Bojové sporty stále přitahují

Spousta lidí si pod lekcí bojových sportů představuje agresivní trénink. Ve skutečnosti je to právě naopak. Nedílnou součástí většiny z nich je totiž filozofie, která člověka vede k tomu, aby pracoval sám na sobě a převzal odpovědnost za své činy. Bojová umění nejsou jen mužská záležitost. Je pravda, že v historii se jim věnovali převážně muži. Prakticky všichni zástupci jednotlivých bojových umění vám potvrdí, že ženy jsou u nich vítány.

Především je důležité se rozhodnout, na jaké úrovni chcete bojové umění praktikovat, podle toho se pak zvolí tréninky, na které budete docházet. Ať už si vyberete kterékoliv z nich, vždy to bude běh na dlouhou trať. Na druhou stranu, jen málokterou pohybovou aktivitu můžete provozovat do tak vysokého věku a přitom se neustále zdokonalovat. A žádný jiný sport nebude mít tolik pozitivního vlivu na vaši psychiku.

Bojové sporty vám pomohou při celkovém posílení těla, úbytku váhy a v neposlední řadě ke zvýšení sebevědomí. U bojových sportů je nutná jak fyzická zdatnost, tak i síla, rychlost a flexibilita. Tréninky s prvky bojových sportu jsou fyzicky velmi intenzivní. Pokud má člověk nějaké zdravotní potíže, měl by se poradit se svým lékařem. Taebo nebo fit-kickbox jsou ideální v tom, že se při nich neskáče, čímž se nezatěžují zbytečně klouby, a pokud člověk potřebuje během hodiny odpočívat, není to žádný problém, protože cvičení nepodléhá jednotné choreografii. Boxování příliš zatěžuje paže, kopání do pytle je náročné na kolena. Nikdy nepřeceňujte své síly a trenéra vždy upozorněte na prodělané operace nebo zranění pohybového aparátu. Pokud chcete redukovat váhu, sdělte to trenérovi. Přizpůsobí vám trénink tak, abyste zbytečně nenabírali svalovou hmotu. Pro tato cvičení se hodí spíše aerobní cvičení, jako je taebo nebo thai-box-robic.

Správný výběr

Pokud si nejste jistí, co přesně byste chtěli dělat, začněte s tréninky sebeobrany, které obsahují prvky boxu, karate, thajského boxu, kung-fu apod. Můžete se tak lépe zorientovat v jednotlivých typech. Pokud jste člověkem, kterého zajímá také filozofie umění, měli byste zvolit karate nebo jiné tradičnější sporty, jako je kung-fu, tai-či. Kdo je dynamičtější, měl by zvolit kickbox, klasický box nebo thajský box. Ženy si sády vybírají aerobikové varianty, které nabízejí choreografie. Jsou bojové sporty vhodné pro děti? S výukou se začíná v pěti letech, záleží na vyspělosti dítěte, zda zvládne sledovat hodinu a soustředit se. Začíná se většinou s karate, které je bezkontaktní, děti se učí jednotlivé katy (figury), v rámci cvičení mají cvičení na zvýšení fyzičky a důležitý strečink.

Tai-či

Bojové umění Tai či Čuan (čuan znamená v čínštině pěst) vzniklo v Číně kolem 15. století. Je velmi efektivní a vhodné pro ženy. V podstatě v něm jde o to, vyprovokovat soupeře k útoku. Člověka, který vykonává rychlý pohyb totiž vychýlíte z rovnováhy mnohem snáze než toho, který je ve stabilním postoji. Toto cvičení navíc vychází z přirozených pohybů a začátečník si ho ve srovnání s jinými bojovými uměními osvojí poměrně rychle.

Tai-či jako zdravotní cvičení a meditace v pohybu vzniklo v roce 1956. Základní pohyby jsou obdobné, jen velmi zpomalené. Díky tomu postrádá onen bojový aspekt, ale zato má velice pozitivní účinky na tělo i mysl. Má blahodárný vliv na pohybový systém, zejména páteř a klouby. Jednoznačné jsou i příznivé účinky na dýchání, krevní oběh, trávení, nervový systém, rychlost stárnutí a vitalitu. Pro začátečníky je nejvhodnější pětiminutová sestava 24 forem. Začít s tai-či můžete v kterémkoli věku a přestat s ním nemusí ani těhotné ženy.

