Sladké sladkosti

Lidé již v minulosti vyhledávali sladké. Ať už se jednalo o včelí med, sladké ovoce nebo později o cukr z cukrové třtiny a z cukrové řepy. Za poslední roky spotřeba cukru několikanásobně vzrostla. Sladkosti, to jsou moučníky, cukroví, dorty, ale také i sladké dětské čaje a nápoje, bonbóny, čokoláda. Čím později se je děti naučí jíst a pít, tím lépe. Trvale se jim, ale nelze vyhnout. Spíše je umění naučit dítě konzumovat sladkosti v přiměřeném malém množství, jako rychlou náhradu energie, kterou dítě vydalo, a vysvětlit mu, že sladkosti jsou dobré, ale nejsou zdravé.

Nejdůležitější druhy cukrů

Běžnými sladidly jsou řepný a třtinový cukr. Obsahují sice malé množství minerálních látek a mezi oběma jsou malé rozdíly, ale jedná se stále o cukr a důležitější než upřednostňování jednoho z nich je jejich střídmé dávkování. Hnědý cukr je pouze melasou, barevný bílý řepný cukr a není v žádném případě hodnotnější. Kromě běžného řepného nebo třtinového cukru, ať už bílého nebo hnědého, kterým sladíme v kuchyni, existují také i jiná sladidla:

  • Med - obsahuje zhruba osmdesát procent cukru (ovocný a hroznový) a dvacet procent vody. Jedná se o cukrový roztok. Obsahuje více nebo méně stopy pylu, které z něho vytvářejí potravinu nevhodnou pro alergiky.
  • Hroznový cukr - (glukóza, glukózový sirup) je obsažen v ovoci. Jeho konzumace vede k rychlému vzestupu krevního cukru.
  • Cukr ovocný (fruktóza) - je obsažený spolu s glukózou  a sacharózou v ovoci. Rychle se vstřebává, ale ze střeva se dostává nejprve do jater, kde je přechován na glukózu, a to způsobuje, že hladina krevního cukru stoupá opožděně.
  • Sladový cukr (maltóza) - je nasládlý a získává se ze škrobu naklíčeného sušeného obilí.
  • Mléčný cukr (laktóza) - je mírně nasládlý a vyskytuje se jako přírodní cukr v mléce a kysaných mléčných výrobcích. Není v tvarohu a sýrech, protože při jejich výrobě z mléka odtéká syrovátkou.
  • Umělá sladidla - jsou syntetické nebo přírodní, cukr neobsahují a mají vysokou sladivost. Pro běžné užití pro děti nejsou ideální, ale v malém množství rozhodně nevadí.

Jak jsou na tom cukr a vitaminy?

Každý druh cukru spotřebovává vitamin B1 při látkové výměně. Z toho důvodu je tak důležitá konzumace celozrných výrobků, které tělu poskytují škrob jako

zdroj cukru a současně i  vitaminy skupiny B včetně B1. Pokud jsou základem stravy celozrné výrobky, je maximální povolené množství cukru zanedbatelné. Pokud se strava skládá převážně z bílé mouky a sladkostí, je organismus zásobením vitaminem B1 ohrožen. Mezi první příznaky patří nespavost, dráždivost a zvýšená únava.

Oleje a tuky

Tuky jsou důležitým zdrojem energie. Přednost ve výživě mají mít tuky rostlinné, rostlinné oleje, ale také tuk z ořechů a semen, který obsahuje látky potřebné pro stavbu tělesných buněk a pro správné fungování látkové výměny. Pro organismus, který roste a vyvíjí se má velký význam.

Co dělat, když dítě chce sladkosti?

Děti, které mají malý přísun energie z jiných zdrojů, dohánějí energii větším pojídáním sladkostí. Stejná situace nastane, jestliže dítěti chybí rovnoměrný přísun energie z hodnotných obilovin. Je tedy důležité dbát na to, aby všechna hlavní jídla a jedna ze dvou svačin obsahovala obilniny nebo brambory. Škrob z obilovin je důležitým zdrojem energie. Obiloviny zasytí žaludek na delší dobu než cukr a sladkosti a organismus posílí. Existují různé triky, jak udržet konzumaci sladkostí v rozumných mezích. V období rychlého růstu potřebuje dítě více energie a může se stát, že vyhledává sladkosti více než jindy. To může být signálem pro jeho přirozenou potřebu, hlad po energii, a nikoliv špatný stravovací návyk.

Obezita dětí a dospělých

Obezita dětí i dospělých se stává především v posledních letech závažným celospolečenským problémem. Především ve vyspělých zemích rychle narůstá procento obézních dětí a mladistvých. Obezita je charakteristická zmnožením tuku v organismu. Míra obezity je orientačně posuzována podle indexu tělesné hmotnosti tzv. BMI, který porovnává váhu k výšce pacienta. Příčinu obezity můžeme hledat v důsledku hormonálních a jiných onemocnění, při dlouhodobém užívání některých léků, nepoměrem mezi výdejem a příjmem, genetických dispozicích, nesprávné skladbě a četnosti jídel.

Důsledky obezity

Zdravotní následky nadměrné hmotnosti jsou vážné. Zvyšuje se riziko pozdějších dlouhodobých nemocí, které jsou spojeny s vysokým krevním tlakem, srdečními chorobami, poruchami metabolismu tuků, vysokou hladinou cholesterolu, cukrovkou, žlučníkovými kameny a nemocemi jater. Zvyšuje se také riziko dalších nemocí, které vyplývají z velkého zatížení kloubního aparátu při obezitě. Obezita zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu a délku života. Komplikace obezity se netýká pouze starších jedinců, ale může se rozvíjet také i v dětském věku.

Jak vyzrát na obezitu?

Obezitu je nutno léčit spojením diety se zvýšenou pohybovou aktivitou a nácvikem správných pohybových návyků. Terapii je možné doplnit pobytem v lázních. Je také nutné si stanovit reálný cíl, který je bezpečný.

Pozor na redukční diety

Zvláště v dětském věku musí být snížení příjmu energie opatrné, protože přísná a jednostranná dieta by mohla ve svém důsledku vést k poruše růstu dítěte. Strava musí být vyvážená a pestrá a musí obsahovat všechny základní živiny včetně přiměřeného množství tuků, s výraznou redukcí tuků živočišných, které nahradí rostlinné oleje. Podstatné je také dostatečné množství bílkovin, komplexních sacharidů, vitaminů a minerálů a přiměřené množství tuků. Důležité je také dostatečné množství bílkovin, komplexních sacharidů, vitaminů a minerálů a přiměřené množství tuků. Omezit by se měly cukry, sladká a moučná jídla, náhrada bílého pečiva celozrným, bílé rýže ryží natural a dostatek přirozených vitaminů a vlákniny ze zeleniny a ovoce. Smažení bychom měli nahradit tepelnou úpravou dušením nebo vařením. Diety s nízkým obsahem energie nejsou vhodné především v dětském věku, protože není dodržován správný poměr živin, který je nutný pro udržení růstu a vývoje a nehodí se ani pro dietní režim dospívajících.

Jak předcházet obezitě?

Obezitě je nutno přecházet několika možnými způsoby:

  • Zdravou racionální stravou s dostatkem vitaminů, ovoce, zeleniny a vlákniny.
  • Rozdělením denního množství jídla do pěti menších porcí.
  • Pravidelným snídáním.
  • Dostatkem pohybové aktivity.
  • Dbáme na zdravou stravu celé rodiny a jdeme tak příkladem svým dětem.