Kolik šálků denně?

Pití je nedílnou součástí většiny dnešních jídel a množství vypitého čaje a kávy dosahuje stále většího množství. Káva a čaj nás doprovází v průběhu celého dne, protože patří k našim kulturním zvyklostem. Nesmíme zapomenout, že se jedná o kofeinové nápoje, které díky obsahu kofeinu působí stimulačně. Kofein je však také jed - smrtelná dávka je okolo 10g. Káva nás sice na krátkou dobu povzbudí, ale při konzumaci většího množství mohou převažovat dlouhodobější negativní vedlejší účinky.

Jak působí kofein?

Uvádí se, že kofein je příčinou zvýšené sekrece žaludečních šťáv a tvorby žaludečních vředů. Výzkumy také poukazují na to, že je příčinnou úzkostí, podrážděnosti a depresí (odvádí z těla vitamin B). Dále zvyšuje krevní tlak, má špatný vliv na cévy a způsobuje infarkty. V těhotenství se pití kávy nedoporučuje. Nadměrné množství kofeinu se nedoporučuje osobám, které trpí vysokým krevním tlakem a kožními potížemi.

Teofylin

Tato látka se nachází v čaji a je dokonce 5x více účinná na nervovou soustavu než kofein. Čaj také obsahuje tanin, což je adstringentní droga. Přispívá k zácpě a zhoršuje vylučování zažívacích enzymů. Pití čaje nebo kávy je příčinou pálení žáhy.  K tomu musíme také připočíst velké množství zkonzumovaného cukru a cigarety, které jsou součástí mnoha pracovních schůzek a přestávek.

Kdy na kávu raději zapomenout?

Vonící šálek bychom si měli raději odepřít před spaním a v pozdních nočních hodinách, protože senzitivní jedinci po něm nemohou usnout. Odborníci udávají, že horní a bezpečnou hranicí pro pití kávy jsou dva až tři šálky denně. Vše co je nad znamená vyšší hladinu kofeinu.

Zkuste raději bylinky

Kdo chce být zdravý, tak by měl raději nahradit kávu a čaj obilnými nebo bylinnými nápoji. Každá bylina má své blahodárné účinky, kterých bychom si měli vážit. Máta např. osvěžuje a působí kladně na zažívání, heřmánek působí proti nadýmání a plynnatosti, lipový květ je sedativum atd. Byliny také podporují zdraví našeho organismu tím, že doplňují stopové prvky a vitaminy.