Zrada v nápojích

O pitném režimu, dietách a správné životosprávě čteme téměř v každém ženském časopise. Víme, že je nutné soustředit se na pravidelný přísun potravin, počítat kalorie a dostatečně pít. Někdy se však po všech marných pokusech o hubnutí ptáme sami sebe, jak je to možné, že ručička na váze se stále nechce hnout? Jednou z příčin může být sodík.

Dejte si pozor na sodík

Sodík je stopový prvek, který spolu s draslíkem napomáhá udržovat rovnováhu kyselin a zásad v těle. Je také nezbytný k udržování osmotického tlaku v tkáních. Uchování tohoto prvku v těle je zabezpečeno hormonem nadledvinek aldosteron. Příjem sodíku je ve většině vyspělých zemích mnohem vyšší než by měl být. Z toho mohou pramenit následující potíže:

  • zadržování tekutin v těle (retence) - z toho důvodu hmotnost neklesá a může dokonce stoupat,
  • zvýšený krevní tlak,
  • stahování cév a otoky.

Ten, kdo má nařízeno snížit příjem sodíku, by měl místo soli používat náhražky, které obsahují draslík místo sodíku. K dochucování jídel je vhodnější používat sušené byliny a koření jako je celerové semeno, nové koření, bazalku, kmín, zázvor, hořčičné semeno, petržel, sezamové semeno, saturejku a estragon.

Minerálky vybírejte

Doporučená denní dávka sodíku je 2 000 mg. Nápoje, které pijeme při dietních kůrách by neměly překročit hranici 150 mg /l. I když omezíme solení, stále na nás číhá spousta průmyslově zpracovaných potravin, které obsahují sůl. Patří zde např.: některé druhy pečiva, instantní polévky, uzeniny, chipsy a různé slané tyčinky. Vody obsahující vysoké množství sodíku bychom měli pít pouze v případě, kdy podáváme extrémní sportovní výkon. Také pozor na extrémy! Při nedostatku sodíku bychom si mohli způsobit malátnost a únavu. Zvýšená konzumace sodíku by měla být vyvážena zvýšeným příjmem draslíku, protože přebytek soli způsobuje ztráty draslíku.

Příznaky nedostatku sodíku

Projevem nedostatku sodíku je plynnatost, ubývání na váze, slabost, dehydratace. Nedostatek sodíku je vzácný, ale může být zapříčiněn nadměrným pocením.