Přetížená páteř

Páteř je nejen pohyblivou oporou pro ostatní a  měkčí tkáně, ale tvoří také ochranné pouzdro pro míchu. Umožňuje nám vzpřímenou chůzi, přenášení břemen a otáčení do všech stran. Nejpohyblivější je úsek krční páteře, nejméně je pohyblivý hrudní úsek, především mezi třetím až sedmým hrudním obratlem.K udržení rovnováhy těla ve vertikální poloze napomáhá širší pánevní kost. Samotnou páteř drží ve správné poloze promyšlení konstrukce vazů a svalů.

Bolesti páteře

Bolesti zad patří k nejčastějším zdravotním problémům. Hlavním důvodem potíží s páteří je změna životního stylu, která se dostavila náhle, během několika  generací. Pro náš organismus má nedostatek pohybu a nadváha  velké devastující důsledky. Na potížích s páteří se podílí také každodenní stres, pohybový aparát reaguji nejen na vnější zátěž, ale také i na vnitřní napětí těla.

Škola zad

Jedná se o systém, který je zaměřený na prevenci bolesti zad a jeho cílem je osvojit si správné ergonomické principy při běžných osobních a pracovních aktivitách jakými je chůze, zvedání břemen, spánek apod. Současná praxe proto klade větší důraz na tělesnou aktivitu a uvolňovací cviky. Většina bolestí páteře nemá důvod v nesprávném pohybu, ale naopak v jejím nedostatku.

Základem je prevence

Mezi základní režimová opatření patří:

  • udržování optimální tělesné váhy,
  • vyvarovat se asymetrickému přetěžování bez následné kompenzace,
  • volit vhodné pohybové aktivity

Opotřebení páteře


Již po čtyřicátém roce věku dochází k poklesu samo-regenerační schopnosti kloubů. Vrstva chrupavky se ztenčuje, normálně hladký povrch se zdrsňuje  a ztrácí pružnost.Chrupavka se stává méně odolnou a hůře tlumí nárazy při pohybu. Přiměřený pohyb je důležitý pro aktivaci svalového aparátu a dokáže příznivě ovlivnit průběh potíží. Tělesná nečinnost způsobuje oslabení těla, snižuje výdrž a urychluje odbourávání vápníku v kostech.