Nízký tlak trápí více ženy

I když je nízký tlak ze zdravotního hlediska spíše výhodou, v běžném životě přináší lidem řadu nepříjemných komplikací. Nízký tlak trápí zejména mladé a štíhlé ženy. Proč, to není dosud známo. Únava, ospalost, studené nohy a ruce a občas lehké závratě při rychlém vstávání: kdo trpí nízkým tlakem (hypotonií), zná tyto příznaky velice dobře. Často jsou hypotonici také mimořádně citliví na změny počasí a na vítr, déšť a nízký tlak vzduchu reagují dalším poklesem krevního tlaku. Hypotonie často vzniká z vrozených dispozic, ženy jí přitom trpí častěji než muži.

Číselné hodnoty

O hypotonii mluvíme, když jsou v klidu naměřené hodnoty trvale pod 120/80. Příznaky se však objevují až od systolického tlaku (první hodnota) pod sto. Hodnoty mezi 100 a 120 se většinou snáší bez příznaků. Pokud je druhá hodnota velice nízká, to znamená pod 50, měl by si člověk nechat vyšetřit srdce, kromě jiného, zda nemá nedomykavost chlopní. Tento problém, kterým podle odborníků trpí až dvacet pět procent žen mladších 25 let, naštěstí nepředstavuje žádné zdravotní riziko. Je tomu spíše naopak. Lidé, kteří mají v klidovém stavu o něco nižší krevní tlak, než je normální hodnota, jsou v menší míře ohroženi závažnými kardiovaskulárními nemocemi a zpravidla se dožívají vyššího věku.

Nižší tlak je pro člověka „výhodnější", ale jen do chvíle, než se začne projevovat příznaky, jako jsou závratě, mdloby nebo poruchy rovnováhy. Navíc lidé postižení nízkým tlakem pociťují neustálý nedostatek energie, mají problémy s koncentrací a jsou méně výkonní než lidé s normálním tlakem. Srdce totiž nedokáže dostatečně vytlačit okysličenou krev do mozku. Cirkulace v mozkových cévách je pomalejší, takže do mozku se dostává méně kyslíku a dalších živin.

Známka nemoci

Hypotenze, nízký krevní tlak, může signalizovat i jiné, závažnější onemocnění, například poruchu činnosti štítné žlázy nebo anémii. Hypotenze se někdy také objevuje jako důsledek infekčních onemocnění. V případech, kdy je nízký tlak jen průvodním jevem jiné nemoci, příznaky vymizí, jakmile se začne léčit základní onemocnění. V opačném případě, tedy při primární formě nízkého tlaku, ale neumíme určit příčinu. Bohužel právě touto formou hypotenze trpí velký počet lidí. Léky působí jen krátkodobě. Šest, maximálně osm týdnů. Poté tlak opět klesne. Proto jediná rozumná léčba je nefarmakologická: dieta, pohyb a rehabilitace.

Spolu s nízkým tlakem jde ruku v ruce oslabení cévních stěn. To se projevuje zvýšenou tvorbou modřin. Cévy posiluje pravidelné užívání rutinu v tabletách. Užívá se dlouhodobě padesát až osmdesát miligramů, nejlépe v kombinaci s vitaminem C. V přírodní formě ho najdete v pohance nebo citrusech. Díky rutinu také snížíte riziko vzniku křečových žil.

Zapomeňte na rychlé vstávání a horkou koupel

Lidé s nízkým tlakem mají opakovaně závratě, když ze snížené polohy najednou vstanou. Nejprve si dejte nohy nahoru, například je opřete o stěnu, a až potom se pomalu posaďte. Teprve po chvíli se postavte. Ráno v posteli můžete ještě chvíli šlapat ve vzduchu jako na kole, tím povzbudíte krevní oběh a předejdete mravenčení v nohou. Pak si dejte sprchu, střídavě teplou a studenou vodu. Na horké koupele zapomeňte. Mohou pro vás být nebezpečné. Vlivem vysoké teploty vody se vám náhle rozšíří cévy , což se projeví dalším poklesem tlaku. Začne se vám točit hlava a máte pocit na omdlení. Bezpečnější a prospěšnější je pro vás střídavá sprcha.

Nejlépe stimulujeme rychlé zvýšení tlaku, když pořádně zatneme ruku v pěst. V průběhu dvaceti sekund se tak krevní tlak zvedne až o 30 mm Hg. Avšak efekt tohoto cvičení je jenom krátkodobý, protože když uvolníme sevření, tlak obyčejně klesne.

Do dobré formy vás dostane i několik vhodně zvolených cviků:

  • Vleže na zádech zvedněte zároveň hlavu i natažené nohy. Rukama uchopte kotníky a vydržte několik sekund.
  • Vleže na zádech pokrčte nohy a pak zvedněte horní část těla. Hlavu přitom vsuňte mezi kolena.
  • Rozpumpovat svaly pomohou dřepy nebo si desetkrát stoupněte na špičky nohy nebo jednoduše několikrát za sebou natáhněte a pokrčte nohy.
  • Když pocítíte příznaky prudkého poklesu tlaku, lehněte si nebo si sedněte a dejte nohy nahoru. Na zápěstí, čelo, zátylek nebo srdce si dejte studený obklad, případně led a vypijte sklenici minerálky.

Chce to pohyb

Nejlepším lékem proti malátnosti je však pravidelný pohyb s krátkodobým zatížením. Pozor - vytrvalostní sport působí opačně - snižuje krevní tlak. Na nízký tlak je ideální jogging, posilování, aerobik, plavání, tenis nebo jízda na kole. Cvičit byste měli minimálně třikrát týdně. Posílíte tím srdce, které bude lépe fungovat jako oběhová pumpa.

Úprava jídelníčku

Lidé s nízkým tlakem se musí důsledně vyhýbat přejídání. Po mimořádně vydatném jídle se totiž krev nahromadí v zažívacím traktu a tlak ještě více klesne. Celodenní stravu je nejlepší rozdělit do pěti rovnoměrných dávek a upřednostňovat potraviny s vyšším obsahem vitaminu C a železa. Již v padesátých letech 20. století přišli vědci na to, že vitamin C podporuje účinky adrenalinu zvyšujícího krevní tlak. Hodně vitaminu C se nachází v rajčatech, paprice a zelí. Tlak zvedá i sůl. Váže tekutiny, což zvyšuje objem krve, takže srdce musí pumpovat silněji a tlak krve stoupá.

Důležité je hodně a přitom rovnoměrně po celý den pít. Lidé s nízkým tlakem by měli vypít až tři litry tekutin. Samozřejmě s výjimkou alkoholu, který v jejich případě působí jako uspávací prostředek. To platí i o sektu. Bublinky možná zvedají tlak, ale jen krátkodobě.

Můžete se rozproudit dávkou kofeinu. Když se však hladina kofeinu sníží, tlak rychle poklesne. Dopřejte si proto ráno raději čaj. Povzbuzuje činnost mozku rovnoměrněji, nezatěžuje srdce a krevní oběh a působí déle.

Farář Kneipp doporučoval lidem s nízkým tlakem rozmarýnové víno. Podporuje srdeční činnost, vzpružuje  a posiluje nervový systém. Jak víno připravíte? Třicet gramů rozmarýnových lístků rozdrťte a zalijte litrem bílého vína. Nechte osm dní odstát, pravidelně promíchejte. Potom přeceďte. Užívejte polévkovou lžíci ráno a večer.