Protáhněte si kostru

Páteř tvoří osu lidského těla, udržuje ji ve vzpřímené poloze, umožňuje nám pohyb různými směry a chrání míchu. Skládá  se ze 24 pohyblivých obratlů a devíti dalších obratlů, které jsou srostlé s nepohyblivou kostí křížovou a kostrčí. Obratle jsou vzájemně spojeny meziobratlovými ploténkami, svaly, vazy a meziobratlovými klouby. Ploténky se skládají z kruhu chrupavčitých vláken a rosolovitého jádra. Jádro zajišťuje rovnoměrné rozdělení tlaku zátěže na ploténku, která tak při chůzi, běhu nebo skoku tlumí nárazy na sousední hmotu obratlů.

Narušení fyziologické rovnováhy

Jestliže dojde k narušení fyziologické rovnováhy páteře, může nastat zmenšení vzdálenosti mezi jednotlivými obratli a tím i prostoru pro výstup nervových zakončení. Tento stav vyvolá podráždění odpovídajících nervových vláken spojených s bolestí a startuje tak celou řadu bolestivých potíží, které mohou vyvolat stažení svalstva.

Svalstvo a svalový tonus

Naše tělo funguje podle detailně propracovaného plánu. V případě, že dojde v nějakém segmentu k poruše, může nastat řetězová reakce, jejíž prvotní příčinou nelze vždy lehce identifikovat. Funkce lidského těla spolu vzájemně souvisejí a v případě nouze si navzájem pomáhají. Funkce našich orgánů má vliv na pravidelnost dýchání a naopak - fungování orgánů ovlivňuje držení těla a tím také svalový tonus. Fyziologický svalový tonus je důležitý, proto, abychom netrpěli bolestmi zad. Efektivní a vyvážené cvičení nám pomůže tyto souvislosti vnímat a udržet naše tělo v dobré formě.

Příčiny bolestí zad

Náš životní styl je velmi často spojen s jednostrannou zátěží. Každodenní shon a stres se odráží v držení těla. Zvláště křečovité stažení ramen a šíje může vést  k bolesti hlavy a bolest vyvolá řetězovou reakci, při níž se postupně stahuje celé zádové svalstvo. Pak už jen postačí abychom se jednou sehnuli a opět narovnali a záda nejdou narovnat. Postihl nás tzv. „Hexenschus" neboli akutní ústřel bederní páteře. Příčiny můžeme hledat ve špatné poloze páteře nebo v prochlazení zádového svalstva. Při špatné poloze páteře se statika páteře i svalstva ocitá ve svalové nerovnováze. Tím se také  mění fyziologický svalový tonus. Příčinu bolesti zad by měl diagnostikovat lékař, protože teprve na základě odborné diagnózy lze aplikovat vhodný způsob terapie .

Poslouchejte své tělo

Pro zdravé fungování zad je nutné zpevnit svalový aparát, protože ten nám pomáhá stát zpříma. Jestliže se chceme dobře pohybovat, musí být naše svaly nejen pevné, ale také i uvolněné. Z tohoto důvodu pouze nestačí, když budeme posilovat, ale je také nutné protahovat a uvolňovat. Vnímání páteře a koncentrace na vlastní pocity jsou nezbytnou součástí správného cvičení. Pouze v případě, že respektujeme možnosti našeho těla je reálný předpoklad, že zvolíme správnou kombinaci cviků.

Postupně a pravidelně

Pro úspěšné cvičení je nutné cvičit postupně od nejjednodušších cviků po nejsložitější. Počáteční cviky by měly být co nejšetrnější. Dávkování a stupování zátěže upravujeme počtem opakovaných cviků. Nesmíme také zapomenout na správné dýchání. Optimální sestava na procvičení páteře obsahuje cviky na posílení pánevního dna, břišního a mezilopatkového  svalstva. Cviky je nutno provádět pomalu a vědomě a postupně se zvýší účinek tréninku.

Nezapomeňte na prevenci

Nošení břemen si musíme rozdělit rovnoměrně do obou rukou. Při sezení a stání je vhodné střídat různé polohy, které udržují svalstvo zad v pohybu. Kromě toho je dynamické sezení pro rytmus srdce a dýchání lepší než jednostranné sezení nebo stání. Při zvedání těžkých břemen vystavujeme nadměrné námaze vždy stejné místo na páteři. Pokud chceme něco zvednout ze země, můžeme jít do dřepu, záda tak zůstanou rovná.

Automasáž

Masáž šíje a ramen může působit jako prevence vzniku pozdějších potíží. Masáž můžeme také provést pomocí míčku. Na míček si můžeme lehnout a vyhledat bolestivá místa, která potřebujeme promasírovat. Doporučuje se také vyzkoušet měkčí molitanový nebo tvrdší tenisový míček.

Správné ležení

V každém případě musíme dbát na to, aby naše lůžko vyhovovalo požadavkům ortopédů. Pokud chceme posloužit svým zádům, měli bychom navštívit specializovaný obchod, kde nám poradí jaký typ matrace j pro nás vhodný. Matrace by neměla být ani příliš měkká, ani příliš tvrdá a musí odpovídat fyziologickému zakřivení páteře.