Řídnutí kostí

Jak si každá druhá žena a každý čtvrtý muž starší padesáti let trpí osteoporózou. Řídnutí kostí je ale možné zastavit zdravou životosprávou a pravidelným pohybem.Kosti jsou živou tkání. Obsahují nervy, cévy a kostní dřeň, v niž se tvoří krvinky.  Kosti se neustále opotřebovávají a zase samy utváří. Pokud by obsahovaly jen jedno slabší místo, hrozilo by jejich zlomení. Zajímavý člán ek na toto téma přinesl WebMD.

„U lidí okolo dvaceti let se utvoří více kostních tkání, než se ztrácí,"říká doktorka Felicia Cosmanová, ředitelka Národní nadace pro osteoporózu v New Yorku. Hustota kostí u žen  ale postupně klesá.

Hustota kostí je měřena bezbolestným nízko radiačním rentgenem nazývaným T-score. Ve své podstatě jde o porovnání hustoty kostí té které ženy s průměrnou hodnotou ženy ve věku 20ti až 30ti let, což je věk, kdy je hustota tkáně nejvyšší. Čím nižší je hodnota, tím větší riziko zlomenin. Pokud rentgen ukáže u ženy ve věku 55 let hodnotu -2 a níže, jde o osteoporózu a je třeba začít s léčbou. Obvyklá hodnota je v rozmezí +1 a -1.

Jak předejít osteoporóze?

Abyste předešli řídnutí kostí, které přichází spolu s věkem, musíte mít dostatečný přísun vápníku a vitamínu D. Tělo potřebuje kalcium ke správnému fungování a nejrychleji ho získá právě z kostí. Vápník ovšem není jedinou složkou. Kosti rovněž obsahuji kolagen, což je bílkovina, která dodává kostem pružnost.

Nejdůležitější součástí stravy pro zdravé kosti je listová zelenina, vařená i syrová. Tyto potraviny vám dodají nejen vápník, ale i vitamín K, potassium, jiné vitamíny a výživné látky. Jezte hlavně zeleninu.

Vitamín D je rovněž důležitý pro silné kosti a jeho nejlepším zdrojem je slunce. Lékaři doporučují pobývat denně na slunci alespoň 20 minut a to bez ochranného krému (přípravek s faktorem vyšším než SPF 8, vitamín D blokuje). Je tu ale ještě jiná možnost, než se vystavovat slunci, a to potravinové doplňky.

Další výživovou látkou pro silné kosti je kolagen. Lékaři doporučují kombinovat různé zdroje této bílkoviny - fazole, ryby, kuře. Není dobré jíst pořád to samé. Vhodné je také celozrnné pečivo a těstoviny, které obsahují množství hořčíku. Tato látka je nezbytná pro absorpci vápníku do těla.

Je to známá věc - pít hodně mléka pro zdravé a silné kosti. Vhodné je nízkotučné mléko  jogurty, případně též ovocné džusy obohacené o vápník.

Naopak pro kosti není dobrý cukr, kofein, stres a opakující se diety, při kterých vaše kosti „hladoví."

Pro zdravé kosti tedy ženy, zejména ty starší 50ti let, potřebují dostatek zeleniny, ovoce a rovněž také vápník ve formě výživových doplňků.

Lidé nad padesát let potřebují 1,200 mg kalcia denně. Je vhodné rovněž užívat multivitaminy. Pokud užíváte vápník ve formě tablet, užijte ho v době, kdy jste právě nesnědli potraviny s kalciem. Pokud tedy například máte ke snídani mléko nebo o vápník obohacený džus, užijte tabletu až k obědu.

Pohyb

Kosti vydrží déle, když je dostatečně zatěžujete. Je to jedna z lékařských záhad. Pohybem zatěžujete své tělo a kosti, to způsobuje uskladnění více kostního materiálu a posiluje je. Jakýkoliv pohyb je lepší než žádný.

Odborníci doporučují aerobní aktivitu nebo posilovací trénink několikrát týdně. Buďte ale velmi opatrní. Příliš velké zatížení nebo intenzivní pohyb, mohou u těch, kdo osteoporózou již trpí způsobit zlomeninu.

Opravdu to funguje. Dle jedné z posledních studií aerobní cvičení jako chůze, běh nebo tanec, zvýšily množství vápníku v pažích a stehnech - dvou nejrizikovějších oblastech.

Léky proti řídnutí kostí

Pokud trpíte tímto onemocněním, je zde řada léčiv, které vám mnohou ztrátu kostí pomoci zastavit. Jedním z posledních přípravků je Forteo, který je vhodný jen pro osoby s osteoporózou, tedy ne jako prevence. Aplikuje se denně, nitrožilně.

Hormonální terapie, spočívající nahrazení estrogenu, je schválena jako preventivní kúra a také jako samotná léčba. Podle jedné ze studií však jedna z forem této terapie zvyšuje riziko rakoviny prsu. Namísto toho lékařka Cosmanová doporučuje užívat estrogen pro zdraví kosti.

Většina lidí potřebuje namísto bohatě vybavené lékárničky, spíše dobře zásobenou lednici. Proces posilování kostí je složitý, ale je možný pokud poskytnete svým kostem řádnou a dostatečnou výživu.