Aikidó

U nás patří aikidó mezi nejrozšířenější bojová umění a velmi oblíbené je právě mezi ženami. Celé tělo při něm pracuje v souladu s dechem, hodně se využívají pády, boj na kolenou a páky, přičemž základem je využití síly protivníka. Jde o kontrolu pohybu útočníka a snahu vyvést jej z rovnováhy.

Aikidó patří mezi nejmladší japonská bojová umění. Jeho otcem je velmistr Morihei Uešiba, který jej vytvořil na základě principů bojových umění více než 700 let starých. Překážku v aikidu nepředstavuje ani věk či zdravotní stav. Cvičí ho již děti od šesti let - tréninky pro ně jsou zaměřeny na rozvoj koordinace a zvládnutí pádů hravou formou.

Součástí většiny tréninků je výuka schopnosti rychle a v podstatě automaticky zareagovat na útok a svou odpověď správně načasovat a nasměrovat. Žena si může vyzkoušet jednotlivé techniky na  mužských i ženských protivnících různé hmotnosti, protože tréninky nejsou rozděleny podle pohlaví ani podle hmotnostních kategorií. V aikidu se nepořádají žádné soutěže, funguje tu ale. tzv. páskování, tedy získávání jednotlivých technických stupňů.

Taebo

Tento aerobní cvičební systém využívající prvky bojových umění vám pomůže získat fyzičku, shodit nadbytečná kila a skvěle se odreagovat. Vzniklo v USA již v 70. letech 20. století. V 90. letech se stalo hitem v podobě, kterou vymyslel Billy Blanks, mistr světa v karate, taekwondu a herec akčních filmů. Zařadil do něj údery a kopy z kickboxu, boxu, taekwonda či karate. Při cvičení se velmi dbá na správnou techniku, což může být pro někoho náročné, ale zase si nemusíte pamatovat náročné sestavy klasického aerobiku. Trénink taebo je výborný pro zvýšení kardiorespirační vytrvalosti, celkové fyzické kondice, vytvarování a posílení těla. Obvyklé jsou dva typy lekcí: bo intro je zaměřena na nácvik  techniky a zvýšení svalové síly (ideální pro začátečnice). Samotná lekce taebo pak nacvičené kopy využívá v rychlém tempu a v kombinacích.

Box

Způsob boje pěstmi je znám již tisíce let. Box má přísná pravidla zápasu. Podle vzdálenosti se rozlišují boj na dlouhou, střední a krátkou vzdálenost. Nejdůležitějšími technikami jsou levý a pravý přímý úder, hák, zvedák, gross punch a doublette. Bodování je založeno na zasažení tzv. k.o. bodů (brada, spánky, krk, srdeční krajina, játra). Dnes rozlišujeme váhové a věkové kategorie a výkonnostní třídy.

Thajský box

Ačkoliv jde o jeden z nejtvrdších bojových sportů, v poslední době se mu u nás začíná věnovat stále více žen. Thajský box je doma především v Thajsku, jeho kořeny však sahají do Číny. Tréninky jsou fyzicky velmi náročné. Téměř polovina času se při nich věnuje posilování, zejména tréninku rychlosti, síly a vytrvalosti. Naskýtá se vám možnost dokonale se vybít a odreagovat a přitom získat kondičku a zhubnout. U začátečnic je běžný váhový úbytek 2-3 kg za měsíc. Thajský box je samozřejmě také velmi vhodnou možností sebeobrany. Oproti jiným bojovým sportům se zásady thaiboxu dají naučit poměrně rychle. K zvládnutí základů sebeobrany stačí tak asi rok tréninku. Thaibox však není sport jen pro mladé a fyzicky zdatné jedince. V Asii se mu běžně věnují lidé v pokročilém věku. Podmínkou je dobrý zdravotní stav.

