Neklidné děti
Hyperaktivní děti jsou příliš čilé a nesoustředěné. Jejich chování je nepředvídatelné, jsou obtížně zvladatelné ve škole i doma, protože jsou náladové, snadno se rozruší a nejsou schopny být v klidu. Kdo nemá doma hyperaktivní dítě, snadno si myslí, že takové dítko je nevychované, zlé, všem ubližuje. Rodina, do které se narodí dítě s postižením zvaným ADHD čili s hyperaktivitou a poruchou pozornosti, pak často musí řešit i nepochopení okolí.
LMD je lehká mozková dysfunkce spojená s poruchou pozornosti. Dnes se začínají prosazovat zkratky ADHD, což je syndrom poruchy pozornosti spojený s hyperaktivitou, nebo ADD syndrom, což je porucha pozornosti bez hyperaktivity. Nejčastěji se tyto poruchy dávají do souvislosti s drobným poškozením mozku v období těsně před porodem, při porodu či bezprostředně po něm. Hyperaktivita je podmíněna jednak geneticky a jednak drobnými odchylkami ve stavbě a fungování mozku, který potřebuje silnější podněty. To je důvod neposednosti a nekázně - dítě nejprve něco zbrkle vyvede a pak si teprve začne uvědomovat, co vlastně...
Diagnostika ADHD
ADHD patří mezi specifické vývojové poruchy. Děti tímto postižené trpí mimo jiné zvýšeným motorickým neklidem a zhoršenou schopností zvládat psychickou zátěž. Některé z typických projevů (roztržitost, neposednost, hlučnost, impulzivita, ztrácení věcí, vysoká dráždivost a obtížné soustředění) lze vypozorovat i u zdravých dětí, ale nepravidelně a jen v některých situacích. Proto se při diagnostice ADHD sledují příznaky u dítěte pozorně a dlouhodobě, nejméně půl roku. Obvykle je možné stanovit diagnózu s maximální jistotou mezi 3. a 4. rokem věku.
Neklidné dítě se většinou vydrží soustředit jen velmi krátkou dobu, přebíhá od jedné činnosti ke druhé, velmi často jedná přecitlivěle, rádo se předvádí a hlavně je takové téměř dvacet čtyři hodin denně. Učitelé si často stěžují na jejich neklid, nesoustředěnost, slabé výsledky ve školní práci. Bohužel tyto děti nejsou často ve škole úspěšné. Jejich porucha však nesouvisí s intelektem. Většina z nich je dobře i nadprůměrně nadaná. Ale vzhledem k poruše pozornosti, hyperaktivitě a problémům s tím spojeným nedokáží svou mentální kapacitu využívat odpovídajícím způsobem. Tam, kde je zvolen výhodný postup, se to daří. Vyzrávání nervové soustavy jim pak umožní stát se i úspěšnými studenty.
Celosvětově odhadovaný průměr pro výskyt hyperaktivity je kolem 3 -6 %, přičemž chlapci jsou hyperaktivitou postiženi až pětkrát častěji než děvčata. U předčasně narozených dětí a u dětí s nízkou porodní váhou je vyšší riziko vzniku hyperaktivity ve srovnání s dětmi donošenými. V České republice 5 až 8 procent dětí vykazuje rysy ADHD v míře, která už si žádá odbornou pomoc.
Poznám hyperaktivní dítě?
- Takové dítě neustále pohybuje rukama nebo nohama nebo se vrtí na židli.
- Často při vyučování nebo v jiných situacích, kdy by mělo zůstat sedět, vstává ze židle, pobíhá nebo popochází.
- Mívá potíže si tiše hrát nebo v klidu něco jiného dělat.
- Bývá nepřiměřeně upovídané.
