Zdraví kuřáka

Kouření není jen zlozvyk, ale i závislost evidovaná pod lékařskou diagnózou F 17. Jako každá jiná závislost by se i tato měla léčit. Léčba je zaměřena na obě složky závislosti - na psychickou i fyzickou. Dnes již máme k dispozici moderní preparáty, které dokážou odstranit nebo zmírnit abstinenční příznaky. Málokterý kuřák si uvědomuje, kolik času „ztrácí" svým chováním. Vezmeme-li si za příklad kuřáka, který vykouří 15 cigaret, pak svým kuřáckým chováním tráví téměř dvě hodiny.

Nejen plíce

Myslíme si, že kuřáka poznáme podle neustálého kašle, ale ne všichni kuřáci, a to ani ti, kteří už mají zasažené plíce, kašlou. Častá je dýchavičnost - stav, kdy dotyčný nemůže popadnou dech i při běžných, ne příliš namáhavých činnostech. Kuřáci mají tendence si ulevovat, a když nevystačí s dechem, omezí fyzickou aktivitu. Lidé, kteří sportují, si všimnou snáze, že se něco děje. Většinou se pohybují v kolektivu a mohou své výkony měřit s ostatními. Nakolik je postižení plic vážné, ukáže spirometrie. Při tomto vyšetření „foukáte do trubičky" a počítač zaznamenává, jaký je objem plic a jejich konkrétní průtok. Kouřením totiž plicní tkáň přichází o elasticitu, vlastnost, která umožňuje dýchání. Je důležité, aby kuřák na toto vyšetření chodil pravidelně, protože lékař tak může vidět, jak rychle se plíce horší.

Dalším vyšetřením, které by měl kuřák absolvovat, je rentgen hrudníku. Kouření ale nezasahuje jen plíce -hned po nich následuje srdce a tepny. Srdce je ohroženo zejména tehdy, když se k cigaretám přidávají ještě další rizikové faktory - cukrovka, obezita, vysoký krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu. Stav srdce a tepen lze vyšetřit zátěžovou ergometrií - zkoumá se, jak srdce funguje při stále se zvyšující námaze. Toto vyšetření provádí internista nebo kardiolog.
Nezapomeňte na zrak! Kuřákům více hrozí makulární degenerace, při níž se mění sítnice v oku a postižený postupně přichází o zrak. Může za to poškození cév, ke kterému dochází u kuřáků dříve než u nekuřáků.
Kuřáci by měli jíst mnohem více zeleniny, a dostávat tak do sebe hodně antioxidantů, které tělo chrání před škodlivinami. Aby kouření tolik neškodilo, potřebujete zejména vitamin B1, B2, B6, C a E, ze stopových prvků selen a zinek.

Přestat je tak snadné

 Sedm z deseti kuřáků by raději nekouřilo. Podle odborníků je nikotin dokonce návykovější než heroin. Proto tolik lidí opakovaně selhává při odvykací kúře. Málo se také ví to, že během odvykání bývají psychické problémy mnohem horší než ty fyzické. Zvláště když se dostaví pověstná chuť na sladké.
Rozhodnete-li se přestat s kouřením, připravte se na to, že budete mít minimálně měsíc špatnou náladu. Rozhozený nervový systém pomáhá uklidnit aminokyselina L-tryptofan. Pomáhá totiž v těle syntetizovat  látku serotonin, jejíž pokles způsobuje změny nálad.  Můžete si zakoupit volně prodejné přípravky podporující produkci serotoninu, nebo sáhnout pro pomoc do přírody - např. po třezalce tečkované obsažené v čajových směsích nebo tabletách.
Neovladatelnou chuť k jídlu budete pociťovat asi dva měsíce. Důležité je dodržovat zásady správné životosprávy, protože nově získaných kil se těžko zbavuje. Nejdůležitější je jíst málo, ale pravidelně. Vyzkoušejte také spalovače tuků - z přírodních prostředků se osvědčil zelený čaj v kombinaci s karnitinem. Podle odborníků by se měl extrakt ze zeleného čaje užívat nejlépe se snídaní, to pak nejlépe spalujete tuky.  Žaludek zkuste ošidit vlákninou, třeba ve formě cucavých tablet nebo v kombinaci s chromem, který podle některých studií dokáže tlumit chuť na sladké.

Den, který pro vás bude bez cigaret první, byste měli mít naplněný příjemnými činnostmi, které vás zabaví, abyste nemysleli na to, že si chcete zapálit. Také se zbavte všech cigaret, které máte doma. Můžete si pořídit sešit, do kterého si budete zapisovat, co vše jste dělali místo kouření, co všechno jste si za ušetřené peníze koupili. To vás určitě může motivovat. Víte-li, že zvládnete přestat kouřit bez pomoci, požádejte o odbornou pomoc nebo využijte volně dostupných pomůcek.

Náhražky cigaret

Pokud cigarety vysazujete postupně, mějte po ruce nikotinové žvýkačky, inhalátory, náplasti nebo elektronickou cigaretu pro případ, že přijde krize a vy jste už svůj limit (počet povolených cigaret) vyčerpali. Tyto přípravky pomáhají tlumit abstinenční příznaky a oddalují potřebu si zapálit, čímž snižují počet vykouřených cigaret a zvyšují tak šanci, že dodržíte svůj odvykací režim.

Je možné si vybrat z řady aplikačních forem nikotinových preparátů s různým obsahem nikotinu. To umožňuje dostatečnou substituci nikotinu i u silných kuřáků. V nabídce jsou náplasti, jejichž účinek nastupuje po dvou až čtyřech hodinách. Náplasti umožňují konstantní zásobování nikotinem po dobu 16 až 24 hodin. Inhalátory mají rychlý nástup účinku, a to už po dvaceti minutách. Kouření s inhalátorem  pomáhá omezovat psychické abstinenční příznaky. Přísun nikotinu si určuje kuřák sám tím, že inhaluje buď intenzivně, nebo jen lehce. Inhalace nesmí být tak intenzivní jako u cigaret, aby nepronikala hluboko do plic. Nikotinová žvýkačka se musí žvýkat pomalu a občas je potřeba ji nechat v ústech bez žvýkání. Na pomoc si můžete vzít i „odvykací tablety", které se aplikují pod jazyk, kde se díky jeho vysoké prokrvenosti dostává nikotin rychle do oběhu. Tato forma je vhodná pro kuřáky, kteří kouří v nepravidelných intervalech.

 Nejpozději do šesti měsíců byste měli cigarety ze života vyřadit úplně. Pokud se stále nedaří, je třeba navštívit odborníka. S pomocí lékaře a léků na předpis máte na úspěch největší šanci. Úspěšnost léčby se v tomto případě výrazně zvyšuje (kolem 45 procent).