Důležité vitaminy

Vitaminy jsou mikroživiny, které se nacházejí v malém množství v rostlinné a živočišné stravě. Každá potravina obsahuje různou koncentraci specifických vitaminů. Pro lidskou výživu je důležitých zhruba dvacet vitaminů. Pouze několik vitaminů si naše tělo může vytvořit samo, ostatní musí být tělu dodány v potravě, kterou jíme.

Pohled historie

Význam vitaminů je znám již od roku 1754, kdy byla uveřejněna práce skotského lékaře Jamese Linda o léčení kurdějí. Během svého působení u britského námořnictva podporoval zdraví námořníků tím, že jim podával čerstvou citrónovou šťávu, která byla zdrojem vitaminu C. V roce 1890 holandský lékař vyvolal u kuřat nemoc beri-beri tím, že jim podával pouze bílou leštěnou rýži. Všeobecná teorie, která spojovala onemocnění s nedostatkem vitaminů byla formulována v roce 1912.

Funkce vitaminů

Vitaminy jsou nejdůležitější složkou enzymů a bez nich by nemohly probíhat biologické procesy a bez nich si vůbec nelze představit život. Pomocí vitaminů jsou stimulovány metabolické procesy, přeměňují potravu na energii a také urychlují biologické funkce. Tvoří krev, kůži a kosti, zbavují tělo toxických látek, uvolňují energii, umožňují rozmnožování a prodlužují délku života. Většina vitaminů je rozpustná ve vodě, měří se na miligramy a jejich přebytek je z těla vylučován močí. Malé množství vitaminů je rozpustný v tucích.

Potřeba vitaminů

Základní potřebná dávka vitaminů a minerálů není pro každého stejná, liší se podle věku, pohlaví a fyzické zátěže, životního stylu a rychlosti metabolismu. Přesný výpočet individuální potřeby vitaminů se tedy velmi liší, a proto existuje několik tabulek, které stanovují průměrnou potřebu vitaminů.

Vitamin A

Je to vitamin, který je rozpustný ve vodě a v přírodě se nachází ve dvou formách. Pravý vitamin A (retinol) se nachází v živočišných produktech, jako je rybí tuk a játra.Vitamin A se dále nachází v zelenině ve formě karotenu, což je provitamin A, ze kterého je vitamin A tvořen. Hojnost karotenu je v kořenové zelenině, především v karotce, listové zelenině (špenát, kapusta) a žlutém ovoci, především v cukrovém melounu.

Pozitivní účinky

Vitamin A pomáhá léčit rýmu a infekce, především sliznic očí, nosu, krku, plic a močového měchýře. Dále je důležitý pro zdravou pokožku, při prevenci proti akné, zánětu kůže a ledvinových  kamenů. Noční vidění je zcela závislé na vitaminu A.

Příznaky nedostatku

Běžným příznakem jsou červené, svědící oči. Dále pak šeroslepost, špatné vidění za zhoršených světelných podmínek a přecitlivělost  na ostré světlo. Dalším příznakem je suchá a tvrdá kůže, náchylnost k rýmám a infekcím, popraskaná zubní sklovina, ledvinové kameny, alergie.

Kde najdeme vitamin A?

Rybí tuk, játra, karotka, sladké brambory, žluté ovoce cukrový meloun, broskve, meruňky, papaya), vejce, mléko a mléčné výrobky.

B komplex

Všechny B vitaminy jsou rozpustné ve vodě a tato skupina vitaminů je nezbytná pro přeměnu uhlovodanů na glukózu a potravy na energii. Pokud nemáme v těle dostatek B vitaminů, dochází k nedokonalému spalování uhlovodanů, což má za následek nervozitu, zácpu, malátnost a špatné trávení. Mnoho z těchto vitaminů ovlivňuje různé pochody v játrech, očích, kůži a vlasech.

Pozitivní účinky

Pomáhá  k posílení celého nervového systému. Lidé, kteří jsou vystaveni nadměrnému stresu, ať už fyzickému nebo psychickému by měli zvýšit konzumaci jater a pivovarských kvasnic. B vitaminy pomohou lidem se špatným trávením, malou chutí k jídlu, zácpou, slabostí, chudokrevností a migrénami. Některé B vitaminy mohou zpomalit šedivění vlasů.

Projevy nedostatku vitaminu

Mezi projevy nedostatku patří slabost, deprese, nervozita, sebevražedné sklony, celkově slabá vůle, vysoká hladina cholesterolu, nechutenství a zácpa. Vitaminy B komplexu jsou z velké části zničeny ve všech průmyslově zpracovaných potravinách. Také alkohol vyplavuje některé B vitaminy z těla.

Vitamin B1 - thiamin

Thiamin je citlivý na teplo, vzduch a vodu. Hraje důležitou roli při přeměně uhlovodanů na glukózu, což je jediný typ cukru, který může tělo přeměnit na energii. Vitamin B1 zabezpečuje správnou hladinu kyslíku v krvi, která je nezbytná pro optimální využití energie.

Pozitivní účinky thiaminu

Thiamin je nazýván vitaminem vůle, díky jeho kladnému působení na centrální nervový systém. Navozuje dobrou náladu, pomáhá překonat emocionální stres, odstraňuje deprese, netrpělivost a posiluje paměť. Je také důležitým faktorem při růstu, kojení a udržení plodnosti.