Hyperaktivní děti potřebují neustálou pozornost a péči, aby samy sobě nebo jiným neublížily třeba svým impulzivním chováním. Od narození bývají neklidné a nespavé. Potřebují stále nová zajímavá zaměstnání, protože jsou zvídavé, ale i roztěkané a málokdy vydrží delší dobu u jednoho zaměstnání. Potíže s hyperaktivními dětmi se nejčastěji objevují už po nástupu dítěte do školy, prohubují se mezi třetí a pátou třídou, kdy začnou stoupat nároky na děti i jejich adaptabilitu a pokračují s nastupující pubertou.
Někteří rodiče takovému dítěti nepřiměřeně zpřísňují režim, protože mají pocit, že po dobrém to prostě nejde. Jindy naopak trpí pocitem bezmoci, nebo dokonce viny ze zanedbání výchovy. Nevhodné výchovné zásady a přenášení negativních pocitů na dítě však mohou situaci v rodině ještě zhoršit a vedou často k vážným poruchám chování dítěte.
Vyhlídky do budoucnosti
Děti s hyperaktivitou a poruchou pozornosti potřebují hlavně pevný denní řád, stabilní rodinné prostředí, spoustu lásky a trpělivosti a pochopení, že jejich mozek funguje odlišně.
V ideální případě mozek dítěte kolem puberty nebo krátce po ní dozraje, typické příznaky vymizí, a pokud dítě žilo v klidném a podpůrném prostředí, může prožít život sice temperamentního, ale sebevědomého a spokojeného člověka. Může se však stát, že mozek kvůli biologickým limitům zcela nedozraje, ale dítě dokáže díky pomoci okolí své nedostatky kompenzovat tím, že posílí své silné stránky. Pokud zvolí správnou profesi, bude schopné se v práci realizovat.
Vhodně zvolený jídelníček
Hyperaktivitu způsobují drobné odchylky ve stavbě a fungování mozku a dědičně chybějící řízení přenosu látek v mozku, které podporují určité potraviny.
Máte-li hyperaktivní dítě, rozhodně se vyhněte potravinám s vysokým obsahem barviv a konzervačních látek. Při jejich konzumaci se stav hyperaktivních dětí výrazně zhoršuje. Zvláště nebezpečná je kyselina benzoová, kyselina proprionová a nitráty. Dále je to karamel (E 150), bifenyl, dusitan sodný, dusičnan draselný, arabská guma a glutamát sodný. Vysoký obsah jich je v ochucených nápojích.
Nevhodné je překračování spotřeby fosforu. Pozor si dávejte na výrobky konzervované fosfáty. Fosfor je v zahušťovadlech a želírovacích prostředcích, které se používají při výrobě jogurtů, pudinků, salámů a tavených sýrů. Také minerální vody a čokoláda obsahují značné množství fosforu.
Děti v poměru ke své váze spořádají daleko více jídla než dospělí a jejich orgány se musí vyrovnávat s vyššími dávkami přídatných látek - barviv a konzervantů. Zákon o přídatných látkách pamatuje na děti, ale jen v souvislosti s dětskou výživou. Nijak se nezaměřuje na přítomnost v dalších potravinách konzumovaných převáženě dětmi. Některé oblíbené dětské pochoutky obsahují celou řadu kontroverzních přídatných látek.
Co může pomoci?
Dostatečné množství vápníku ve stravě zklidňuje hyperaktivní děti. Zdrojem jsou samozřejmě mléko, mléčné výrobky, mák, mořské ryby, slunečnicová a sezamová semínka, špenát, brokolice, fazole, neloupaná rýže, citrony, rozinky. Dostatek hořčíku je nezbytný pro funkce nervových buněk. Zlepšuje psychický stav, celkově zklidňuje a navozuje klidný spánek. Hořčík obsahují celozrnné produkty, mák, libové maso, mořské ryby, pšeničné klíčky, vejce, mléko, neloupaná rýže, jáhly, ovesné vločky, špenát.
