Vodní sporty

O tom, že je pohyb důležitý a pomáhá nám udržet naše zdraví, není pochyb. Právě různá cvičení ve vodě se v posledních letech těší velké oblibě a mají celou řadu příznivců. Cílem těchto aktivit je posílit pohybový aparát, zlepšit imunitní systém a využít léčebných účinků vody. Velkou výhodou cvičení ve vodě je, že tato forma cvičení je vhodná pro všechny věkové kategorie bez rozdílu výkonnosti. Mezi vodními aktivitami s můžeme vybrat z následujících: aquaaerobic, aquaboxing, aquafatburning, aquajogging, aquastep atd.

Aquaaerobic

Tento typ cvičení vychází z normálního aerobicu, ale velkou výhodou je, že vodní varianta není tak rychlá a nezatěžuje klouby. Velká pozornost se věnuje těmto partiím: břichu, dolním končetinám a hýždím, což oceňují především ženy.

Aquaboxing

Také box má své příznivce a to se netýká pouze mužů. Tomuto trendu se přizpůsobily mnohé fitness studia a nyní také i aquafitness centra. Také tato forma cvičení šetří klouby a je velice zábavná. Cílem aquaboxingu je především vytrvalost a šetrné posilování. Cvičit můžeme jak v hluboké, tak i v mělké vodě.

Aquafatburning

Veškeré aquafitness programy jsou výbornou formou spalování tuků, stačí pouze pravidelně trénovat. Organismus se snaží neustále vyrovnávat tepelné ztráty, proto ve vodě spotřebovává mnohem více energie než na suchu. Účinky cvičení jsou však patrné pouze v tom případě, že ho provádíme dvakrát až třikrát za týden. Aquafatburning není cvičení, ale pojem, který popisuje spalování tuků ve vodě a jeho účinky.

Aquajogging

Jedná se o jogging prováděný ve vodě. Stejně jako je tomu i u ostatních vodních sportů, tak i při něm se sníží tělesná hmotnost ve vodě až o 85 procent. Cvičení si oblíbí především lidé s nadváhou. Aquajogging je stejně náročný jako jogging a stimuluje spalování tuků. Je vhodné zejména při svalové slabosti a nesprávném držení těla. Při aquajoggingu se tuk uvolňuje také z vazivových tkání. Voda by nám měla sahat po prsa, aby se mohly zapojit také paže. Při tomto typu cvičení spálíme za třicet minut až 400 kilokalorií. Delší doba cvičení se ani nedoporučuje.  Pokročilí cvičenci mohou vyzkoušet jogging v hluboké vodě. Aquajogging je výbornou formou cvičení, která zlepšuje tělesnou kondici, protože zatěžuje veškeré svalstvo.

Aquastep

Vodní varianta stepu spojuje šetrný trénink srdce a krevního oběhu s posilováním vaziva. Jestliže toužíte po pěkně tvarovaných a pevných nohách, vyzkoušejte aquastep. Ve vodě se obtížně udržuje rovnováha, takže svaly jsou neustále napjaté a pokožka se vyhlazuje. Různé krokové variace zlepšují schopnost pohybové koordinace. Aquastep se cvičí ve vodě o teplotě zhruba asi 28 stupňů.

Aquarhythmic

Tanec ve vodě je velice zábavný a je to skvělá možnost se zahřát před jinými vodními cvičeními. Existují dokonce speciální taneční figury sladěné s funkcemi jednotlivých kloubů.

Aqua - nia

Tento typ cvičení je zcela nový. Jedná se kombinaci taj-či, jógy, taekwon-da a moderního a jazzového tance, jež se cvičí ve vodě. Cílem je uvést do rovnováhy nervy a svaly a zbystřit vnímání. Stejně jako u aqua -čchi -gongu se důraz klade na celostní pohybovou koncepci. Při cvičení hraje důležitou roli dýchání.

