmuje pozvolna, po týdny, měsíce a roky. Právě tento postupný a pozvolný nárůst kilogramů poskytuje šanci tento proces zastavit pokud možno včas. Již změna ve výživě (nemusí se jednat o drastickou dietu) a více tělesné aktivity mohou způsobit, že kilogramy se sníží a zvláště, že se vysoký krevní tlak dostane opět  do normálních hodnot.

Vznik nadváhy

Nadváha vzniká jakmile člověk přijímá více energie než potřebuje, respektive než spotřebuje. Lidé s nadváhou jedí nad míru, příliš sladkého, příliš tučného, příliš slaného a velmi málo balastních látek. Zhodnocení výživných látek závisí především na pohlaví, věku, tělesné činnosti. Ženy se potřebují stravovat jinak než muži, starší lidé jedí podstatně méně než mladší atd.

Činnost mozku

Proč se vlastně lidé přejídají a proč nemohou jídlu odolat? Vědci došli k závěru, že za všechno může mozek. Jídlo funguje na principu odměny. Podobně jako sex zvedá hladinu endorfinů, přejídání se je také forma hledání příjemných prožitků.

Srdeční choroby

Nadváha je pro srdeční choroby riziková proto, že její příčinou je většinou příliš tučná a na cholesterol bohatá výživa. Tím vzniká nadváha nebo cukrovka. Pro mozkovou mrtvici např. není sama nadváha rizikovým faktorem, zvýšené riziko mozkové mrtvice u lidé s nadváhou  spočívá spíše v následných poruchách jako zvýšení krevních tuků, krevního tlaku a z nich vyplývajících diabetes nebo metabolického syndromu. Lidé s nadváhou nemají pouze zdravotní problémy, ale také i společenské.

Pálení žáhy

Návrat kyselých žaludečních šťáv do jícnu se projevuje pálením žáhy. Jestliže se tyto potíže opakuji častěji, dochází k zánětu jícnu v jeho dolní části a to může vést až k chronickým změnám nebo dokonce ke vzniku zhoubného bujení. Jistě velký vliv na těchto potížích může mít strava bohatá na tuky a sacharidy.

Potíže se štítnou žlázou

Jestliže přibíráme na váze a žádná dieta nezabírá, jsme unaveni a předrážděni a nemáme být z čeho, může být na vině štítná žláza. Štítná žláza může špatně pracovat z mnoha příčin. Na vině mohou být genetické faktory, nedostatek jodu ve stravě, zánět nebo počáteční nádor. Za selháním štítné žlázy může být porucha obranyschopnosti organismu. Imunitní buňky se obrátí proti vlastnímu tělu a vyrábějí protilátky, které ji ničí. Činnost štítné žlázy může být zvýšená (hyperfunkce) nebo naopak snížená (hypofunkce). Hyperfunkce štítné žlázy je charakteristická rychlým ubíráním na váze, zvýšeným pocením, podrážděním a nervozitou, bušením srdce a nesoustředěností. U hypofunkce je tomu naopak : hmotnost se zvyšuje, kůže je suchá, víčka a ruce mají sklon k otokům. Choroby štítné žlázy postihuje zhruba 5% naší populace a více jsou postiženy ženy. Nejlepším zdrojem jodu jsou ryby, mořské plody, sůl obohacená jodem. Tento prvek se dále nachází v ovoci, zelenině, obilninách.

Nadváha a délka života

Déle trvající nadváha o 20% redukuje délku života o 25 - 33%, stálá nadváha o 30% ji snižuje o 50%. Otylostí trpí ten,  kdo překročí BMI o 30. Ubrání na váze je v takových případech více než nutné.

Přestat včas

Jestliže se člověk přejídá jen pár dní za sebou, nemusí to být ještě na váze poznat. Důležité je však s přejídáním včas přestat. Pokud si dopřejeme hojně jídla pouze  při různých oslavách a přidáme k tomu přiměřený pohyb, na hmotnosti se nic projevit nemusí. Největší kalorickou bombou je alkohol. Decilitr destilátu obsahuje přes tisíc kilojoulů a tělu dodá více energie a kalorií než většina nedietních potravin. Také pivo má vysoký obsah cukru a navíc podporuje ukládání tuku v oblasti břicha. Nejméně kalorické je suché bílé nebo červené víno.