Vadné držení těla způsobuje bolest zad

Bolest zad je běžným problémem. Čas od času bolestmi zad trpí  asi 30 až 40 % populace. Postihuje lidi bez rozdílu pohlaví a věku, od dětí až po starší osoby, ale převážně se objevuje ve středním věku. Někteří lidé, u kterých se projeví potíže se zády, trpí opakovanými záchvaty bolesti zad často díky kombinaci chybného držení těla a přílišného namáhání zad.

Vadné držení těla můžeme definovat jako asymetrické a nesprávné postavení těla v prostoru. Je většinou způsobené rozdílem v délce horních končetin a nebo jednoduše vlivem nesprávných pohybových stereotypů a nedostatečnou kondicí. Situace je jednodušší v případě zjištění zkratu jedné z dolních končetin. Většinou nepřevyšuje jeden centimetr a při vyšetření lékař tento stav nepopisuje jako nemoc, ale jako variabilitu. Pokud rozdíl v délce dolních končetin překročuje jeden nebo dva centimetry, je to důvod k dalšímu podrobnému vyšetření. Jakmile však rozdíl délky nepřekračuje jeden centimetr, a zároveň pozorujeme šikmé postavení pánve, můžeme mluvit o vadném držení. Následkem může být esovité nebo obloukovité zakřivení páteře, do nerovnováhy se dostávají lopatky i ramena. Opravdové vadné držení těla je poměrně často vídaný jev (hlavně u dětí), avšak při správném rozpoznání a zavedení jednoduchých opatření je plně odstranitelný.

Různé pozice a zátěže  působí na záda a mohou způsobit různé problémy, ale i vy sami se můžete naučit minimalizovat namáhání zad.

To, jak stojíme a sedíme, je důležité a může to značně ovlivnit bolest zad. Chybný postoj může natáhnout vazy páteře a zapříčinit bolest a ztuhlost zad.

  • Stůjte vzpřímeně s narovnanými zády a s hlavou směřující dopředu. Pozor na shrbený postoj!
  • Pracovní stůl  by měl být dostatečně vysoký a s prostorem pro nohy, abyste mohli sedět u stolu vzpřímeně a pohodlně se vám pracovalo. Při sezení u pracovního stolu dbejte na to, abyste seděli vzpřímeně a s oporou v kříži.
  • Závažnou příčinou bolestí a ztuhlosti je dlouhodobé setrvání v jedné pozici.

Vadné držení těla v dětském věku

Pokud vám ortoped řekne, že vaše dítě trpí skoliózou, tedy vychýlením páteře do strany, mělo by dítě začít s cviky úklonovými a rotačními. Cviky se provádějí s menším rozsahem a déle se cvičí na tu stranu, kde je provedení obtížnější. Poněkud složitější situace nastává, když se děti všelijak hrbí, naklánějí, neumí nebo nechtějí stát rovně. Za vadné držení těla můžeme tento stav označit pouze v situaci, kdy vyšetřující nezjistí žádné poškození páteře a končetin. Jedná se většinou o důsledek nízké kondice, velmi často je držení těla  výrazem vnitřního rozložení dítěte. Může se jednat o provokaci, pocit méněcennosti – vadné držení těla vidíme často u dospívajících dívek jako průvodní jev obtížné identifikace s pohlavním vyzráváním.

Příčinu špatného držení těla se ve většině případů odhalit nepodaří. Svou roli může hrát genetika nebo různé vývojové poruchy, například zmíněná rozdílná délka dolních končetin nebo ploché nohy. Velmi často se ale za problémy skrývají nesprávné návyky či chyby rodičů při výchově (násilné usazování do chodítek, předčasné sezení dítěte, aniž by dítě tuto dovednost umělo samo). Stav se zhoršuje zejména ve fázích urychleného vývoje, kdy kosti rostou rychleji než svaly a chybí jim tak potřebný svalový aparát. Jedná se o pátý až šestý rok a devátý až jedenáctý rok života dítěte. U děvčat je kritické období i mezi dvanáctým a čtrnáctým rokem, u chlapců mezi čtrnáctým a sedmnáctým rokem. Špatným držením těla trpí mnohem častěji dívky než chlapci. Neléčená skolióza může být problémem pro dívky, které chtějí mít děti. Oslabená a nemocná záda totiž nemusí vydržet nápor těhotenských kil. Pokud má dívka navíc ochablé svaly pánevního dna, což se skoliózou také souvisí, může mít dokonce problémy s otěhotněním. Skolióza má také nepříznivý vliv na orgány uložené v břišní a hrudní dutině, což se může projevit řadou obtíží. Velmi časté je nedostatečné dýchání nebo nesprávná funkce střeva.