Léčení pomocí vody

Ve vodě můžeme nejen sporovat, ale také i odpočívat a hledat ztracenou duševní rovnováhu. Teplá voda napomáhá k uvolnění pohybového aparátu, rozpouští negativní emoce, myšlenky a také odplaví naše duševní smutky. Voda je nedílnou součástí fyzikální léčby a je významným rehabilitačním pomocníkem.

Waterbalancing

Waterbalancing převzal různé terapeutické prvky z příbuzných fyzioterpií, jako jsou rolfing, rebalancing a masáž reflexních zón. Sestává ze tří částí. Beztížný pohyb ve vodě, úplné uvolnění a tzv. water -float-balancing představují první část. S pomocí nadnášedla spočívá spočíváme se zavřenýma očima na vodní hladině a terapeut s námi opatrně a pomalu pohybuje a jemně nás masíruje. Ve druhé části, water-swing-balancing, odložíme nadnášedlo a terapeut s námi začne pohybovat poněkud dynamičtěji. Ve třetí části, watettr-deep-balancing, se ponoříme s nosní svorkou - úplně pod vodu.

Rebirthing

Jedná se o speciální formu dechové terapie, která klade obzvláštní důraz na hluboké dýchání. Díky vědomému dýchání se naše pozornost zaměří na naše nitro. Tento stav může odhalit staré vzpomínky a zážitky. Klient dýchá pomocí vzdušné trubice a v beztížném stavu si  vybavuje zážitky z období před narozením. Na povrch se vynoří spousta potlačených emocí, uvědomíme si navyklé vzorce chování, rozpoznáme stereotypy a osvobodíme se od nich. Vědomé dýchání nás naučí intenzivněji vnímat pocity a lépe porozumět sobě samotným.

Watsu

Název této léčebné techniky je zkratkou utvořenou ze slabik wa (water) a tsu (šiatsu). Watsu je nesmírně je velice účinná fyzioterapie, která je založena na příznivých účincích teplé vody (35°C). Watsu pomáhá při zablokování páteře, protože pohybový aparát je vystaven jemným pohybům terapeuta. Stav beztíže a laskavé zacházení v nás probouzí pocit bezpečí a volnosti. 

Aqualomi

Aqualomi je vodní masáž, která má původ v havajské masáži. I tato jemná masážní technika usiluje o spojení těla s duchem. S pomocí teplé vody může tělo vykonávat pohyby, které odbourávají tělesné napětí.

Floating

Floatingovou nádrž vynalezl 1954 americký neurofyziolog J. Lilly, aby zjistil, jak stav beztíže ovlivňuje lidskou psychiku. Koncentrace soli je tak vysoká, že se vznášíme jako v Mrtvém moři. Jelikož jsme odloučeni od všech podnětů vnějšího světa a můžeme se zcela uvolnit. Vody je v nádrži zhruba 25 cm a koncentrace soli je vysoká, proto se nemůžeme potopit. Tělo uvolňuje víc endorfinů než stresových hormonů, což nejspíše vyplývá z pocitu, že jsme se přenesli do embryonálního stavu. Délka floatingu trvá jednu až tři hodiny. V nádrži může být podle našeho přání tma nebo pološero a také si můžeme přehrávat tichou hudbu. Floating se doporučuje při mnoha potížích. Přináší uvolnění při syndromu vyhoření, léčí kožní onemocnění, problémy s páteří, bolesti kloubů, deprese, chronické potíže, stres a může pomoci posílit imunitní systém. Před floatingem bychom se neměli holit, protože vysoký obsah soli by mohl způsobit pálení kůže.

