Budí vás chrápání po celou noc?

Každou noc se opakuje ta stejná situace. Nancy Rothsteinová jde spát dříve, než její manžel, ale pár hodin poté, ji zbudí mužovo chrápání. „Vždy po určitou dobu jen ležím a přemýšlím, jestli mám sílu se přestěhovat do vedlejšího pokoje. Zkoušela jsem i špunty do uší, ale ty jsou velmi nepohodlné. Někdy je prostě jednodušší jít spát už rovnou do vedlejšího pokoje, abych se dobře vyspala.

Podle Národní nadace pro dobrý spánekNational sleep foundation, je chrápáním postiženo až 90 miliónů dospělých, z toho 37 milionů obtěžuje chrápání pravidelně. Zatímco v mládí muži chrápou dvakrát častěji než ženy. Po menopauze už se rozdíl vyrovnává. Podle ankety z roku 2005, většina problémů se spánkem  - nejčastěji právě chrápání - nemá jen dopad na to, jak dobře se vyspíme, ale také na náš vztah s partnerem.  Tento problém je tak naléhavý, že v mnoha nově postavených domech jsou dvě ložnice nebo jeden malý pokoj na spaní navíc, pro toho z partnerů, kdo chrápe. Může se to zdát až příliš, ale jen tomu, kdo nikdy nemusel chrápání poslouchat celou noc.

Vystrnadění vašeho partnera do vedlejšího pokoje, nemusí být vždy tím nejlepším řešením. Tím je právě léčba chrápání, neboť může být spojeno s dalšími vážnými onemocněními, které vyžadují terapii.

Co chrápání způsobuje?

Asi nikoho nepřekvapí fakt, že největší skupinou chrápajících, jsou muži ve středním věku a starší. Ale chrápání je častější, než si lidé uvědomují. Až 30% dospělých starších 30 let chrápe, z toho ženy tvoří až 1/3. „Benigní chrápání, tak se odborně nazývá, je způsobeno prouděním vzduchu, které vede k chvění měkkého patra a uvuly," vysvětluje Joseph Scianna, doktor a jeden z ředitelů Univerzitního zdravotního systému v Nasal Sinus Center.

Pokud se nad tím zamyslíte, chrápání se objevuje spolu se zvyšujícím se věkem. Je to logické, neboť tím jak stárneme, ztrácíme svalovou hmotu všude, tedy i na našem ústním patře, které ochabnou a stanou se tak náchylnými k vibracím. K chrápání rovněž může přispět alergie nebo nadváha. Pití alkoholu před tím, než jdete spát, k tomu rovněž přispívá, neboť alkohol uvolňuje svaly. Je ale možné, že máte chrápání vrozené. „ Někteří lidé mají například větší jazyk nebo patro, než jiní. Nebo tlustší krk či slabší nerv, který ovládá jazyk," vysvětluje doktor Ralph Pascualy, ředitel Švédského lékařského institutu zabývající se spánkem v Seattlu. „Je to často více faktorů, které se navzájem různě ovlivňují."

Kdy je chrápání vážným spánkovým problémem?

Chrápání bylo zdrojem žertů po staletí. Ale už není tak vtipné, když vás chrápání budí celou noc nebo je to příznak vážného onemocnění tzv. obstrukční spánkové apnoe (Obstructive sleep apnea - OSA). OSA je onemocnění, kdy se dech opakovaně zastavuje, protože krční svaly nemohou udržet průchod pro vzduch stále otevřen. Toto vede k roztříštěnému spánku a nízké hladině kyslíku v krvi, což zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, jako je například zvýšený tlak a srdeční problémy. Nemluvě o denní únavě u těchto osob. Podle Národní nadace pro zdravý spánek touto nemocí trpí až 18 miliónů Američanů, u většiny z nich tato nemoc nebyla ještě ani diagnostikována.

