Těhotenství v pohodě

Říká se, že žena je nejkrásnější v těhotenství. Ne vždy to ale platí. Hormonální bouře může pokazit pleť a u většiny žen budí obavy i nárůst hmotnosti. Některé změny můžeme ovlivnit jen těžko, jiné jsou ale plně ve vašich rukou.

Nárůst hmotnosti

Některé ženy se dokonce bojí otěhotnět, neboť se obávají změny hmotnosti a postavy. Podle lékařů je normální, když žena v těhotenství přibere dvanáct, maximálně patnáct kilogramů. Kilogramy by měly přibývat postupně, na konci prvního trimestru má ručička na váze ukazovat zhruba o tři až čtyři kilogramy více.

Mnohé ženy si naopak myslí, že během těhotenství není dobré se v jídle jakkoli omezovat. Přejídání si pak zdůvodňují argumenty, že teď přece „jedí za dva". Těhotenství by se nemělo stát omluvou pro nezřízené hodování. V zásadě platí, že denní dávku energie by žena měla zvýšit asi o 1260 kJ. To odpovídá asi jednomu jogurtu s rohlíkem a jablkem. Většinou stačí poslouchat své tělo, které si samo řekne, co potřebuje. Diety se těhotným ženám nedoporučují. Hrozí totiž, že když si odepřete nějakou potravinu, ohrozíte správný vývoj dítěte. A to zvlášť v případě, pokud se dieta skládá z odmítání nebo přijímání jednoho konkrétního jídla nebo skupiny potravin.

Zdravý jídelníček

Vyvážená strava během těhotenství je důležitá, protože díky ní žena zvládne toto náročné období v lepším zdravotním stavu. Budoucí maminky často sahají po vitaminových tabletách, ale lékaři tvrdí, že pokud maminka jí zdravě, umělé doplňky takřka nepotřebuje. Je dobré jíst alespoň pětkrát denně menší porce jídla. Na minimum omezte pití kávy, černého i zeleného čaje, které mohou dráždit. Černý čaj navíc vyvolává zácpu, což je častý problém těhotných žen. V těhotenství se zvyšuje i příjem tekutin - tři litry tekutin denně jsou samozřejmostí.

Pro správný vývoj mozku dítěte by v jídelníčku neměly chybět tuky, zvláště esenciální mastné kyseliny. Jejich dostatek ve stravě během těhotenství zlepšuje zrak dítěte i úroveň jeho inteligence. Vývoj dítěte a budování jeho nervové soustavy ovlivňuje kyselina listová. Zdrojem kyseliny listové jsou špenát, kapusta, vaječné žloutky, chřest a fazole.

Nebezpečný nikotin

Podle mnoha důkazů má kouření během těhotenství vliv nejen na zdravotní stav dítěte, ale i na jeho inteligenci. Nikotin vyvolává zúžení důležitých artérií, v důsledku čehož dostává dítě omezené množství krve, kyslíku a výživných látek, které jsou důležité pro jeho vývoj. Organismus kuřáků také špatně vstřebává některé vitaminy a minerály, zvláště vápník, železo, zinek, vitaminy C a B, které pak mohou dítěti chybět.

Změny na kůži

Vlivem hormonálních změn se na kůži často objevují skvrny. Běžný je například výskyt takzvané linea nigry. Jde o tmavou čáru v podbřišku směrem od pupku dolů. Znepokojení vyvolá i chloasma, což jsou žlutohnědé skvrny v obličeji. Najdete je hlavně na čele, tvářích a horním rtu. Všechny tyto skvrny by podle odborníků měly postupně vymizet. Pokud se tak nestane, navštivte kožního lékaře, který může doporučit prostředky na jejich zesvětlení.

Spousta žen má v těhotenství krásnou pleť, ale neplatí to pro všechny budoucí maminky. Může se objevit akné, pleť se vysuší nebo naopak je extrémně mastná. Dokonce se mohou objevit i různá kožní onemocnění, jako jsou třeba lupénka. Každopádně je dobré poradit se s kožním lékařem o vhodnosti použití kosmetických přípravků.

