Voda v těle

Téměř každá žena se někdy potýká s problémem zadržování vody v organismu (retence). Příčin tohoto jevu je více. Většinou se problémy objevují v době před menstruací nebo během zimy, kdy se celkově méně hýbeme, a v důsledku toho naše tělo zadržuje vodu více. Další příčinou je nesprávná životospráva, přemíra konzervačních prostředků a nadměrná konzumace jídel s vysokým obsahem soli. Mezi nevhodná jídla patří uzeniny, některé sýry, slané tyčinky, konzervy, instantní jídla nebo průmyslově vyráběné saláty.

Jak se pozná, že naše tělo vodu zadržuje? V oblasti břicha a pasu přibývají centimetry, objevují se otoky a dlouhotrvající pocity plnosti či těžkosti. Nepříjemným důsledkem bývá pomerančová kůže na stehnech a hýždích. Shazování kil jde stále hůře.

 Jak předcházet zadržování vody v těle? Největší chybou, které se můžeme dopustit, je snížení příjmu tekutin. Je nezbytně nutné denně vypít dva litry tekutin (čisté neperlivé vody, bylinkových čajů, minerální vody s nižším obsahem sodíku). Důležité je omezit právě příjem sodíku, který má tendenci zvyšovat množství vody v tkáních mimo buňky.

Nemá-li organismus dostatek tekutin, nutíme ho vylučovat všechny odpadní látky v koncentrovanější formě, což způsobuje nepříjemný tělesný zápach, nečistý dech a páchnoucí moč. Vypít musíme tolik vody, aby naše moč byla průhledná. Organismus denně ztrácí kolem deseti až dvanácti sklenic vody (asi tři litry), která odchází kůží, plícemi, močí a stolicí. Potravou přijmeme asi 0,6-1,2 litru, což znamená, že bychom denně měli vypít 1,8-2,4 litry.

Začněte den tím, že ještě před snídaní vypijete jednu nebo dvě sklenice vody nebo bylinkového čaje, do kterého můžete přidat pár kapek citronu. Během dne si dávejte místo kávy znovu čistou vodu. Večer pak vypijte znovu sklenici, abyste zaspali ospalost a pokušení mlsat. Překvapivé je, že průměrný člověk vypije více piva a sladkých limonád než vody. Organismus dokáže využít vodu ve všech možných formách, u některých nápojů je to však problematické. Obsahují mnoho energie, a proto musí být zpracované jako jídlo. Tato nadbytečná energie pak vede k nadměrnému ukládání tuků, výkyvům hladiny glukózy v krvi a ke zpomalení procesu trávení. Pokud jde o čistou vodu, ta žaludkem jenom projde, aniž by vyžadovala jakékoli zpracování a trávení - nedráždí a neruší žádné tělesné pochody. Cukr obsažený v limonádě vyžaduje ke svému zpracování další vodu. Většina běžných nápojů přispívá i k překyselení žaludku. Nápoje typu cola obsahují navíc fosfor, který podporuje větší vylučování vápníku z organismu a tím přispívá k rozvoji osteoporózy.

Do všech nápojů, ať již obsahují cukr nebo ne, se přidávají nejrůznější chemické látky kvůli chuti, barvě nebo konzervaci. Některé z těchto látek působí dráždivě na sliznici žaludku, mnohé pak pro svou detoxikaci a vyloučení z organismu vyžadují dobrou činnost jater a ledvin. Pitím čisté vody vyřešíte všechny tyto problémy.

Do jídelníčku bychom měli zařadit potraviny bohaté na draslík. Ten pomáhá vodě dostat se do buněk, kde je jí potřeba. Pro přísun draslíku bychom měli volit ideálně tyto potraviny: brokolici, banány, meruňky nebo pomerančovou šťávu. Na co bychom neměli nikdy zapomínat, je dostatečný příjem vápníku. Je obsažen především v mléčných výrobcích, ideálně ho získáme z  tvrdých sýrů. Protože ale některé tyto sýry mohou obsahovat značné množství soli, je dobré je střídat s jogurty, tvarohem. Ženy, které mají nízký příjem vápníku, mají častěji problémy s ukládáním vody v těle. Doporučuje se dávka asi 1,5 mg vápníku za den, kterou můžete získat například z tvarohu.