Sladký spánek

Spánek patří mezi nezbytnou fyziologickou potřebu jedince. Každá porucha spánku je signálem, že se s námi „něco děje". V případě, že z nějakého důvodu trpíme delší dobou poruchou spánku, měli bychom tomuto problému věnovat pozornost a nepřehlížet ho. Osoby, které jsou vystaveny déletrvající nespavosti jsou vystaveny vyššímu riziku deprese, úzkosti, únavě a vyčerpání.

Trápí vás nespavost?

Nespavost neznamená, že člověk je zbaven spánku úplně. Postižení spánku může být i menšího rozsahu. Nespavost se rozlišuje podle intenzity do tří stupňů: na mírnou, střední a těžkou. Pro určení potíží nespavosti se bere v úvahu délka trvání potíží. Nejčastější poruchou bývá přechodná nespavost, která trvá nejdéle jeden týden. Spouštěcím mechanismem může být např. krátkodobý stres, tréma, bolest, stěhování a podobně.

Příčiny nespavosti

Příčiny nespavosti můžeme rozdělit na vnější a vnitřní. Mezi vnější příčiny počítáme například nepřiměřenou spánkovou hygienu, vlivy prostředí a stresu. K vnitřním faktorům přisuzujeme například syndrom spánkové apnoe, kdy dochází k přerušování dechu ve spánku. S potížemi spánku se potýkají také lidé, kteří pracují ve směnném provozu.

Tělesné choroby

Poruchy nočního spánku může také vyvolat velká část tělesných chorob. Patří zde například bolesti kloubů, svalů, žaludku, střev, kardiovaskulární onemocnění, postižení plicními chorobami, poruchy žláz s vnitřní sekrecí. Poruchu spánku mohou také vyvolat některá léčiva.

Úprava prostředí

Záleží již na umístění ložnice. Ideální místnost je taková, která není zatížena hlukem nebo nadměrným svitem z okolí. Před spánkem bychom  měli místnost dostatečně vyvětrat. Rozhodně bychom měli eliminovat známé alergeny. Důležitý je také výběr matrace. Základ podložky by měl být tvrdý, z nepružného materiálu. Teprve až na tvrdý podklad se pokládá polotuhá podložka. Určitá pružnost materiálu je však nezbytná, protože lidské tělo je profilované  a podložka se musí přizpůsobit jeho tlaku. Výběr matrace výrazně ovlivní spánek u těch jedinců, kteří trpí dlouhodobými bolestmi páteře.

Poloha při usínání

Správná poloha při usínání  i ve spánku je velice důležitá. Poloha na břiše je při některých onemocněních páteře (opakované ústřely krční páteře), při bolestech hlavy a závratích doslova zakázaná. Abychom mohli volně dýchat, je nutné se v této poloze dostatečně otočit na stranu. S otočením hlavy se také otáčí i krční páteř, což působí negativně nejen na ni, ale také i na okolní struktury. Dochází ke změně napětí krčních svalů a zmenšení plochy meziobratlových prostorů, kterými vystupují nervové kořeny. Důležité je také správné podložení hlavy, které se řídí držením a průběhem hrudní oblasti páteře. Pokud je podložení hlavy příliš masivní nebo naopak nedostačující, dostává se hlava a krční páteř do záklonu nebo předklonu. Velmi vhodný je například polštář s přizpůsobenou strukturou, který fixuje polohu hlavy během spánku. Vhodný polštářek by měl mít rozměry 20-30 cm, výšku 6-8 cm.

Jiná doporučení

  • Omezíme nebo zcela vyloučíme látky, které zhoršují spánek (alkohol, kofein).
  • Zvýšenou pohybovou aktivitu (aerobik, cvičení v posilovně atd.) je vhodnější si naplánovat na odpolední dobu.
  • Mezi staré osvědčené metody pro lepší spánek patří teplá lázeň, kterou bychom si mě li dopřát 2 -3 hodiny před spaním.
  • Pro kvalitnější spánek bychom také měli provést potřebné změny týkající se životosprávy (naučit se zvládat stres, naučit se relaxační, techniky, zvolit správnou pohybovou aktivitu).
  • Před spaním bychom rozhodně neměli řešit žádné problémy.

Pomoc bylinek

Lehčí formu nespavosti můžeme řešit pomoci úpravy denního režimu nebo podle doporučení fytoterapie. Mezi nejčastější volené byliny patří meduňka lékařská, kozlík lékařský, chmel otáčivý. Další doporučovanou bylinou je třezalka nebo oves. Těžší poruchy spánku patří do rukou odborníka  a určitě bychom si samovolně neměli „ordinovat" medikamentózní léčbu, protože léčba pomocí hypnotik patří do rukou odborných lékařů. Na trhu jsou také k dostání mnohé bylinné přípravky a směsi, které nám mohou od problému se spánkem pomoci.