Nezapomeňte na relaxaci

Jakmile je náš organismus tělesně i duševně přepracovaný, může reagovat bolestí a únavou. Úleva a uvolnění, přispěje k rychlejšímu návratu pocitu zdraví. Nadměrný stres a tělesné vyčerpání přináší problémy v podobě různých poruch. Mimo to se stres v rodině často přenáší na další rodinné příslušníky. Nervózní osoby bývají často hádavé a podrážděné a také se snižuje odolnost organismu vůči infekcím.Ovládání jednoduchých relaxačních technik je důležité pro momenty, kdy se cítíme vyčerpaní. Měli bychom umět vyvážit období intenzivní aktivity s chvilkami odpočinku.

Vyrovnaný postoj

Správný, vyrovnaný postoj má v každodenním životě velký význam. Při nesprávném a nevyváženém postoji se svaly snadno a rychleji unaví vinou trvalého napětí, kterému jsou vystaveny. Někteří lidé se pohybují velice strnule, a proto trpí často bolestmi páteře. Důležitou roli má poloha hlavy. Jestliže držíme hlavu trvale nakloněnou na jednu stranu nebo ji máme příliš předsunutou dopředu, jsou neúměrně namáhány svaly šíje a výsledkem jsou tenzní bolesti hlavy.

Pohybové stereotypy

Způsob jakým sedíme nebo stojíme a držení těla mohou podstatně přispívat k únavě. Měli bychom si zkontrolovat, zda židle na které sedíme je pohodlná a drží naše tělo ve správné poloze. Židle, které jsou příliš nízko, mohou přispívat ke zvýšenému svalovému napětí, protože nutí tělo zaujímat nepřirozenou polohu a k udržení potřebné pozice kloubů a končetin je potřeba vynakládat nepřiměřenou svalovou námahu.

Dýchání

Na principu správného dýchání je založena celá řada relaxačních technik. Řízeným dýcháním se zabývají některé odvětví jógy a pravidelného dýchání využívají také i relaxační techniky. V případě, že se budeme chtít naučit pokročilejším meditačním technikám, je vhodné tyto kurzy navštěvovat.

Jestliže jsou napjaté naše svaly, jsme napjatí i my a  vzniká zde bludný kruh, protože, když jsme ve stresu, dochází ke zvýšení svalového napětí. Metoda tzv. postupné relaxace je založena na principu, že když se jedna svalová skupina stáhne, musí se  druhostranná naopak uvolnit. Po stahu každého svalu následuje jeho hluboká relaxace. Osvojit si tuto techniku není nikterak složité. Svaly se lze také naučit ovládat pomocí autogenního tréninku.