Nezanedbávejte každodenní čištění pleti. Čisticí pleťové přípravky a tonika zbaví pokožku neviditelných usazených nečistot a šupinek kůže. Pleť si pak může vydechnout. Pokud se vám změnila kvalita pleti, je možné, že některé kosmetické prostředky, které jste dříve používala, vám začnou dělat potíže. Opalování na slunci nebo v soláriu se v těhotenství příliš nedoporučuje stejně jako velká část samoopalovacích prostředků.

Nevraté jizvičky

Strie, nepříjemní jizvičky, vznikají v těhotenství v důsledku omezené pružnosti kůže. Kůže se napíná, bývá i sušší a často svědí. Strie se objevují především na břiše, prsou a stehnech. Boj s nimi není jednoduchý. Pokud se už trhlinky jednou objeví, možná se jich nikdy zcela nezbavíte. V mnoha případech můžete maximálně zabránit jejich zhoršování. Můžete vsadit na speciální kosmetické přípravky proti vzniku strií. Tyto výrobky posilují kolagenová vlákna v kůži.

Bříšku prospějí především masáže sprchou. Proudem vody po něm přejíždějte krouživými pohyby. Na závěr je namažte olejem a celé promasírujte. Kůže tak získá větší pružnost a je značná šance, že tolik nepopraská. Postačí vám dětský nebo olivový olej. Strie bohužel nikdy úplně nevymizí, jenom vyblednou, nedají se odstranit ani laserem. Důležité je také hlídat si hmotnost, strie tak budou mít menší šanci. Když přiberete třicet kilo, jejich vzniku určitě nezabráníte.

Pozor si dávejte i na praskající cévky. Jejich tvorbě přispívají velké teplotní rozdíly. Vyhýbejte se proto náhlým změnám teplot. Pomáhají i speciální krémy na rozšířené cévy. Na obličeji sice prasklé cévky samy od sebe nezmizí, ale později je můžete nechat odstranit laserem.

Vlasy dostanou také zabrat

I v případě vlasů se zřejmě dočkáte nějakých změn. Přestanou se vám mastit, mohou zhoustnout, ale na druhé straně také zplihnout nebo se vysušit. Opět za to mohou hormony, ale i to, že si vaše dítě bere z těla potřebné vitaminy a minerály. Těmito změnami se příliš netrapte, jsou dočasné stejně jako vypadávání vlasů. Po porodu a ukončení kojení se vše vrátí do normálu. V těhotenství se ženám nedoporučují ani žádné vitaminové tablety na zpevnění vlasů. Vhodnější je nanášet si vlasové vody, které vyživují vlasové kořínky.

Dítě za jeden zub

Chrup má během těhotenství větší skony ke kazivosti, dásně se častěji zaněcují a krvácejí, může se objevit parodontóza a někdy dojde i na vytržení zubu. Abyste tomu předešla, dbejte na pravidelné čištění zubů po každém jídle a nejezte příliš sladká a slaná jídla. Vybírejte si potraviny s vyšším obsahem vápníku. Během těhotenství máte dvakrát nárok na bezplatnou preventivní prohlídku.

Mám jiná prsa

Dalším z mnoha příznaků těhotenství, který žena může zaznamenat ještě před tím, než vůbec na těhotenském testu uvidí dva proužky, je i změna zabarvení bradavky a prsního dvorce. V těhotenství se prsa připravují na kojení. Zvětšují se, jsou citlivější, bolí a tvoří se na nich strie. O prsa se musíte starat - dopřejte jim dvakrát denně minutovou masáž sprchou. Proudem vody, nejprve chladnějším a pak teplejším, objíždějte sprchou prsa ve tvaru osmičky. Každý prs si také denně promasírujte, ale kůži příliš nenapínejte. Zapomeňte na podprsenky s kosticemi nebo push-upky. Podprsenka pro těhotné musí být pohodlná, nejlépe bavlněná, dostatečně velká, prsa musí dobře podepírat.

