Touha v zimě po sacharidech: je to deprese?

Pokud zimní počasí ve vás spouští chuť na sladké, nejste sami. „Mnoho lidí konzumuje více potravin bohatých na sacharidy právě v zimním období. Někdy se tak nevědomky snaží zlepšit si náladu,"říká Judith Wurtmanová, expertka z Massachusettského technologického institutu a spoluautorka knihy: Sreotonin Powerdiet. Její názory přinesl server WebMD.

Jak ale rozlišit, zda vaše touha po sacharidech je v normě nebo už jde o příznak zimní deprese?

Pokud právě držíte dietu, která klade důraz na konzumaci bílkovin a výrazně omezuje cukry, je možné, že právě toto je příčina vaši chuti na sladké, a to bez ohledu na roční období," říká doktorka Evelyn Tribole, dietoložka z Newport Beach v Californii a autorka knihy: Zdravé vaření doma.

Sama doktorka zná tyto případy ze své ordinace. „ Je to boj o přežití. Nechce se vám zabíjet pro brokolici, ale pro kousek chleba ano," dodává. „Je to jasný signál, že tělo potřebuje cukry."

Jestliže ale dietu nedržíte, a i přesto máte silné chutě, jakmile se ochladí, může to být příznak sezónní afektivní poruchy (SAD), které se někdy říká zimní blues," dodává doktorka Wurtmanová.

Doktorka spolu se svým manželem Richardem Wurtmanem zkoumali vliv sacharidů na depresi. Wurtmanovi vydali významný článek o této problematice v časopise Scientific American v roce 1989 a své další studie publikovali i ve spoustě dalších periodicích v  následujících letech.

Co zjistili?

  • Lidé s velkou touhou po sacharidech mohou zkonzumovat až o 800 kalorií denně více než ostatní. Zatímco většina těchto osob trpí nadváhou nebo je obézní, někteří si udržují váhu zvýšenou fyzickou aktivitou, menšími porcemi nebo konzumací nízkotučných jídel, jako je třeba popcorn bez másla.
  • Lidé toužící po cukrech bezmyšlenkovitě jí jídlo s velkým obsahem sacharidů, aby si zvedli špatnou náladu. Po konzumaci takového jídla se cítili mnohem lépe. Lidé, kteří těmito chutěmi netrpěli, se po snědení takovéto svačinky cítili naopak velmi unaveni.
  • Lidé toužící po zvýšeném přísunu cukrů se zhruba po 20 minutách cítili mnohem lépe a depresivní pocity odezněly. Je tomu tak proto, že jídlo bohaté na karbohydráty napomáhá produkci serotoninu - hormonu štěstí, jehož vznik je podporován také různými antidepresivy. „Je to náš pokus, jak zahnat depresi," dodává doktorka Wurtmanová.

„Pokud si nejste jistí, zda jsou vaše chutě v pořádku, zkuste se nad nimi zamyslet," radí doktor Wurtman, spolu s doktorem Edwardem Abramsonem, psychologem a emeritní profesorem Kalifornské univerzity, který je rovněž autorem knihy Emocionální přejídání.

Zeptejte se sami sebe:

Jsou tyto chutě pouze sezónní?

  • „Chutě na sladké spojené se sezónním afektivní onemocněním (SAD) mají své výkyvy v průběhu ročních období," vysvětluje doktor Wurtman. „Může se objevit v podzimním a zimním období a na jaře a v létě může odeznít,"dodává.Toto je nejběžnější forma tohoto onemocnění. Mezi další patří například extrémní vyčerpanost, ospalost, nárůst váhy, snížena koncentrace. „Může to trvat až rok, než zjistíte, co se s vámi vlastně děje."

Co se děláte těsně předtím, než na vás chutě přijdou?

  • Touha po sladkém je často spojena s emocionální problémy," říká doktor Abramson. Tímto problémem může být právě deprese.

Kdy v průběhu dne jsou chutě nejsilnější?

  •  Touha po sacharidech se nejvíce objevuje právě v pozdních odpoledních hodinách a večer. Je tomu tak proto, že rozpoložení, které tyto chutě podporuje se zhoršuje s končícím dnem. „Zejména pokud trpíte lehčí depresí," říká doktor Abramson. Během dne jste v jednom kole a poté, co se zklidníte, vás může zasáhnout například to, že váš partner věnuje více pozornosti televizi než vám.

Doktor Wurtman měl pacientku, jejíž chutě byly mimo kontrolu.
V létě tato žena pracovala v kanceláři a po pracovní době chodila pravidelně cvičit. Ale jakmile se začaly dny krátit a teplota klesat, ženě docházela energie. Jeden večer se cítila hůře než obvykle a dostala chuť na sušenky, které prodávali čtyři ulice od jejího domu. Vydala se je tedy koupit. „Ty sušenky jsem prostě musela mít," vysvětlovala doktoru Wurtmanovi. Chodila pro ně několikrát týdně v chladném a větrném počasí. „Toto je klasický případ výše zmíněné poruchy,"říká doktor.
Je to ten typ, kdy tyto chutě jsou spojeny právě s ročním obdobím.

Pokud jste zjistili, že trpíte neúměrnými chutěmi a zaháníte depresi spoustou kalorického jídla, experti doporučují poradit se s lékařem.

Co můžete udělat sami:

  • Načasujte si jídlo tak, abyste uspokojili své chutě. Odborníci se shodují na tom, že chutě se stávají silnějšími s postupujícím dnem. Snažte se, co nejzdravěji snídat a obědvat, zejména konzumujte jídla bohaté na bílkoviny. „Až se začne stmívat, okolo 4 hodiny a vaše nálada se začne zhoršovat, dejte si svačinku bohatou na sacharidy například popcorn nebo cereálie. K večeři si dejte těstoviny, rýži nebo vafle.
  •  Zaměřte se na jídlo, které obsahuje pomalé sacharidy. Jedna z nejlepších věcí je horká čokoláda, tělo tak dostane cukry v mléce a vy sladkou čokoládu. Je těžké rychle zhltnout horkou čokoládu, proto ji budete pít déle a chuť zaženete.
  • Konzumujte polévky bohaté na sacharidy. Zkuste třeba bramborovou. Kromě toho, že vás zasytí a uspokojí vaše chutě, nemusíte nic složitě připravovat. Navařte si velký hrnec polévky už o víkendu a po zbytek týdne už nemusíte nic chystat.