Antioxidanty a váš imunitní systém: výborné jídlo pro vaše zdraví

Jeden z nejlepších způsobu, jak udržet váš imunitní systém silný a vyhnout se tak chřipce, vás možná překvapí, je jim nákup v supermarketu. Odborníci tvrdí, že strava bohatá na ovoce a zeleninu může zabránit vzniku onemocnění jako je chřipka nebo nachlazení. Je to mu tak proto, že určité potraviny obsahují antioxidanty, které podporují imunitu. Bližší návod jak s antioxidanty zacházet, případně kde je získat přinesl portál WebMD.

Co to vlastně antioxidanty jsou? Jsou to vitamíny, minerály a další výživné látky, které chrání a posilují buňky, kterým hrozí poškození volnými radikály. Mnoho expertů věří, že poškození buněk je zdrojem mnohých chronických onemocnění včetně kornatění cév, rakoviny a artritidy. Volné radikály mohou ohrožovat váš imunitní systém. Právě dodáváním antioxidantů vašemu tělu udržujete svůj imunitní systém silný. Ten se pak lépe vypořádá s viry přenášejícími chřipku, nachlazení a jiné infekce.

Kde antioxidanty hledat?

Přidáním ovoce a zeleniny do vaší každodenní stravy je jedním ze způsobů, jak zlepšit vaše zdraví. Ale některé potraviny obsahují více antioxidantů než jiné. Tři hlavní antioxidační vitamíny jsou beta-karoten, vitamín C a vitamín E. Najdete je v barevném ovoci a zelenině, zejména v těch zbarvených do fialové, modré, červené, oranžové nebo žluté. Největšího prospěchu z antioxidantů se vám dostane v případě, když toto jídlo budete jíst v syrové podobě nebo uvařené v páře, ale ne rozvařené nebo zcela uvařeně.

Beta-karoten a jiné karotenoidy nalezneme v meruňkách, asparágu, červené řepě, brokolici, ananasovém melounu, mrkvi, kukuřici, kapustě, mangu, kedlubnech a ředkvičkách, nektarinkách, broskvích, růžovém grapefruitu, dýni, tykvi, špenátu, sladkých bramborech, mandarinkách, rajčatech a vodním melounu.

Vitamín C obsahují borůvky, brokolice, růžičková kapusta, ananasový meloun, květák, grapefruit, medovice, kapusta, mango, nektarinky, pomeranče, papája, červené, žluté i zelené papriky, hrášek, sladké brambory, jahody a rajčata.

Vitamín E nalezneme v brokolici, mrkvi, mangu, řepě, oříšcích, papáje, dýni, červené paprice, špenátu a slunečnicových semínkách.

Mezi další jídla bohaté na antioxidanty patří švestky, jablka, hrozinky, veškeré bobulovité ovoce, červené hrozny, cibule, lilek a fazole.

Vitamíny nejsou ale jediné vitamíny ve stravě. Další antioxidanty mohou podpořit vaši imunitu, jsou to například:

  • zinek, který je obsažen v ústřicích, červeném mase, drůbeži, fazolích, oříškách, mořských plodech, celozrnných výrobcích a mléčných produktech,
  • selen, jež je obsažen v oříškách, tuňáku, hovězím, drůbežím mase a celozrnném pečivu

Kolik antioxidantů potřebujeme?

Pro optimální fungování vašeho těla a pro silnou imunitu je vhodné přijímat doporučené množství vitamínů a minerálů. Toto množství je třeba k tomu, aby jste zůstali zdraví a vyhnuli se tak nedostatku těchto látek.

Zde jsou doporučené dávky, některých antioxidantů:

  • Zinek: 11miligramů pro muže a 8 pro ženy,
  • Selen: 55 miligramů pro muže i ženy, pokud jste ovšem vegetarián měl byste přijímat až o 50% této látky více, protože tělo absorbuje méně zinku z rostlinné stravy,
  • Beta karoten: Není žádna doporučená dávka pro beta karotenu. Ale lékaři doporučují přijmout 3 až 6 miligramů této látky denně. Tělo bude odolnější proti chronickým onemocněním,
  • Vitamín C: 90 miligramů pro muže, 75 miligramů ženy. Kuřáci by měli přijímat až 125 miligramů, pokud jde o muže a 110mg ženy,
  • Vitamín E: tady platí pro obě pohlaví stejné množství, a to 15 miligramů.

Jak jídlo posiluje imunitu?

Je možné přijmout antioxidanty užíváním vitamínů nebo potravinových doplňků? Ano, ale je možné, že vám budou chybět jiné výživné hodnoty, které by jste v potravě jinak přijali, a tak podpořili svůj imunitní systém. Jídlo obsahuje mnoho výživných látek, které pracují dohromady, je třeba je tedy užívat společně. Vědci zabývající se zkoumáním prospěchu ovoce, zeleniny a antioxidantů, které obsahují, objevili následující:

Kercetin: přírodní látka, která je obsažena v jablcích, cibuli, čaji, červeném vínu a jiných potravinách. Pomáhá proti zánětům a omezuje vznik alergií.

Lutein: látka, jejíž velké množství obsahuje celer. Také pomáhají proti zánětům a zároveň má příznivý vliv na zamezení vzniku Alzheimerovy choroby.

Katechin: je antioxidant, který se nachází zejména v čaji. Zabraňuje vzniku srdečních záchvatů, rakoviny a Alzheimerova onemocnění.

Pokud nemůžete do těla dostat antioxidanty v přírodní formě, odborníci doporučují, aby jste zkusili užívání multivitaminů, které obsahují i minerály. Přesto buďte opatrní, i při doplňování antioxidantů je důležitá přiměřenost. Například vitamín A a vitamín E jsou obsaženy v těle a jsou uvolňovány postupně. Jejich příliš velké množství může být toxické.