Otestujte své dítě

Jak je na tom se zády vaše dítě? Postavte je zády ke stěně. Paty jsou asi sedm centimetrů od ní. Zkuste, zda lze mezi záda a zeď v místech kolem pasu volně vsunout ruku. Všimněte si, zda se ramena a šíje zcela nebo z větší části dotýkají zdi. Pokud jste třikrát konstatovali ano, vaše dítě s největší pravděpodobností nemá žádný problém s držením těla. Nezvládnete-li tento test, požádejte dítě, ať se předkloní. V této poloze na obratlích dobře uvidíte i malé odchýlení od normálu.

Pokud už dítě má vadné držení těla, bude se mu i nadále zhoršovat, a to podstatně rychleji než dospělým. V dětském věku se však bolestivé potíže páteří projevují velmi výjimečně, právě proto nelze děti ke cvičení lákat na zdravotní efekt, ale je potřeba je ke cvičení připoutat jiným způsobem. Bolestivé projevy se tedy neprojeví hned v dětském věku, ale až kolem 20. roku. Dostaví se bolesti beder, hrudní či krční páteře. Dostavit se mohou i bolesti hlavy a potíže s kyčelními klouby, které vadným držením těla trpí. Všechny tyto potíže ale mohou přijít i dříve, například pokud dítě začne provozovat náročný sport bez dostatečného kompenzačního cvičení. Tuto situaci vidíme u mladých fotbalistů. Velmi často mají silně zkrácené ohybače kolenou a v důsledku svalových poruch se poněkud hrbí a nedokáží se dostatečně předklonit. Výzva k cvičení jim připadá komická, neboť se cvičení a tréninku věnují velice často. Přesvědčit dítě o tom, že by mělo začít cvičit, aby nemělo v budoucnu problémy s bolavými zády, je velmi složité. Navíc, pokud dospělý sám necvičí, těžko přesvědčí dítě dělat něco takového pravidelně. Dítě totiž vycítí, že argumenty, proč má cvičit, jsou nedostatečné, pokud potomkovi nejdeme vlastním příkladem. V žádném případě nestačí dítě jen neustále napomínat, aby se nehrbilo.

Začátek školní docházky představuje pro dětská záda obrovskou zátěž. Najednou se důsledkem dlouhého sezení prudce zvýší jednostranné zatěžování. Děti často nosí tašku v jedné ruce. Sklon k hrbení, které se později může projevit jako hyperkyfóza, lze napravovat cviky, při kterých se snažíme prohýbat v hrudníku vzad a posilováním mezilopatkových svalů. Další zdravotní komplikací může být nadměrné prohnutí beder, tedy hyperlordóza, při níž je nutné dát do kondice břišní svaly a protáhnout bedra. Břišní svaly se dají posilovat třeba leh-sedy. Cílem je naučit se správně podsazovat pánev. Protahování beder ulevuje od bolesti pouze v případě, posilujeme-li i břicho.

Cvičení k posílení

Pro děti je nejvhodnější všestrannost. Speciálně pro páteř je asi nejpříhodnější cvičení jógy. Pomáhá například „kočičí hřbet“, tedy střídavé hrbení beder prohýbáním hrudníku v podporu klečmo. Pozor na častou chybu: prohnutí v bedrech a hrbení v hrudníku. Dalším vhodným cvikem je „kobra“, cvik známý z jógy, kdy se zvedáme z lehu na břiše postupným zvedáním hlavy a ramen. Tento cvik však správně cvičí málokdo. Při hrbení jsou vhodné cviky s upažením nebo vzpažováním. Pokud chcete problémům s hrbením předejít, naučte své dítě sedět správně na židli.

Mnohé židle jsou chybně navrženy. Často nejhorší jsou nízká křesla  a jednoduché židle, které vypadají lákavě měkce, ale udržují záda v zakulacené pozici, což způsobuje značné bolesti zad a ztuhlost. Bolesti také často zhoršuje sezení na stoličce se zády nakloněnými dopředu. Nejpohodlněji se vám bude sedět na rovné židli, kdy budete mít opřenou dolní část zad a opěradlo kopírující lehce dovnitř zakřivenou bederní část páteře. Je-li to nezbytné, můžete si vytvořit vlastní bederní opěrku pomocí srolovaného ručníku, nebo si podložte kříž bederní podložkou.

Cvičení pro správnou páteř by mělo být nedílnou součástí jakéhokoli sportu jako nezbytné kompenzační cvičení, a to zejména pokud dítě chodí do sportovního oddílu. V praxi však na to trenéři často zapomínají.