Jak zvládnout bolest hlavy

Bolesti hlavy mohou mít mnoho příčin. Nejčastěji se jedná o bolesti související se stresem, které jsou často spojeny se zvýšeným napětím šíjových svalů čili tenzní bolesti. Tzv. primární bolesti hlavy se vyskytují ve zhruba osmdesáti procentech případů. Jde o potíže vzniklé samy o sobě, nejsou spojeny s žádným jiným onemocněním. Druhou skupinu tvoří sekundární bolesti hlavy. Jde o obtíže, které nějak souvisí s jinou nemocí. Bolest hlavy může být také způsobena očními problémy, zánětem vedlejších nosních dutin, vysokým i nízkým krevním tlakem, působením některých léků, potravin a alkoholu, poklesem krevního cukru nebo onemocněním mozkových cév.

Každá bolest je jiná

Při tenzních bolestech hlavy bolest probíhá v pásu od čela do týlu, někdy ji pociťujeme jako pocit sevření hlavy, citlivé jsou svaly v horní části šíje. Obvykle začíná postupně a v průběhu dne spíše než ráno. U tohoto typu bolestí hlavy je příčinou stres, deprese, zhoršené vztahy doma i v práci a špatné držení těla. To vše může vyvolat poruchu ve změně napětí a prokrvení šíjových, obličejových a krčních svalů. Pak se utiskují a dráždí nervy a cévy směřující k mozku. Pak se objeví tupá, vytrvalá a silná bolest hlavy – může nás potrápit půl hodiny, ale také několik dnů.

Migrenózní bolest hlavy se projevuje jako jednostranná pulzující bolest. Tento typ bolesti je většinou silnější než tenzní bolesti. Začíná spíše náhle a záchvatovitě. Na blížící se migrénu vás může upozornit několik příznaků. Objevit se mohou pár dnů až hodin před nástupem záchvatu. Jde o přecitlivělost na okolní podněty, neklid, podráždění, depresi, poruchy řeči, ztuhlý krk a velmi často poruchy vidění.

Léky vybírejte opatrně

U migrenózních bolestí volte léky proti bolestem, ale i léky měnící krevní oběh v mozku. V prevenci záchvatů bolestí hlavy se používá řada léků, o jejich nasazení ale musí rozhodnout lékař. U tenzních bolesti se zase používají léky mírnící svalové napětí. Tyto léky působí poněkud tlumivě, většinou se proto dávají na noc. Některé léky mohou bolest hlavy dokonce zhoršovat. V důsledku dlouhodobého užívání léků proti bolestem může dojít ke každodenním bolestem hlavy.

Masáž a relaxace

Spoustě lidé pomáhá, když se jim podaří zastavit bolest na počátku. Je třeba užít některý z běžných léků proti bolesti. Pomoci může i masáž čela a spánků – položte dva prsty na střed čela k vlasové linii a jemným tlakem přejíždějte do středu čela ke spánkům a zpět. Zkuste procvičit krční svaly či masírovat šíji táhlými pohyby od lebeční spodiny k ramenům a zpět.

Relaxace pomáhá u většiny typů bolestí hlavy včetně migrén. Navíc pomáhá lépe zvládat stres, který se na vzniku bolestí podílí. Máte-li možnost, uvolněte se okamžitě, jakmile se objeví první příznaky (tzv. aplikovaná relaxace). Rehabilitační cviky pomáhají zejména u tenzní bolesti, pravidelné cvičení je prevencí těchto bolestí i migrén.

Životospráva

Trpíte-li bolestmi hlavy, musíte dbát na určitou pravidelnost v jídle i spánku. Je také třeba dbát na dobré držení těla. Lidé, kteří trpí migrénou, by neměli kouřit a měli by se vyhýbat zkouřeným a hlučným prostředím.

Pomoci mohou i vitaminy a vitaminové doplňky – riboflavin, hořčík, vápník. Vyhněte se všemu, co obsahuje kofein, rozhodně se vyhněte alkoholu, nadměrnému příjmu bílkovin, cukrů a tuků. K typickým potravinám, které mohou spustit migrénu, patří samozřejmě alkohol (zejména červené víno), čokoláda, sýr, glutamáty, citrony a některá koření.