Malí tlouštíci

Obezita představuje závažný zdravotní problém již u dětí v dětském a školním věku. Jaké jsou hlavní příčiny vzniku obezity u dětí? Působí zde především genetické předpoklady, podmínky života v rodině, způsob trávení volného času. Malé dítě se vše učí nápodobou, proto je třeba dbát na zdraví a zdravý životní styl již od útlého dětství. Bohužel současný trend trávení volného času není zrovna optimální. Děti tráví převážnou většinu času u počítačových her, televize a to ve svém důsledku znamená snížený výdej energie a zvýšené riziko ukládání tuku.

Výchova k životnímu stylu

Nyní vědci přicházejí na to, že předpoklady pro nemoci dospělého věku mohou vznikat již během těhotenství. Velkou roli hraje matčina výživa složení jejího jídelníčku, pohybový režim a také výživa v prvních měsících života. Nastávající maminky by se měly starat o svůj zdravotní stav a dbát na výživu nejen s ohledem na sebe, ale i z hlediska budoucího dítěte. Příklad rodičů, který dětem předkládán je pro výchovu naprosto zásadní. Dítě si může jen velmi těžko osvojit správný životní styl a vhodné stravovací návyky, když vidí rodiče, kteří k pohybu nemají vůbec žádný vztah a jedí zcela nesystematicky.

Jak zabránit vzniku dětské obezity?

Především je nutné zvolit optimální stravovací režim. To znamená, že je nutné zvolit nejen správný příjem potravy, ale hlavně správné složení potravy. Děti jsou velice ovlivnitelné reklamou, která většinou bohužel propaguje sladkosti nebo nápoje, které obsahují velké množství cukru. Zcela nevhodné je nadměrné požívání tuků a častá konzumace jídel z rychlých občerstvení. Bylo prokázáno, že malá svačinka u Macdonalda zcela převýší celodenní energetickou hodnotu při hubnutí a přitom bychom si mohli dopřát daleko chutnější a zdravější svačinu dokonce i ve větším množství. K základním pravidlům zdravé výživy patří rozdělení jídla do pěti malých porcí, protože se zbavíme se pocitu  hladu a případné hmotnostní úbytky vydrží daleko déle.

Základní pravidla zdravé stravy

  • Jídelníček musí být pestrý.
  • Jídlo by mělo být rozděleno do pěti porcí.
  • Vhodné je pití dostatečného množství tekutin.
  • Doplňovat vhodné vitaminy.
  • Věnovat dostatek času pohybové aktivitě.
  • Sladkosti nahradit raději ovocem.