Bujinkan

I když u nás není příliš známý, ve skutečnosti patří k nejstarším bojovým uměním vůbec. Vznikl sloučením devíti škol tradičních japonských umění, z nichž některé jsou staré téměř tisíc let. Bujinkan je vhodný pro všechny bez rozdílu pohlaví, věku a fyzické kondice. Během tréninku se nespoléháte na fyzickou sílu, ale na správný pohyb, dobré načasování technik a rozvoj přirozené intuice. Tento sport vám umožní přizpůsobit si jednotlivé techniky vaší konstituci a potřebám.

Kendó

Cvičení s bambusovým mečem si v Japonsku oblíbili především vrcholoví manažeři. Nejde totiž jen o fyzickou aktivitu, ale hlavně o účinné cvičení mysli, koncentrace a schopnosti rychlého rozhodování.

Počátky kendó sahají až do 12. století. Tehdy v Japonsku vznikla kasta bojovníků - samurajů - , kteří se cvičili v umění meče zvaném kendžucu. Přibližně v 18. století pak začala být při výcviku používána ochranná výstroj a bambusové meče. Moderní kendó vzniklo spojením prvků několika starých škol. Cvičí se jednak tzv. katy, tedy jakési sestavy předem daných pohybů se skutečným mečem či jeho dřevěnou napodobeninou, anebo přímo souboje s bambusovým mečem šinaj. V zápasech kendó není rozhodující jen fyzická síla, rychlost či správně naučená technika. Neméně důležité jsou i harmonie mysli a těla, postřeh, schopnost vycítit správný okamžik k obraně i akci a umění rychle se rozhodnout a vytvořit správnou strategii. Dnes jej běžně cvičí i ženy, i když jsou oproti mužům v menšině. V tělocvičně ale můžete potkat i děti zhruba od devíti let.

Novinky pro ženy

Thai-box-robic  vychází opět z bojových umění. Meditace se střídá s procvičováním prvků bojového umění v rychlém tempu rytmické hudby. Při cvičení dochází k optimálnímu spalování tuků, zpevnění problémových partií břicha, hýždí a stehen, posílení svalů zad a tím k odstranění bolestí a zlepšení držení těla.

Fit-kickbox pro ženy obsahuje méně silových cviků, neobsahuje sparing (trénink ve dvojici s použitím všech technik). Zaměřuje se především na fitness - zlepšení kondice, flexibility, zhubnutí a získání sebevědomí. Zároveň vás však může naučit sebeobraně.

Zkusili jste CEOboxing?

Pod tímto názvem se skrývá kondiční, na míru připravený fitness program pro muže a ženy, který vyvinul Delroy D. Scarlett, bývalý profesionální boxer. Při intenzivním tréninku se využívá technik kickboxu, boxu a thajského boxu.

CEOboxing (Chief  Executive Officer - v překladu generální ředitel) je použit z důvodu hojné návštěvnosti tréninků právě vrcholnými manažery, kteří se potřebují zbavit stresu a udržet se ve formě bez rizika zranění. Co vás na lekci CEOboxingu čeká? Každá lekce obsahuje vždy zahřátí na začátku - běh, švihadlo, běh se stínovým boxem a  stretching. Pak následují cviky kombinující posilování, kardiorespirační vytrvalost a celkovou fyzickou zdatnost. Mnoho manažerů si pochvaluje  cvičení nejen pro zvýšenou fyzičku, ale i zvýšení sebejistoty, zlepšení rychlosti při rozhodování, koordinaci aktivit. CEOboxing propaguje disciplínu a strategické uvažování, nikoli násilí.

Co budete potřebovat?

Na taebo vám klidně postačí bandáže. Pro fit-kickbox a další tréninky, kde bude třeba boxovat a kopat do pytle, je vhodné pořídit si bandáže, rukavice, případně chrániče holení. Bandáže musíte mít z hygienických důvodů svoje, rukavice a chrániče se dají v některých tělocvičnách půjčit. Lepší je ale mít své vlastní vybavení, protože do rukavic se absorbuje pot a nedají se dezinfikovat nebo vyčistit. Chrániče se navíc vyrábějí v různých velikostech a přece jen se přizpůsobují tvaru a velikosti každého těla. Lehce pokročilý přidá do své výbavy ještě chránič zubů, chránič hlavy a suspenzor.