Strašák obezita

Obezita patří mezi rozšířené onemocnění látkové výměny a je charakteristická nadměrným ukládáním tuku v těle. Tato nemoc trápí lidstvo již odnepaměti a nevyhýbá se žádné sociální skupině  a žádnému pohlaví.  Vznik obezity je podmíněn energetickou nerovnováhou mezi energetickým příjmem a energetickým výdejem organismu. Kritéria obezity se stanovují podle tzv. Body Mass Indexu (BMI), což je hodnota, která závisí na věku a pohlaví. Nevypočítává se u dětí, které jsou v období růstu, gravidních žen, kde je přírůstek na váze do jisté míry závislý na růstu plodu, a u sportovců, protože u  nich je váha ovlivněna svalovou hmotou.

Body Mass Index (BMI)

Obecná hodnota BMI vzhledem ke stavu normální hmotnosti je posuzována takto:

Stav                          BMI

Podváha                    pod 18,5        

Normální hmotnost   18,5 -24,9

Nadváha                    28,0 - 29,9

Obezita                      30,0 - 39,9

Silná obezita              nad 39,9

Rizika obezity

Obezita je považována za  rizikový faktor mnoha nemocí. Lidé trpící obezitou jsou ohroženi vznikem aterosklerózy, chorob srdce a cév, vysokým tlakem, cukrovkou, kloubních onemocnění, nemocemi dýchacího ústrojí, chronickým únavovým syndromem, sníženou obranyschopností organismu, atd. Vzhledem k těmto komplikacím  se obézním lidem významně zkracuje délka života a zmenšuje se pravděpodobnost, že se dožijí vysokého věku.  Po výčtu těchto možných nemocí bychom si měli uvědomit, jaký význam má pro nás zdraví a zda podstoupíme redukci hmotnosti nebo ne.

Tělesná onemocnění

V menší míře stojí za vznikem obezity tělesné onemocnění. K váhovému přírůstku může vést snížená funkce štítné žlázy nebo zvýšená činnost nadledvin a kromě toho existují také vzácné vrozené syndromy, které souvisejí s hormonální poruchou  a vrozenými defekty, které také postihují regulaci chuti k jídlu. Při vzniku a vývoji obezity mohou také hrát významnou roli emoční vlivy. Při depresi se lidé často uchylují k větší konzumaci jídla jako prostředku úniku a následkem pak vzniká obezita.

Jaká je prevence obezity?

Prevence je vždy jednodušší než řešení následných problémů a komplikací. V rámci prevence obezity bychom měli dbát na vhodné stravovací návyky, dostatek pohybového režimu a to již od dětství! V dospělém věku se v důsledku zpomalování metabolismu stává pak řešení následků obezity daleko těžší.

Léčba obezity

Celková délka léčby obezity se odvíjí od celé řady faktorů. Patří zde např. stupeň obezity, celkový zdravotní a psychický stav jedince a také pohybové schopnosti. Není vždy jednoduché si zvyknout na neobvykle vyšší tělesnou námahu a překonat stravovací návyky zažité během dlouhých let. Mnozí obézní lidé se snaží tyto nezbytné kroky obejít, ale bohužel je to nutné. V některých případech je nutná také spolupráce s psychologem nebo se léčba doplňuje farmakoterapií. Základem léčby je však úprava stravovacích návyků. Základní látky, ze kterých organismus získává potřebnou a využitelnou energii, jsou cukry, tuky a bílkoviny. Vyvážená denní strava by měla obsahovat 60% cukrů, 25 -30% tuků a 15% bílkovin.

Cukry

Sachyridy, uhlohydráty jsou v organismu zdrojem energie ve formě glukózy nebo zásobního škrobu glykogenu. Glukóza slouží jako bezprostřední zdroj energie především pro mozek a glykogen jako zásobní forma, ze které je glukóza podle potřeby uvolňována. Cukry se v potravinách nacházejí ve formě monosacharidů nebo polysacharidů. Zdrojem monosacharidů jsou řepkový nebo třtinový cukr, med apod. V potravě jsou sladkosti , koláče, sušenky, bonbóny, čokoláda. Jednoduché cukry dodávají tělu sice  rychlý energetický zdroj, ale brzy po nich následuje hlad a únava. Zdrojem polysycharidů jsou rýže celozrný chléb, zelenina, těstoviny nebo cereálie. Vstřebávají se poměrně dlouho a obsahují dostatek vlákniny, a proto nás mnohem lépe zasytí.

Tuky

Jsou zdrojem energie pro svaly a jsou také součástí všech buněčných membrán. Umožňují cirkulaci, uchování a absorpci vitamínů, které jsou rozpustné v tucích. Obklopují důležité životní orgány a chrání je. Některé druhy zásobují tělo nezbytnými mastnými kyselinami. Tuky dělají jídlo chutným a také mu dodávají aroma. V organismu se vyskytují především ve formě cholesterolu a lipoproteinů. Cholesterol je látka tukové povahy , která je přirozenou součástí buněk lidského těla. Organismus si vytváří cholesterol sám, ale také jej vstřebává z jídla.

Bílkoviny

Bílkoviny jsou neoddělitelnou základní stavební složkou organismu a podílejí se na jeho obranyschopnosti. Tvoří se z nich nukleové kyseliny, enzymy, hormony a protilátky. Jako zdroj energie je tělo využívá, až když není dostatek sacharidů a tuků. Molekuly bílkovin jsou složeny z 22 aminokyselin.

Význam pohybového režimu

Pohybový režim je neoddělitelnou součástí redukčního programu. Při redukci tělesné hmotnosti je jedná především o to, aby se organismus zbavil nadbytečné tukové tkáně, a ne svalů. Pohybová aktivita by měla být přiměřena věku, pohybovým schopnostem a možnostem pacienta. Mezi nejednodušší formy pohybu patří chůze, jízda na kole nebo plavání.

Nezapomeňte na pití

Pitný režim je další neoddělitelnou součástí redukce hmotnosti. Význam pitného režimu tkví nejen v doplňování chybějících tekutin a naředění odpadních produktů metabolismu, ale také má vliv na detoxikaci ledvin. Během redukční diety se doporučuje vypít 1,5 litru tekutin. Preferujeme především zelené čaje a nesycené minerální vody.

Akupunktura

V rámci komplexního přístupu léčby obezity se osvědčila také akupunktura, která napomáhá harmonizovat organismus a nastavit nový rovnovážný stav. Pro svůj regulační a harmonizační efekt dokáže zmírnit chuť k jídlu, mírnit pocit hladu a urychlit metabolismus. Redukce příjmu potravy tak není provázeno urputnými pocity takzvaného „vlčího hladu" a váhový úbytek se díky zrychlenému metabolismu dostavuje dříve. Nejčastěji se využívá stimulace bodů na ušním boltci, ale lze použít také celotělovou akupunkturu.

Užitečné rady

Stravě bychom měli věnovat nejen čas, ale také pozornost. Z těchto důvodů bychom měli každé sousto řádně rozžvýkat a nehltat. Při jídle bychom si neměli připustit žádné rušivé ani depresivní myšlenky. V jídelníčku by neměly chybět klíčky, čočka, mandle, ředkvičky a sezam. Vynecháme slazené nápoje.