Přestaňte s kouřením

V minulosti bylo kouření doslova módní záležitostí a veškerá zdravotní rizika stála stranou. V současné době se již pohled a názory na kouření zcela změnily. Kuřáctví patří prokazatelně k rizikovým faktorům srdečních chorob, rakoviny plic a také vede k chronickému zánětu průdušek a plic. U kuřáků se daleko častěji objevuje rakovina hrtanu, močového ústrojí a také je daleko vyšší výskyt žaludečních vředů. Riziko náhlého srdečního úmrtí je u kuřáků třikrát vyšší a u těžkých závislých kuřáků toto riziko stoupá až pětinásobně. Ženy jsou ohroženy stejně jako muži. U žen, které kouří se menopauza objevuje v průměru o pět let dříve než u nekuřaček. V reprodukčním období jsou ženy ohroženy především tehdy pokud současně užívají antikoncepční tablety a pokud jsou kromě kouření přítomny ještě další rizikové faktory.

Negativa kouření

Kouření se negativně podepisuje na elasticitě kůže a zvyšuje se výskyt obličejových vrásek. Kuřáci vypadají v průměru o pět let starší než nekuřáci stejného věku. U těžkých kuřáků může docházet  ke stahu tepen, které zásobují mužský  pohlavní úd a snížení dodávky krve do pohlavního ústrojí. To může být příčinou nedostatečného ztopoření nebo dokonce impotence.

Kde je začátek?

S kouřením se začíná obvykle okolo puberty jen tak z hlouposti nebo nudy a pocitu přidat si na důležitosti. Postupně se z občasného kouření stává návyk a kuřáci se domnívají, že s cigaretou se lépe startuje do nového dne, překonává únava, uvolňuje napětí nebo úzkost. Kouření se začíná stávat součástí určitého stereotypu a někdy si kuřák zapaluje jednu cigaretu za druhou aniž si to uvědomuje. Závislost na cigaretách a ostatních tabákových výrobcích je většinou velice silná a je zapříčiněna obsahem nikotinu v cigaretovém kouři, který vede jak k psychické, tak i k fyzické závislosti. Z jedné cigarety se po 10 vdechnutí nikotin rychle během 7- 10 sekund dostává z plic do mozku a uspokojuje potřebu kuřáka. Existují kuřáci, kteří jsou silně nervózní, jakmile u sebe nemají cigarety.  Myšlenky na kouření jim brání soustředění a jsou ochotni se za cigaretami vydat kdykoli a obstarat si je.

Příležitostní kuřáci

Existují také pouze příležitostní kuřáci a ti kouří pouze svátečně, pouze jsou - li ve společnosti. Těch je však velice málo. Těší se z manipulace s cigaretou a je to pro ně doslova obřad. Pro tyto jedince je skoncování s kouřením daleko jednodušší než pro pravidelné kuřáky.

Pryč s návyky

Kuřáci většinou zkoušejí více než jednou zanechat kouření. Pokud chce člověk odstranit kuřácké návyky, musí si osvojit nový způsob chování a jednání, kterým by nahradil staré zvyky spojené s kouřením. Změny v chování nejsou vždy jednoduché a vyžadují maximálně pevnou vůli. Je důležité se raději vyhýbat situacím, které byly dříve s kouřením spojovány. Místo cigarety je vhodnější se projít nebo se věnovat nějaké jiné aktivitě.

Každý začátek je těžký

Na počátku nekouření je zcela jasné, že nám cigareta bude chybět a objeví se abstinenční příznaky. Naši mysl zaměstnává touha po cigaretě a my se můžeme cítit podráždění, neklidní, nesoustředění a emočně labilní. Velká část těchto příznaků vrcholí v prvých dvou dnech až v prvém týdnu po přerušení kouření a postupně slábne a do měsíce se vrací k normě. Obzvláště v momentech silného napětí a stresu bývá myšlenka na cigarety velice silná. Jakmile se kuřákovi podaří toto nelehké období překonat, je na dobré cestě situaci zvládnout.