Japonská koupel (ofuro-sento)

Voda má v japonské kultuře velký význam. Zcela neodmyslitelně patří k japonské zahradní architektuře a krajinomalbě. Japonci mají rádi horké koupele. Domácí lázni se říká ofuro nebo furo a je samozřejmostí v každém domě. Sento jsou veřejné lázně, kde se koupou muži a ženy společně. Jsou nádherně vyzdobené přírodními materiály. Teplota vody se pohybuje mezi 45 a 56°C. Ponořit se do tak horké vody je věcí zvyku, protože kůže zčervená jako rak. Veškeré tělesné napětí při této teplotě povolí. Horká voda se neustále dolévá, takže je zajištěna stálá teplota. Nádrže jsou zhotoveny ze dřeva, mramoru nebo jiného kamene. Zcela výjimečným zážitkem je koupel v osenu, termálními prameni, nad nímž jsou vystavěny veřejné lázně. Termální lázně pod širým nebem se nazývají rotenburo („koupel v mlze pod širým nebem").

Finská sauna

Téměř každý finský dům má saunu. V současné době tyto horkovzdušné lázně po celém světě navštěvují milióny lidí. Teplota vzduchu v horní části sauny se pohybuje mezi 90 až 100 °C, v dolní části kolem 60°C, tak vysokou teplotu lze vydržet pouze na dřevěné lavici. Vzduch musí být velmi suchý, jeho vlhkost by se měla pohybovat mezi 2 až pěti %. Poléváním rozžhavených kamenů vzroste vzdušná vlhkost v sauně až na 20 %.  Jako prevenci nachlazení můžeme použít olej ze smrkového nebo pomerančového dřeva.

Jaká jsou základní pravidla saunování?

  • Saunu bychom měli navštívit zhruba nejprve hodinu až dvě po jídle.
  • Do sauny nevstupujme bezprostředně po větší fyzické námaze.
  • Před vstupem do sauny se musíme osprchovat a osušit.
  • Těhotným ženám a akutně nemocným se sauna nedoporučuje.

Jak se chovat v sauně?

  • Uvolněně sedíme nebo ležíme na lavici.
  • Optimální doba pobytu je 8 až 12 minut.
  • V případě, že ležíme, je vhodné, když se před odchodem ze sauny posadíme, aby si krevní oběh zvykl na vzpřímenou polohu.

Odchod ze sauny

  • Krátce se můžeme projít na čerstvém vzduchu.
  • Doporučuje se polévat ruce a nohy studenou vodou a pak postupně směrem k srdci. Tím podpoříme proudění krve do srdce a zklidníme tep.
  • Můžeme se také ponořit do bazénku se studenou vodou. Je to velmi prospěšné pro naše cévy.

Doporučení a pobyt v sauně

Sauna se doporučuje především při potížích s prokrvením, při astmatu, svalovém revmatismu, artróze, při potížích s meziobratlovými ploténkami a obezitě. Pobyt v sauně se doporučuje opakovat dvakrát až třikrát a po jejím opuštění je vhodné si ještě třicet minut dopřát pohodu a odpočívat. Saunování posiluje výkonnost srdce, krevní oběh a imunitu vůči infekčním nemocem a také zbavuje tělo škodlivých látek.

Thalasso

Thalasso znamená řecky „moře". Síla moře a mořských řas se k léčebným účelům používá již odpradávna. Již v antických dobách byla doporučována koupel v moři slavným lékařem Hippokratem (460-370 př.n.l.). Mořská voda obsahuje všechny stopové prvky, které jsou i v našich buňkách (hořčík, draslík, železo, sůl atd.). Pomocí mořské vody lze léčit poruchy metabolismu, kardiovaskulární choroby, onemocnění dýchacích cest a kloubů. Mořské řasy jsou zázračným omlazujícím prostředkem, který napíná a změkčuje kůži, zadržuje vlhkost a zpevňuje vazivo. Také podporuje látkovou výměnu, snižuje hromadění vody v kůži a dodává tělu hodně minerálů, vitamínů a stopových prvků. Pro náš organismus hraje velice důležitou roli jód, protože je nezbytný pro správnou funkci štítné žlázy. Při thalassoterapii je naše tělo od hlavy k patě pokryto mořským bahnem a zabalené do teplé přikrývky, aby se účinné látky mohly rychleji vstřebávat. Po této proceduře následuje sprcha a olejová masáž.

