Umíme žít zdravě?

Ať se nám to líbí nebo ne, délku našeho života určuje jednak genetický program", což znamená, že každý živý organismus má přírodou vymezenou základní dobu, během které proběhne vývoj jedince od narození po smrt. Délku života a zdravotní stav výrazně ovlivňuje způsob života každého jedince, kde patří jak a kde člověk žije, jak dlouho spí, kolik má pohybu, co a jak jí, jaké jsou mezilidské vztahy, jak často je vystaven stresu atd.

Pochopení sama sebe

Důležitý předpoklad úspěchu po stránce tělesné i duševní kondice lze vyjádřit zcela jednoduchou myšlenkou. Každý člověk by měl mít snahu pochopit sám sebe, mít k sobě pozitivní vztah, poznat co mu škodí a co prospívá, přemýšlet nad vlastním způsobem života a uskutečňovat své přání a sny. Jedině na základě svých poznatků a pochopení vlastního způsobu života můžeme posilovat své pozitivní vlastnosti, schopnosti a kvality. Tento celoživotní proces se také promítá do celkového zdravotního stavu a spokojeného našeho života.

Životní prostředí

Kvalita životního prostředí má  na zdraví a délku života výrazný vliv. Nejedná se pouze o vzduch, který dýcháme, škodlivé látky, které se nám dostávají do vody a potravin, ale také o estetické a funkční působení. Mezi velké nepřátele zdraví, které bývá často podceňováno patří hluk. V současné době se bohužel stává našim trvalým společníkem. Hluk působí negativně nejen na sluch, ale také na nervovou soustavu, činnost srdce a dalších orgánů. Hluk nelze v dnešní době úplně zlikvidovat, ale  lze jej alespoň  částečně minimalizovat.

Strava

Způsob výživy výrazně ovlivňuje zdravotní stav. Nevhodným množstvím a složením stravy může vzniknout celá řada nemocí a potíží. Jedním z velkých problémů dnešní doby je obezita. Vedle nadměrné konzumace jídla se často kamenem úrazu stává skladba stravy. Velkou hrozbu pro náš organismus přestavuje také nadměrné množství červeného a příliš tučného masa, plnotučného mléka a sýrů s vysokým obsahem tuku Pozor bychom si měli dát také na nadbytek cukru, soli a bílé mouky.

Pohyb

Rozhodně bychom neměli zapomínat na pohyb. Mezi velmi zdravé a přínosné druhy sportu patří především jízda na kole a plavání. Měli bychom co nejvíce chodit pěšky a zaměstnávat své svaly, srdce a cévní systém. Tělo se skládá ze svalů a ty potřebují pohyb, jinak zakrní a zdegenerují.

Psychický stres

Psychický stres představuje velké riziko pro zdravotní stav našeho organismu. Stává se zdrojem a spouštěčem mnoha poruch a nemocí, především, když trvá po delší dobu. Častou příčinou psychických problémů je dlouhodobý strach nebo trvalé napětí pramenící z obav z osobního selhání.

Duševní pohoda

Duševní pohoda je úplný opak negativního psychického stresu.Jedná se o takový duševní stav, který je nám příjemný, dává nám sílu pracovat a tvořit a obohacuje pozitivně náš život. Umění odpočívat by se mělo stát součástí našeho uspěchaného života. Najít si pár chvilek pro sebe, zapomenout na každodenní shon a starosti, oddat se relaxaci. Jestliže se naučíme na pár minut vypnout, získáme nový příval energie, než když se budeme přemáhat nad šálkem černé kávy. Je pak úplně jedno jakou aktivní formu odpočinku zvolíme.

Floating

Jestliže cítíme únavu, stres, trápí nás bolesti kloubů, ekzém nebo jiné kožní potíže, můžeme vyzkoušet floating. Jedná se o speciální solnou lázeň, jejíž účinky se přibližují účinkům Mrtvého moře a probíhá v nádobě, která se podobá obřímu vejci. Teplota vody se pohybuje okolo kolem 37 stupňů Celsia. Po celou dobu procedury, která trvá hodinu i více, se budete vznášet v prostoru, který na vás dýchne velkým tajemstvím a dostanete se do stavu, který se podobá beztíži. Celkový zážitek je umocněn pološerem a příjemnou relaxační hudbou. Floating přináší úlevu při bolestech hlavy, pomáhá odstraňovat některé poruch spánku, únavu, stres a upravuje krevní tlak. Jsou také prokázány pozitivní účinky při léčbě lupénky.

Sauna

Pobyt v sauně uvolňuje svaly, což zlepšuje pohyblivost kloubů, zlepšuje obranyschopnost organismu a pomáhá odplavovat škodlivé látky z těla. Pobyt v sauně trvá 10-15 minut a tento cyklus se opakuje dvakrát až třikrát. Po přehřátí následuje dostatečně dlouhá ochlazovací fáze nejprve na vzduchu, poté osprchování nebo ponoření se do bazénu se studenou vodou. Právě střídání teplot velmi posiluje náš imunitní systém. Po sauně je vhodné odpočívat.