Pět překvapivých důvodů, proč přibíráte na váze

Kalorie navíc nemusí být jediným důvodem nárůstu váhy.Není žádným tajemstvím, že strava založená na smažených jídlech, velkých porcích, bohatých desertech, alkoholu a slazených nápojích vede k váhovému přírůstku. Ale jak vysvětlit nárůst tělesné hmotnosti tehdy, kdy váš životní styl zahrnuje pravidelný pohyb, zdravé stravování a sledování příjmu energie? Je třeba vzít v úvahu několik věcí, které mohou mít za následek zvýšení kilogramů. Obvykle je to několik faktorů najednou, o kterých se zmiňuje odborný server WebMD.

„Přibírání na váze je velmi komplikovaný proces. Je mnoho faktorů, které ho ovlivňují. S největší pravděpodobností to bude několik činitelů dohromady než jen jedna věc," vysvětluje Michelle Mayová, lékařka a autorka knihy: Jsem hladový? Co dělat, když dieta nefunguje?

Zde je pět faktorů, které způsobují, že ručička váhy stoupá, když to nejméně očekáváte.

Nedostatek spánku

 Vaše tělo funguje nejlépe, když jste dobře odpočatí. Pokud nemáte dostatek spánku, vaše tělo je stresováno a ukládá si větší množství tuku.

Když jste unaveni, hůře zvládáte stresové situace a můžete sklouznout k přejídání. Nakonec můžete zkonzumovat mnoho kalorií navíc v nočních svačinkách. Příznaky nedostatku spánku jsou malátnost, málo energie, a podrážděnost.

Snažte spát alespoň osm hodin denně.

„Zkuste přidat jen 15 minut spánku každý den navíc a uvidíte, jak se budete cítit," radí doktorka Mayová. „Postupně přidávejte po patnácti minutách, dokud nenajdete to správné množství spánku, které vám bude vyhovovat."

Jakmile si zvyknete na pravidelný odpočinek a přidáte pravidelný pohyb, bude se vám spát mnohem lépe.

Stres

Žijeme ve společnosti, která po nás neustále žádá, abychom dělali a dosahovali více. Stres nás posouvá dopředu a pomáhá nám vyrovnat se s některými životními situacemi, ale zároveň ovlivňuje naši náladu a emoce. Jako odpověď na přemíru stresu se spouští v našem těle biochemická reakce, v jejímž důsledku si naše tělo ukládá energii do zásob, zpomaluje metabolismus a produkuje více kortizolu, leptinu a jiných hormonů. Toto vše může vést k obezitě, zejména v oblasti břicha.

Mnoho lidí sáhá po jídle s cílem uvolnit stres. Ale toto není dlouhodobé řešení. „Jídlo je jen dočasnou pomocí, jelikož to nám nepomůže odstranit ty hlavní spouštěče stresu.

Ve stresu si navíc vybíráme takové jídlo, které obsahuje mnoho cukru, který má vliv na produkci serotoninu v mozku, a v důsledku toho se člověk cítí klidnější.

Zkuste raději některou z relaxačních technik nebo lehké cvičení, které vám rovněž pomohou vyrovnat se se stresem.

Léky

Některé léky na předpis k léčbě deprese, migrény, krevního tlaku, cukrovky a některých záchvatů mohou rovněž způsobit nárůst váhy, a to až pět kilo za měsíc. Některé hormonové terapie a antikoncepční pilulky mohou rovněž způsobit přírůstek kilogramů. Pokud jste přibrali dvě až tři kila během jednoho měsíce bez toho ani byste změnili váš životní styl, mohou být právě léčiva vašim problémem.

„Každý jednotlivý medikament působí na tělo jinak. Některé způsobují růst chuti k jídlu, některé zvyšují tendenci k ukládání tuku, jiné mění hladinu inzulínu v krvi," říká doktorka. Mayová.  A ne všechny léky působí na všechny osoby stejně.

Pokud jde o antidepresiva, ty samy o sobě nemusí způsobovat nárůst váhy. To může být způsobeno tím, že se v důsledku jejich užívání cítíte lépe a zlepší se vaše chuť k jídlu. Některé léky zase způsobují zadržování vody v těle, což se rovněž projeví na váze. Není to ale tuk.

Léky, které mohou mít vliv na nárůst váhy jsou podle odborníků tyto:

  • Steroidy
  • Antidepresiva
  • Léky na cukrovku
  • Léky na vysoký tlak
  • Léky na pálení žáhy

Je důležité si uvědomit, že někdy je lepší mít pár kilogramů navíc, v porovnání s přínosem určitých léku pro naše zdraví obecně.

„Jen velmi zřídka je problém s nárůstem váhy vyřešen pouhou změnou léčiv. Ty sice mohou k tloustnutí přispět, ale problém je obvykle někde jinde.

Pokud si opravdu myslíte, že vaše léky jsou tou příčinou, proberte případnou změnu se svým lékařem. Nikdy ale nepřestávejte užívat předepsané léky bez předchozí konzultace.

Hypotyreóza

Nejčastější příčinou nárůstu váhy je hypotyreóza. Hormon thyroid - hormon štítné žlázy způsobuje zpomalení metabolismu, ztrátu chuti k jídlu a nárůst váhy.

„Pokud se cítíte malátní, letargičtí, oteklí, ospalí, nebo trpíte bolestmi hlavy, navštivte lékaře. Ten snadno zjistí, zda trpíte hypotyreózou.

Menopauza

Ženy zastihuje menopauza v různém věku. Obvykle je to však v období středního věku, kdy jsou aktivní mnohem méně, než když byly mladší. Spolu s přibývajícím věkem se rovněž zpomaluje metabolismus. Hormonální změny mohou často být hlavním spouštěčem hladu, deprese a nedostatku spánku.

Když ženy prochází menopauzou, klesá hladina estrogenu, v jeho ž důsledku se mění tvar těla. Ženy ztrácí na váze v oblasti boku a hýždí a naopak přibírají v oblasti břišní.

Klíčem jak se vyhnout nárůstu váhy, je zvýšit množství fyzické aktivity, obzvlášť důležitý je pro ženy v tomto věku posilovací trénink.

Pohyb rovněž zpomaluje řídnutí kostí, což je obvyklý problém, který přichází spolu s menopauzou. Kombinace pravidelného pohybu a zdravé stravy bohaté na vápník a vitamín D je klíčem k zabránění nárůstu váhy během menopauzy.