Projevy nedostatku

Jestliže tento vitamin tělu chybí, může se objevit nedostatečná funkce štítné žlázy, ztráta chuti k jídlu, podrážděnost, přecitlivělost na hluk, ztráta vůle, zmatenost, nervové vyčerpání.

Vitamin B2 - riboflavin

Patří do skupiny vitamínů B, které nemohou být uchovány v těle. Je odolný vůči teplu a oxidaci, ale ničí jej světlo. Účastní se také na tvorbě kyseliny nukleové a enzymů, které zabraňují určitým procesům stárnutí. Prospívá k udržení dobrého zraku spolu s vitaminem A, působí příznivě pro zachování zdravé pokožky, nehtů a vlasů. Napomáhá růstu, plodnosti a vstřebávání železa. Velké dávky posilují odolnost ke kožním plísním a ulevují některým ekzémům a alergiím. Současně také tlumí chuť na sladké.

Projevy nedostatku

Boláky na rtech a v ústech, pálení a červenání očí, šupinatění kůže na tváři a čele, narušení tvorby červených krvinek a také mohou nastat problémy s kazivostí zubů.

Vitamin B5 - kyselina pantotenová

Je důležitou součástí mateří kašičky a je nepostradatelná při metabolismu makroživin a při syntéze cholesterolu tuků, protilátek  a acetylcholinu. Stimuluje činnost nadledvinek, zabraňuje únavě a redukuje stres. Dále zvyšuje tvorbu protilátek v těle, pomáhá při boji s infekcemi, zmírňuje toxické účinky antibiotik a zvyšuje plodnost.

Projevy nedostatku

Duševní stres, který se projevuje jako podrážděnost a deprese, hypoglykemie, alergie, revmatismus, poruchy zažívacího traktu, zácpa a žaludeční vředy, slabost a šedivění vlasů.

Vitamin B6

Má v těle mnoho metabolických úloh. Pomáhá při metabolismu a přeměně proteinů a při udržení rovnováhy sodíku a draslíku. Dále pomáhá při tvorbě protilátek, nukleových kyselin a červených krvinek.Vitamin B6 není v těle uchován a jeho nedostatek je velmi rozšířený, především se to týká jedinců, kteří drží přísnou redukční dietu a hladovějí.

Co škodí vitaminu B?

Mezi největší nepřátele patří antikoncepční pilulky, a proto každá žena užívající antikoncepci by měla brát zvýšené dávky vitaminu B. Opačný extrém může nastat, když je přijímáno  příliš mnoho vitaminu B. V takovém případě tělu chybí hořčík.

Pozitivní účinky

Vzhledem ke svým vlastnostem, napomáhá vitamin B6 při uvolňování histaminu a tím je užitečný pro ty, kteří trpí alergiemi, zabraňuje vzniku nevolností v průběhu těhotenství, zabraňuje těhotenským křečím, vysušuje mastnou pleť a omezuje tvorbu lupů.

Projevy nedostatku

Podrážděná pokožka, podélné rýhy na nehtech, neschopnost se opálit, přecitlivělost na slunce, záněty jazyka, popraskané rty, ztrnulost končetin, křeče u dětí, sklon ke skleslosti a depresím, ztráta chuti k jídlu, cukrovka, ledvinové kameny a otoky v těle.

Kde najdeme vitamin B?

Pivovarské kvasnice, pšeničné klíčky, játra, ledviny, melasa, zelí, mléko  a vejce.

Kyselina listová

Jedná se o další vitamin rozpustných B vitaminů. Posiluje vyměšování žaludečních šťáv, stimuluje trávení a chuť k jídlu, zvyšuje hladinu estrogenu, spolu s vitaminem s B stimuluje tvorbu červených krvinek, pomáhá při tvorbě mléka při kojení, přispívá k emocionální a mentální vyrovnanosti.

Jaké jsou příznaky nedostatku?

Mezi příznaky nedostatku patří depresivní stavy, psychózy, epileptické záchvaty, nechutenství, bolesti jazyka a objevují se také poruchy zažívání.

Kde najdeme kyselinu listovou?

Mezi přírodní zdroje kyseliny listové patří listová zelenina, játra, vaječný žloutek, mrkev, cukrový meloun, dýně, avokádo a fazole.

Vitamin D

Je rozpustný v tucích a je tělem přijímán nejen z potravy, ale vzniká v těle působením slunečních paprsků. Vitamin D považujeme za „sluneční vitamin", protože ultrafialové záření proměňuje podkožní cholesterol na vitamin D. Z potravy je vitamin D absorbován střevní stěnou spolu s rozpustnými tuky. V případě, že je tvořen slunečním zářením, přechází přímo do krve. Po vstřebání je skladován v játrech, a v menším množství v kůži, mozku, a kostech.

Pozitivní účinky

Pomáhá při vstřebávání vápníku a fosforu, které jsou důležité pro zdravé a silné zuby a kosti. U dětí zabraňuje vzniku křivice. Tato nemoc je již od středověku léčena olejem z tresčích jater, který je bohatý vitamin D. Dále pomáhá zachovávat zdravý nervový systém a úměrnou srážlivost krve.

Jaké jsou příznaky nedostatku?

Měkké a porézní zuby a kosti, což vede ke vzniku křivice  a k úbytku zubů, zvýšená únavnost a revmatismus.

Kde ho najdeme?

Rybí tuk, sardinky, sledi, losos, tuňák a vitaminem D obohacené mléko.