Cvičení ve vodě

Voda má mnoho pozitivních vlastností, které umožňují kladným způsobem ovlivnit naše zdraví a fyzickou kondici. Tím, že nás voda nadnáší, sníží také naši tělesnou hmotnost a zpřístupňuje účinné cvičení i jedincům s vyšší hmotností. Pokud ve vodě cvičíme pravidelně a dlouhodobě, organismus se postupně dokáže přizpůsobit zátěži a to zase zpětně ovlivňuje veškeré fyziologické funkce v organismu.

Ovlivnění srdečního a oběhového systému

Díky sportovního zatížení ve vodě dochází k ovlivňování vytrvalosti. Krev je vytlačována do hrudníku a srdce je nuceno zpracovat větší množství krve. Tím se zvětšuje srdeční sval, zvyšuje se tepový objem srdeční a snižuje se tepová frekvence. Dlouhodobější zatížení následně vede ke zvětšení srdečního svalu myocardu. Tento sval pracuje jako pumpa, která střídavě nasává a vytlačuje krev. V případě, že se sval zvětší, délka trvání obou fází se prodlužuje a srdce tak potřebuje méně kyslíku  a je lépe prokrvováno. Při cvičení ve vodě dochází k významnému ovlivnění dýchání.

Ovlivnění svalů, šlach a kostí

Velkou výhodou cvičení ve vodě je minimální zatížení vazů, šlach a kostí. I při velkém intenzivním tréninku se projeví až po velmi dlouhé době. Cvičení ve vodě je také velmi vhodnou formou léčebné rehabilitace a regenerace.

Akvafitnes

Jedná se o souhrný název pro veškeré formy pohybu, které lze provádět ve vodě. Velkou předností tohoto typu pohybu je skutečnost, že se jedná o jednoduché pohyby, které může zvládnout každý bez ohledu na fyzickou kondici. Také věk cvičenců nehraje žádnou roli, protože cvičební jednotku lze vždy přizpůsobit věku cvičenců. Akvafitnes v sobě zahrnuje všestranný tělesný trénink.

Přednosti akvafitnes

Mezi výhody tohoto pohybového programu patří např.:

  • snížení tělesné hmotnosti
  • odlehčení kloubů
  • zlepšení žilního krevního oběhu
  • malé nebezpečí úrazu
  • zvýšení imunity