Jelikož většina osob, které chrápou, se sami nevzbudí. Jejich partner, který nemůže spát, hraje důležitou roli při pomoci k léčbě. Spaní ve vedlejším pokoji nebo vystrnadění partnera z postele není dobrý nápad. „Potom totiž nikdo nemůže sledovat dané chrápání," říká doktorka Rothsteinová, která se sama musela vypořádat s chrápáním jejího manžela, a napsala o tom knihu pro děti „Můj tatínek chrápe". „Popravdě většina našich pacientů jsou muži, které k nám přivedly jejich manželky," říká doktor Scianna.

„Pokud si žena všimne, že její manžel chrápe nebo lapá po dechu, či špatně dýchá, případně je chrápání nepravidelné, jednou hlasitější než jindy, měl by být u něj diagnostikována spánkovou apnea," říká doktor Pascualy.  To platí samozřejmě i naopak. Většina praktických lékařů nezkoumá, zda trpíte spánkovými poruchami. Je proto velmi důležité začít o tom hovořit jako první a nechat si doporučit specialistu, je-li to nutné

Je možná léčba?

Naštěstí existuje léčba chrápání a OSA. Ne každá fungují u všech, ale metodou pokus - omyl a konzultací s lékařem, určitě naleznete techniku, vhodnou pro vás.

1. Změňte svůj životní styl

K chrápání vede jak nadváha, tak špatná kondice. Zkuste na těchto dvou věcech zapracovat a určitě se vám dostane odměny v podobě klidného spánku. „Zhubnutí pár kilogramů a zvýšení fyzické aktivity zvýší podíl svalové hmoty, a tím dokonce i funkčnost ústního patra, „říká profesor Scianna. Před spaním rovněž nepijte alkohol!

Pro mnoho lidí je problémem poloha, ve které spí. To znamená, že chrápou, pokud spí v poloze na zádech. Pokud je tohle váš problém, zkuste si ustlat tak, aby vás to nutilo spát na boku. Někteří lidé dokonce spí v pyžamu, které má na zádech malou kapsičku, do které uloží tenisový míček. Takže v případě, že se převalí na záda, ucítí ho, a to je upozorní na změnu polohy.

2. Zkuste volně prodejné léky

Pokud je příčinou vašeho chrápání alergie nebo ucpaný nos, může vám pomoci antihistamin nebo dekongestant. Pásky a spreje proti chrápání sice existují, ale profesor Pascualy tvrdí, že nejsou moc účinné.

3. Zkuste ústní přístroje

Zubní aparáty, které drží jazyk a čelist v takové poloze, že průchod zůstává stále otevřený, jsou celkem účinné pro benigní chrápání. Zamezují chrápání o 50% až 80%. Jsou rovněž vhodné pro osoby, které trpí OSA, třebaže úspěšnost je nižší (40%-50%). Klíčem k úspěchu podle expertů, je mít toto zařízení vyrobené přímo pro vás, od vašeho zubaře. Nepoužívat to, co je volně prodejné v obchodech nebo na internetu.

4. Vyzkoušejte souvislý kladný tlak vzduchu tzv. CPAP (continuous positive airway pressure)

Toto je čelní terapie pro léčbu spánkové apney. Skládá se s masky, která se nasazuje na obličej během spánku. Tato maska je připojena k pumpě, která vtlačuje vzduch do nosních otvorů, takže průchod je stále otevřen. Zde hraje velkou roli ochota zařízení používat. Aby byla léčba účinná, je třeba masku používat pravidelně. Někteří lidé se však nemusí cítit pohodlně nebo dobře před svým partnerem.

5. Operace

Jako poslední možnost přichází v úvahu několik operací, kterými lékaři mohou zvětšit otvor průchodu. V některých případech může jít o úpravu rozšířené přepážky nebo odstranění nosních mandlí. Někdy se může do patra vložit implantát, který stimuluje vytváření vaziva a zamezuje tak chrápání. Nebo je také možné odstranit uvulu. Úspěšnost těchto procedur je okolo 50%, ale dlouhodobé vlivy nejsou ještě zcela známy.