Klimakterium

Většina žen prožívá menopauzu mezi 44 - 55 rokem a období, kdy pociťuje výraznější změny, trvá od 6 měsíců do dvou let. Některé příznaky menopauzy můžeme přičítat hormonálním změnám, ale hlavními faktory je celkové zdraví organismu a životní styl - na nich záleží, jak se dokážeme změnám přizpůsobit. Mnoho nepříjemností spojovaných s menopauzou je výsledkem špatné stravy, stresu a nedostatku pohybové aktivity. Také muži zažívají v tomto věku něco podobného. U obou lze mnohé upravit dobrou stravou, cvičením a úpravou životního stylu. Mezi hlavní příznaky menopauzy patří návaly, suchost pochvy a emocionální labilita, nespavost, deprese, ztuhlost kloubů, bolest v oblasti prosou, suchá pokožka a žaludeční potíže.

Dělení klimakteria

Období klimakteria je rozděleno do tří úseků:

  • na premenopauzu, která začíná šest let před vlastní menopauzou,
  • na menopauzu, dobu poslední menstruace plus rok potom,
  • na postmenopauzu, která trvá zhruba šest let po menopauze.

Jak potíže nás mohou potkat?

V období menopauzy mohou vyvstat potíže, které je nutno řešit. K nejčastějším a nejvíce nápadným problémům patří návaly horka. Návaly mohou přicházet kdykoli během dne nebo v noci a mohou být velmi obtížné. Kvůli suchosti poševní sliznice se může pohlavní styk stát nepříjemným nebo dokonce bolestivým. Pochva je náchylnější k infekcím, a proto může být příčinou potíží zánět, například kandidóza. Také se mohou častěji objevit i močové infekce, které způsobují pálení a řezání při močení.

Antikoncepce v menopauze

I když se menopauza označuje jako konec ženského reprodukčního období, schopnost oplodnění nemizí náhle, ale snižuje se během doby postupně. Mnohé ženy mají na začátku menopauzy nepravidelné ovulace a menstruační krvácení, ale ovulace mohou pokračovat několik měsíců poté, co menstruace zcela ustaly. Možnost otěhotnění v menopauze nelze tedy zcela vyloučit.

Výživa v menopauze

Nedostatečně vyvážená strava a nevhodné stravovací návyky mohou být příčinou mnohých potíží. Je nezbytně nutné, aby ženy v tomto období doplnily tělu základní minerály a vitamíny, které jsou potřebné pro období přechodu. Jedná se především o  vitamínovou stravu, a ne o vitaminové nebo minerální tablety. Mezi důležité látky patří vápník, železo a vitamín E.

Vápník

Strava bohatá na vápník hraje pro tělo velmi podstatnou roli. Vápník je lehce stravitelný v mořských řasách, jogurtu a dalších mléčných výrobcích, v mandlích, sezamových semínkách a ve většině zeleniny se zelenými listy, jako je špenát, brokolice, mangold, listy vodnice, kadeřavá kapusta apod.

Železo

Pro zdraví a dostatek energie je důležitý dostatečný příjem železa. Jeho hlavní rolí je zajišťovat okysličování krve a najdeme ho v každé buňce v těle. V některých potravinách je ho sice dostatek, v průměrné stravě je ho, ale málo. Železo najdeme v meruňkách, celých zrnech, pšeničných klíčcích, obilovinách, hrozinkách, tofu, potočnici, kopřivě, kostivalu a přesličce.

Vitamin E

Vitamin E je důležitý prvek pro celou reprodukční soustavu a také vynikající léčebný prostředek proti návalům, svalovým křečím a suchosti v pochvě. V průběhu menopauzy se doporučuje užívat také některý z vitaminových přípravků, které obsahují i vitamin E.

Pohybová aktivita

S přibývajícím věkem je pro naše fyzické i duševní zdraví důležité zůstat aktivní. V mladším věku nám pohyb nedělá potíže, je to pouze část našeho aktivního životního stylu. Pohyb nám zajišťuje silné, zdravé kosti a pomáhá proti osteoporóze. Cvičením se udržuje pružnost pojivové tkáně chrupavek, vazů a šlach. Zmizí také bolesti kloubů. Pomocí cvičení můžeme také ovlivnit hormonální rovnováhu. Mezi další pozitivní přínos cvičení patří silné srdce, schopné čerpat více krve s menší námahou. Do cévního systému tak přibývají kapiláry, kterými se do těla dostane více kyslíku a výživných látek. Zlepšeným oběhem se obnoví životní síla a energie.