Trampoty s dnešní stravou

Většina dietních doporučení jsou pouze módní záležitostí, a protože problém obezity sužuje stále více lidí, jedná se stále o dobrý byznys. Obezita není pouze estetickou záležitostí, ale dotýká se také našeho zdraví. Poměrně rychlý přírůstek na váze se týká jedinců, jejichž věk se blíží třicítce. V průběhu jednoho až dvou let naberou lidé v tomto období života pět až deset kilogramů, a to zcela bez zjevného důvodu. Jednou z příčin může být zpomalení růstového hormonu, které zpravidla nastává koncem třetí dekády života. Dalším hormonem, který reguluje váhu a jehož produkce se po třicátém roce zpomaluje, je dehydroepiandrosteron.

Co způsobuje narůstající kilogramy?

Jestliže není obezita zapříčiněna organickou nebo mentální poruchou, můžeme její příčinu jednoznačně hledat ve výživě. Příjem kalorií často není vyvážen výdejem energie, a to vede k rozšířené obezitě. V posledních letech zaznamenáváme stále větší množství nových redukčních diet, které jsou však z dlouhodobého hlediska zcela bezvýznamné. Ani pilulky na potlačení chuti k jídlu nepostihují podstatu problému. Dalším faktorem, který přispívá k obezitě, je jídlo na noc. Po nočním jídle zpravidla následuje spánek a tělo nemá další fyzickou aktivitu, aby mohlo spalovat kalorie.

Vliv hormonů

Mnozí odborníci hovoří o tom, že velký vliv na rozvoj obezity má endokrinní systém. Je také známo, že ženy užívající antikoncepční pilulky, které obsahují estrogen a progesteron, přibývají na váze. Vysoká hladina inzulinu se podílí na obezitě tím, že způsobuje hlad a podněcuje chuť k jídlu. Další hormon slinivky břišní glukagon má opačnou funkci jako inzulin a zmírňuje pocit hladu.

Počítání kalorií

Metoda počítání kalorií není vždy úspěšná. Tento způsob hubnutí není příliš přesný ani lidský. Denní vážení může být zkresleno obsahem vody v těle. Obsah vody v těle je odlišný, od 45,6% do 70,2% a u mužů je v průměru o 10% vyšší než u žen.

Jezte pomalu

Jestliže budeme potravu lépe kousat, budeme z ní mít daleko více užitku. Zažívání bude efektivnější a my sníme daleko méně potravin. Častá jídla v malých dávkách jsou to nejlepší, co můžeme pro svou štíhlou linii udělat.