Hurá na brusle

Jízda na takzvaných inlinech je v naší republice čím dál modernější. Z průzkumů vyplynulo, že si na tento sport troufnou tříleté děti, ale i lidé nad sedmdesát. Jízda na kolečkových bruslích má větší vliv na aktivitu svalů nohou než běh a cyklistika. Za hodinu pomalé jízdy spálíte 400 kalorií, jedete-li rychle, spálíte až 900 kalorií.

Jak vybrat brusle?

Nejdůležitějším faktorem je pohodlná bota. Rodiče kupují dětem levné brusle. Jednak proto, že jim rychle roste noha a nemají na to, aby za ně každý rok dávali několik tisíc, a také proto, že mnozí jsou přesvědčeni, že děti to brzy přestane bavit.

Kolečka jsou na bruslích nejdůležitější. Na jejich kvalitě záleží, kolik námahy vynaložíte, abyste dosáhli požadované rychlosti. Čím jsou kolečka větší, tím se točí rychleji. Menší kolečka jsou zase stabilnější a lépe se zvládají. U těch pomalejších se dost nadřete a rychlá pak musíte umět dobře zvládnout. Především u brždění. Při nákupu si všímejte i tvrdosti. Měkčí kolečka lépe absorbují nerovnosti, hodí se na hladší jízdu, ale rychleji se opotřebovávají.

Nejčastější úrazy

Tradičně více zranění zaznamenávají lékaři na začátku jara, kdy jsou lidé po dlouhé zimě často nerozcvičení a nepřipravení na nástrahy jízdy. Pokud bruslař nenosí přilbu, může si ošklivě poranit hlavu. Může jít o relativně lehčí zranění, jako je otřes mozku, ale i těžká poškození zdraví s trvalými následky.

Děti se s případnými pády vyrovnávají lépe než dospělí. Mají pevnou okostici, která brání zlomeninám. A navíc je velmi dobře zásobena krví. S přibývajícím věkem ale klesá schopnost organismu zvládat prudké nárazy a pády. Když si dospělý člověk zlomí zápěstí, musí počítat se šesti až dvanácti týdny léčby. Ještě problematičtější bývají zlomeniny lokte, při kterých hrozí daleko víc komplikací s trvalými následky, například poškození cév či nervů.

Děti, které mají nějaké zdravotní problémy nohou, například plochou klenbu, různou délku chodidel, mohou mít s jízdou na kolečkových bruslích těžkosti. Pokud totiž nejezdí správnou technikou, začnou po čase pociťovat bolest kolen, páteře anebo kyčelních kloubů.

Přilba je nezbytnost

Při jízdě na kolečkových bruslích není radno podceňovat nošení chráničů, a zejména přilby. Ta u nás stále ještě není samozřejmostí. Spíše ji používají zdatnější bruslaři, kteří jezdí rychleji a více riskují. Dále si pořiďte chrániče na ruce, lokty, kolena. V létě počítejte s tím, že své tělo vystavujete přímému slunci. Přibalte si raději kšiltovku a sluneční brýle. Některé doplňky ale způsobí více škody než užitku, například ty, které jsou vyztužené kovovými pláty zpevňujícími zápěstí. V místě, kde končí ocelové vyztužení, se ruka může zlomit.

Birki bruslení

Toto bruslení kombinuje jízdu na bruslích se speciálně upravenými hůlkami. Tento pohyb je velmi efektivní pro zvýšení fyzické kondice. Birki bruslení je o 50 procent efektivnější než klasická jízda na bruslích, protože zapojujete i horní polovinu těla, která je při klasickém in-line bruslení využita jen minimálně. Birki bruslení dostalo název díky značce hůlek, které jsou vyrobeny speciálně pro tyto účely. Česká značka Birki má dlouholetou tradici ve výrobě hůlek na lyžování a jiné sporty.

Birki bruslení pomáhá zintenzívnit dýchání, čímž zlepšuje i celkové okysličení organismu, práci svalů a současně kladně působí na astma a při chronické obstrukční chorobě plicní. Zlepšuje zdravotní stav při nemocech krevního oběhu, kornatění tepen a předchází nebezpečí infarktu myokardu. Zapojuje horní i dolní části těla, rovnoměrně formuje postavu a hubnutí je dvakrát rychlejší než při bruslení bez hůlek. Za jednu hodinu tohoto bruslení spálíte stejně kalorií jako za 1,5 hodiny v posilovně. Díky okysličení důležitých center v mozku se posiluje imunitní systém a odbourává se stres. Díky hůlkám si toto bruslení vychutnáte nejen na rovných silnicích, ale i v horském terénu.