Čistá střeva a probiotika

Probiotika jsou všechny bakterie, které kladně působí na zažívací trakt. Nejběžnější bakterií je acidofilus (lactobacilu), který se u dospělého člověka vyskytuje v zažívacím traktu a u žen ještě v pochvě. Bifidus (bifidobacteria) tvoří významnou součást flóry tenkého i tlustého střeva. Aby byl zajištěn správný účinek, je nutné ho konzumovat každý den, jinak nedojde k udržení bakteriální rovnováhy.

Něco z historie

V počátku 20. století ruský biolog Ilja Mečnikov, nositel Nobelovy ceny, identifikoval v zakysaném mléce bakterie mléčného kvašení. V roce 1954 pak Ferdinand Vergin přišel s označením probiotika, která jsou v podstatě protikladem antibiotik. Název vznikl z řeckého pro, což označovalo příznivý a bios znamenalo život.

Vliv na trávení

Stres, antibiotika, ženské pohlavní hormony, nevhodná kyselinotvorná strava a některé léky mohou způsobit bujení škodlivých bakterií na úkor bakterií udržujících zdravý stav organismu. Užíváním probiotik je možné zlepšit rovnováhu střevních bakterií. Tyto bakterie mají pozitivní vliv na trávení, působí proto žaludečním vředům, mírní nadýmání, chrání stěnu žaludku před škodlivými látkami (cigaretový kouř, alkohol). Podle prováděných výzkumů také chrání také chrání před rakovinou střev.

Další přínos

  • účastní se syntézy některých vitaminů
  • zvyšují vstřebávání calcia a zmírňují nesnášenlivost vůči laktóze u osob postižených mléčnou intolerancí
  • posilují obranyschopnost organismu a odolnost vůči nemocem
  • snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu
  • snižují riziko rozvinutí alergií včetně atopického ekzému a zlepšují stav tohoto onemocnění

Jakou doporučenou dávku ?

Doporučuje se konzumovat 100g mléčného výrobku s obsahem nejméně 10 milionů probiotických bakterií v 1g nebo 1 ml. Probiotické bakterie je možné získat v kapslích, tabletách nebo sirupu. V některých případech předepisují lékaři probiotika, protože antibiotika ničí užitečnou střevní flóru a tím vyvolávají průjem a přemnožení houby Candida albicans. Tato houba se rozmnožuje ve střevech, plicích, ústech nebo pod nehty.

Kde je můžeme hledat?

Probiotické bakterie jsou součástí jogurtů a jogurtových nápojů, například Actimel, Activia apod. Zvláště v zahraničí jsou probiotika přidávána i do ovocných džusů. Ke konzumaci bychom si měli vybírat takové jogurty a jogurtové nápoje, které obsahují živé kultury bakterií acidofilus nebo bifidus. Při nákupu jogurtu bychom se měli řídit délkou trvanlivosti výrobku, protože bakterie nepřežívají v mléčných výrobcích dlouho. Platí pravidlo, že čím menší je doba trvanlivosti, tím lépe. Je vhodné užívat nestravitelné oligosacharidy, které v tlustém střevě vytvářejí základ pro růst zdravých mikroorganismů. Tyto oligosacharidy se nazývají probiotika a mezi nejvýznamnější přírodní látky patří inulin. Na inulin jsou bohaté kořeny čekanky, česnek, pórek a cibule.

Česnek a trávení

Je známo, že česnek pozitivně ovlivňuje zažívací ústrojí, zmírňuje nadýmání, uklidňuje střeva, zastavuje průjem a ničí střevní parazity. Dále má česnek tyto pozitivní účinky:

  • působí léčivě proti kvasinkové infekci, snižuje hladinu cukru v krvi, působí proti infekcím močových cest, hojí afty, tlumí bolest hlavy při migrénách, snižuje riziko bakteriálních virových onemocnění.

Česnekové aroma

Zápach česneku považuje většina lidí jako velice nepříjemný. Je možno užívat česnekové koncentráty, ale nutno říci, že ty nejsou tak účinné jako čerstvý česnek. Zmírnit nebo úplně vyrušit silné aroma česneku lze pitím černé kávy, žvýkáním kávových zrnek, žvýkáním jablka, kousku pomerančové kůry.

Yucca a trávení

Yucca  čistí zažívací trakt, podporuje tvorbu trávicích enzymů a zlepšuje tak trávení. Působí preventivně proti rakovině žaludku a střev. Doporučuje se jako součást směsí, která působí proti vzniku chronické zácpy a hemeroidů. Pro léčivé účely se používá především kořen. Mimo jiné také podporuje funkci jater a proces detoxikace. Děti do 12 let by yuccu neměly užívat a lidé, kteří užívají léky na srážlivost krve by měli použití yuccy konzultovat se svým lékařem.