Kila navíc?

Většina lidí se domnívá, že jakmile přestanou s kouřením, začnou automaticky tloustnout. Kuřáci mají většinou nižší hmotnost než nekuřáci. Zpočátku když přestanou kouřit, přiberou zpravidla 2 - 3 kg. Změny hmotnosti jsou však velice individuální. Především na počátku nekouření je hlad daleko intenzivnější, chuť se zlepšuje a kuřák  má z jídla daleko větší radost než předtím. Obzvláště sladkosti se stávají náhražkou cigarety, a proto je strach z přibývajících kilogramů na místě.

Životospráva

Začínající nekuřák by si měl své jídelní zvyklosti přizpůsobit nové situaci. To znamená nemlsat mezi jídly, vyhnout se kalorickým sladkostem, příliš tučným a smaženým jídlům, jíst menší porce jídla a v pravidelných intervalech. Doporučuje se jíst potraviny, které obsahují vlákninu (luštěniny, zeleninu, ovoce, vločky).

Také by se měla omezit konzumace alkoholu a kávy, protože ty bývají součástí kuřáckých stereotypů. Důležitý je také dostatečný pohyb (plavání, jízda na kole, atd.).

Způsoby odvykání kouření

Někteří kuřáci dokáží přestat trvale kouřit bez cizí pomoci aniž by měli těžké abstinenční příznaky, jiným to dá doslova nadlidské úsilí. Existuje celá řada postupů a technik, které mohou s odvykáním kouření pomoci. Kuřácký návyk však nelze odstranit mávnutím kouzelného proutku. Je nutné aby kuřák sám změnil své návyky a postoje, protože veškeré metody jsou pouze pomocné. Zpravidla dochází ke kombinaci různých praktik. Významnou úlohu má také psychologický přístup ve změně chování kuřáka. Populární jsou např. skupinové terapie, kdy se lidé navzájem podporují dělí se o své zkušenosti.

Nikotinové žvýkačky

Chuť žvýkačky nemusí být nejprve vůbec příjemná a může vyvolat dráždění sliznice a krku. Za dva dny si však lze na tuto chuť zvyknout (je to stejné jako s první cigaretou). Doporučuje se žvýkat velmi pomalu s přestávkami zhruba desetkrát, potom mít žvýkačku 1 - 2 minuty pod jazykem nebo mezi zuby a tváří. Pokud bychom žvýkali příliš rychle hrozí pálení jazyka, úst a podráždění sliznice. Jeden kus žvýkačky obsahuje 2 nebo 4 mg nikotinu. Nikotin ze žvýkačky se vstřebává do organismu sliznicí dutiny ústní. Podstatné je, že pouze část nikotinu, která je obsažena ve žvýkačce se dostane do krevního oběhu. Nikotin spolknutý do žaludku se už dále nevstřebává. Léčba by měla trvat alespoň tři měsíce.

Kontraindikace nikotinových žvýkaček

Kontraindikací je akutní forma vředové choroby žaludku, onemocnění jícnu a nemoci čelistního kloubu v období gravidity. Užívání nikotinových žvýkaček je v podstatě bezpečné, vedlejší účinky se objevují jen velmi zřídka a objevují se spíš na počátku léčby.

Nikotinová náplast

Způsob léčby je stejný s používáním nikotinových žvýkaček. Mezi přednosti této metody patří pasivní dodání nikotinu do organismu a možnost použití i v případech, kdy se podávání žvýkaček nedoporučuje. To se týká především osob s aktivním žaludečním nebo dvanáctníkovým vředem nebo u osob se zubní protézou.Na trhu existuje velké množství náplastí s různým obsahem nikotinu a různě dlouhou dobou působnosti. Dávka se odvíjí od závislosti na kouření.