Termy

Lázeňská léčba vzkvétala již ve starém Římě, kdy velcí císaři budovali velkolepé termy, aby si zajistili přízeň lidu. Mezi nejznámější patřily Carallovy termy (217 n.l.) tehdejší římské lázně byly plné podomních obchodníků, lékařů, básníků, hudebníků i otroků.

Domácí lázně

Abychom si dopřáli alespoň krátké odpočinutí, můžeme si malé lázně dopřát v domácích podmínkách sami. Jestliže potřebujeme uklidnit naše nervy, vyzkoušejme např. uklidňující koupel s bazalkou a cypřišem. Ve 20 ml smetany smícháme 4 kapky bazalkového,  4 kapky vousatkového a 2 kapky cypřišového oleje a tuto směs nalijeme do napuštěné vany.

Čistící koupel

Čistící koupel má svůj význam především při kožních problémech, jako je mastná a nečistá pokožka a výborně působí také na naši psychiku. Ve 20 ml smetany rozmícháme 4 kapky jalovcového, fenyklového a 2 kapky citronového oleje a nalijeme do napuštěné vany.

Koupel proti nachlazení

Proti nachlazení je vhodné vyzkoušet směs 4kapek tymiánu a 3 kapek kosodřevinového oleje. Tato směs napomáhá k odstraňování hlenů, dezinfikuje a vyvolává pocení. Kosodřevina uklidňuje nervy a působí antibakteriálně.

Koupel pro roztržité

Jestliže musíme vstřebávat každý den spoustu informací, naše pozornost může ochabovat a následně se dopouštíme chyb. Tuto koupel si připravíme ve 20 ml smetany a rozmícháme 4 kapky rozmarýnového, 4 eukalyptového a 2 kapky kajeputového oleje a nalijeme do napuštěné.

Koupel s pšeničnými otrubami

Pšeničné otruby jsou osvědčeným prostředkem k očištění pokožky. Příprava koupele je velice jednoduchá. Do čistého lněného sáčku vložíme hrst otrub a zavěsíme je pod vanovou baterií. Následně se asi na 15 minut ponoříme do vody. Po koupeli se nesprchujte ani neosušujte, aby se účinné látky z otrub mohly vstřebat do pokožky.

Koupel pro zlepšení nálady

Při duševní a psychické vyčerpanosti je vhodná tzv. antidepresivní koupel. Naši duši se uvolní a mysl se projasní, když do 20 ml smetany dáme 5 kapek bergamotového a 5 kapek vousatkového oleje.

Koupel na dodání síly a vitality

Pomocí rozmarýny, pepře a muškátového oříšku můžeme posílit naši vůli. Tyto oleje nám dodají sílu. Ve 20 ml smetany rozmícháme 5 kapek rozmarýnového, 3 kapky pepřového a 2 kapky muškátového oleje a nalijeme do napuštěné vany.

Bylinná koupel

Pro tento typ koupelí se hodí usušené květy všeho druhu. Můžeme je dát přímo do napuštěné vany, nebo z nich připravit odvar, který do vody scedíme. Výhodou odvaru je, že květy nezůstanou ve vodě a neucpou odtok. Můžeme použít heřmánek, různé luční kvítí, levanduli, měsíček, šalvěj, mátu peprnou a chmelové šištice. Celkově je zapotřebí zhruba 200 až 250g bylin.

Koupel pro dobrý spánek

Nerušený spánek je důležitý nejen pro naši krásu, ale i zdraví. Mnozí lidé trpí nespavostí nebo mají potíže při usnutí. Příjemná  a uklidňující koupel napomůže k rozpuštění celodenního stresu. Ve 20 ml smetany rozmícháme 4 kapky kozlíkového, 4 kapky meduňkového a 2 kapky nerolového oleje a nalijeme do napuštěné vany.

Citronová koupel

Koupel z plátků citrónů vložíme na několik hodin do misky a následně vlijeme do vany.