Oteklé nohy

Častým problémem nastávajících maminek jsou opuchlé kotníky. Ty je dobré ponořit do ledové vody a setrvat tak několik minut. Nebo se lze vsedě chodidly opřít o kostky ledu a válet je zepředu dozadu a zpět. Spojení lehkého tlaku a ledového šoku stimuluje prostřednictvím nervových zakončení krevní oběh. Úlevu nohám přinášejí i speciální balzámy, koupele nebo výtažky z bylin jako jsou arnika, kostival, máta peprná nebo čajovníkový olej. Tyto prostředku zmírňují svalové napětí, mají regenerační účinky a podporují prokrvení nohou.

Pokud si v těhotenství odpustíte chůzi na vysokých podpatcích, vyhnete se oteklým nohám a křečovým žílám. A v případě, že se objeví příznaky křečových žil, sáhněte po punčochách s vysokým obsahem lycry, které pomohou udržet cévy stažené. Nohy si také můžete natírat speciálními krémy, které jsou určené k prevenci a léčbě křečových žil.

Milování ve třech

Sex v těhotenství není tabu. Mnoho žen dokonce říká, že v tomto období je pro ně milování ještě hezčím zážitkem, a to díky zvýšené hladině ženských hormonů. Jen je nutné dbát na to, aby při intimním styku nedocházelo k tlaku na břicho a prsa. Vhodné jsou například polohy na boku nebo poloha, kdy je žena nahoře. Sexuální styk se nedoporučuje při opakovaných gynekologických problémech nebo když hrozí potrat či předčasný porod.

Pohyb v těhotenství

Přiměřeným sportováním si zlepšíte kondici a také porod zvládnete lépe.Opatrnost je ale na místě a některé sporty se v těhotenství nedoporučují. Nevhodné jsou silové a vytrvalostní sporty či míčové hry, také aerobik spojený s otřesy. Vhodné je pomalé posilovací a protahovací cvičení. Dnes jsou již běžné kurzy těhotenského cvičení, gravijógy nebo speciálně upravených cviků Pilatese. Pokud jste však pravidelně necvičila před otěhotněním, v těhotenství s cvičením nezačínejte. Zaměřte se na plavání nebo procházky.

Úzkost i radost

Těhotenství není jen obdobím radostného očekávání, ale mohou se objevit i naprosto opačné pocity. Jde o přirozené reakce těla na zcela novou situaci. V takovém případě je vhodné relaxovat, například správným dýcháním, pomáhá i aromaterapie, dlouhé procházky.

Zatímco velký stres budoucím maminkám jednoznačně škodí, mírný stres těhotných žen může mít někdy i pozitivní účinky. Výsledky výzkumů ukazují, že děti matek, které se během těhotenství trochu „nervovaly", se rychleji vyvíjejí. Vědci se původně domnívali, že jejich bádání jim poskytne důkaz o tom, že mateřský stres může vést k výrazným poruchám chování dítěte. Odborníci věří, že pozitivní účinky mírného stresu na ještě nenarozené dítě způsobuje hormon kortizol. Pokud je ho příliš, jeho dopady samozřejmě nejsou dobré, ale zároveň ho každý orgán potřebuje k řádnému vývoji orgánů u lidského plodu.

Žádné nepříjemné zprávy

Nepříjemné zážitky ženy v těhotenství ovlivní fyzický a psychický stav dítěte. Prožívání nepříjemných událostí a stavů, jako je například smrt blízkého člověka, se zapíše do genů potomka. Může za to hormon kortizol, který se vyplavuje, když je člověk vystaven emocionálnímu napětí. Jinak je jeho úkolem mobilizace fyzických i psychických sil potřebných ke zvládnutí stresové situace. Metabolismus dětí, jejichž matky zažily v těhotenství příliš mnoho utrpení, se však prý díky kortizolu může přeprogramovat ještě v děloze a výsledkem je, že dítě častěji trpí metabolickými, ale i dalšími zdravotními problémy. Kortizol totiž reguluje i imunitní systém a obranyschopnost. Proto by se budoucí maminky  měly co nejvíce vyhýbat nadměrnému stresu. Zvlášť pozor by si měly dát v poslední třetině těhotenství, kdy se prý na plod přenáší nejvíce negativních zážitků.