Margarín ano nebo ne?

Média, časopisy a reklamy nás neustále bombardují a diktují  nám, co máme jíst a co je vhodné pro naše zdraví. Bohužel jsme si  pod tíhou všech těch reklamních sloganů a štíhlých těl zapomněli všímat našich pocitů a necháme si vnucovat různá doporučení. Výsledky však  bývají značně tristní, neboť mnohé rady si navzájem odporují a my jsme více než zmateni.

Odkud se vzal margarín?


Nápad vytvořit umělou náhražku másla vznikla ve Francii koncem 19. století v hlavě Napoleona III. V té době měl Napoleon v úmyslu vyřešit problém nedostatku a nedostupnosti másla pro sociálně slabší vrstvy a mořeplavce. První umělý tuk byl vytvořen ze  směsi hovězího oleje, odstředěného mléka, vepřových žaludků, kravského vemene a jedlé sody. Tento způsob náhrady se v mnohých zemích vůbec neujal a výroba byla zakázána. Až počátkem 20. století se margarín začal vzhledově podobat máslu a jeho obliba začala stoupat. K používání a oblibě margarínů pomohli také osvěta, protože převažoval názor, že  mastné kyseliny z rostlinných olejů jsou zdravější než mastné kyseliny z másla.

Ztužené tuky


Příčinou závadnosti margarínu jsou však ztužené tuky neboli trans-tuky. Dále jsou to samozřejmě různé emulgátory, stabilizátory, barviva, aromatické a konzervační látky. Ztužený tuk je vyráběn tak, že dvojná vazba v olejích rostlinného původu je průmyslově vysycována vodíkem, aby došlo k přeměně na jednoduché vazby a nasycené tuky. Pro výrobu margarínu jsou používány rostlinné oleje nepříliš valné kvality. Navíc nasycené tuky, které byly připraveny uměle zvyšují riziko kardiovasculárních chorob, zánětů a novotvarů. Neměli bychom také zapomínat na to, že ztužené tuky jsou běžnou součástí sušenek, sladkostí a všech pokrmů rychlého občerstvení.

Kterým tukům máme dávat přednost?


Naše tělo pochopitelně kvalitní tuk potřebuje jako zdroj energie, pro stavbu buněčných membrán a transport v tuku  rozpustných vitaminů. Přednost bychom měli dávat tukům rostlinného původu před živočišnými. Můžeme si vybrat v široké škále za studena lisovaných olejů (lněný, konopný, mandlový atd.). Jednou za týden si klidně můžeme dopřát tučnou rybu jakou je makrela, losos, tuňák. Nechť si každý udělá na daný problém svůj názor, avšak následky si poneseme již my sami ne výrobce nebo marketingové firmy.