Rybí tuk, bohatý na omega-3 nenasycené mastné kyseliny, může zlepšit příznaky dyslexie a hyperaktivity. V jídelníčku by měly být pravidelně, aspoň 1-2 krát týdně, pokrmy z mořských ryb. Lecitin zlepšuje koncentraci a je důležitý pro správnou funkci mozkových buněk. Je obsažen v živočišných i rostlinných potravinách (játrech, vejcích, sojových bobech, pšeničných klíčcích). Aktivní látky v extraktu z listů stromu gingko biloby podporují průtok krve mozkovými cévami a přivádějí tak nervovým buňkám více kyslíku a glukózy. Také zlepšují soustředění, odstraňují zapomínání a sníženou schopnost pozornosti. Pravidelné dávky oleje z pupalky dvouleté mají příznivý vliv na projevy hyperaktivity. L-karnitin podporuje činnost mozkových buněk a chrání je před toxickými látkami. Nejvíce jej obsahuje krůtí, jehněčí a hovězí maso a mléčné výrobky.
Odborná pomoc
Hyperaktivní děti mnohem hůře usínají a mohou mít i jiné potíže: od astmatu přes bolesti břicha a hlavy až po noční pomočování. Někdy jsou léky nutným prvním krokem, po němž může teprve následovat další odborná pomoc. Pokud lékař dítěti léky nepředepíše, pak jsou doplňky stravy v podobě bylinných extraktů dobrým podpůrným prostředkem, který přispěje k celkovému zklidnění organismu.
Máte-li podezření, že vaše dítko může patřit mezi ty hůře zvladatelné, svěřte se pediatrovi a požádejte ho o doporučení k dětskému neurologovi a psychologovi. Můžete zkusit i pedagogicko-psychologickou poradnu.
Potvrdí-li se diagnóza ADHD, najde se i lék. Psychofarmaka nejsou jen „oblbováky", jak si myslíte. Jestliže je dítě skutečně potřebuje, pak mu pomohou ztlumit rušivé vjemy i projevy, zklidní ho, aby se mohlo lépe a déle soustředit, ale neotupí ho. U některých dětí se může podařit potlačit symptomy hyperkinetické poruchy pouze psychologickými a výchovnými prostředky a vhodnou úpravou denního režimu.
- Pomáhá stabilní, až stereotypní rytmus, dostatek spánku, pravidelná strava, pohyb na čerstvém vzduchu.
- Dětský masážní olej ze slunečnice, pupalky dvouleté, heřmánku, levandule a pomeranče, který podporuje klid a harmonii, pomáhá k soustředění a prohlubuje spánek.
- Některé cviky z jógy mohou pomoci, neboť zklidňují, uvolňují, navozují duševní rovnováhu.
- K alternativní metodě léčby hyperaktivity patří kineziologie, která spojuje myšlenku tradiční čínské medicíny o proudění energie v těle s technikou západní medicíny. Jejím cílem je vnést do organismu rovnováhu uvolněním energetických blokád a odstraněním psychického napětí.
- Také je doporučován biofeedback, specializovaná metoda pro trénink pozornosti, soustředění a sebeovládání.
Pevná pravidla
Musíme se naučit brát dítě takové, jaké je. Pokud budeme pouze kritizovat, nezískáme si jeho důvěru. K dítěti se chováme s laskavou důsledností. Musíme mít trpělivost, předvídat možná úskalí, stanovit a dodržovat pravidla. Být důslední v rozhodnutí. Pokud rozhodnete o zákazu Večerníčku, pak zákaz musíte dodržet. Uznáte-li, že dítě třeba během dne udělalo něco, co si zaslouží odměnu, pak zrušení zákazu oznamte a odůvodněte.
Na křik, mentorování a sekýrování jsou tyto děti velmi citlivé, ale trpělivá domluva a výzva k lepšímu samostatnému řešení je nasměruje ke správnému postupu.
Hyperaktivnímu dítěti nemůžeme zadat najednou tři úkoly. Pravděpodobně bychom ho po půlhodině našli u nějaké zcela jiné činnosti. Nesmíme zapomínat na pochvalu, ocenění a také ocenění před ostatními. Ocenit můžeme i snahu nebo dílčí úspěch.