Dáte si kávu?

Káva je nápoj, bez kterého si mnozí z nás nedovedou představit ranní probuzení nebo odpočinkový rituál. Existuje celá řada rozporuplných názorů o tom, zda je lidskému zdraví káva prospěšná, či škodlivá. Určitě se na tento problém můžeme dívat z několika hledisek. Kávu máme rádi doma i na dovolené, popíjíme ji i několikrát za den.

Historie kávy

Kávová zrna jsou známa již od roku 550 př.n.l., ale původ kávy byl dlouho nejasný. Káva pochází z východní Afriky, z okolí Velkých jezer, poblíž hornaté části etiopské provincie Kaffa. Tam také můžeme nalézt i v současné době divoce rostoucí keře kávovníku. Pěstování kávy bylo až do konce 18. století výsadou obyvatel Arabského poloostrova a postupně se rozšířilo také do jiných oblastí, o což se zasloužili především Holanďané. Dále se na rozšíření kávovníku podíleli Angličané a Španělé. V 15. století se pití kávy rozšířilo také mimo oblast Arabského poloostrova do blízkých zemí Orientu. Káva se vášnivě pila také v Turecku a tento zvyk se postupně rozšířil do ostatních zemí. První pražská kavárna byla otevřena roku 1714 a pití kávy tak proniklo i do českých zemí a pojem „turecká káva“ nebo „turek“ se tak stal součástí naší kultury.

Pěstování a příprava kávy

Kávovník je keř, který roste v subtropickém a tropickém podnebním pásu a vyžaduje teplé a vlhké podnebí se stálými teplotami okolo 22 °C. Keříky kávovníku kvetou bílými květy a v závislosti na odrůdě dozrávají zhruba za 6 až 9 měsíců po odkvětu. Na celém světě existuje až 50 druhů kávovníku. Čerstvá kávová zrna jsou zelená, bez vůně a chuti. Svou charakteristickou chuť získávají až pražením. Kávu je nutné po upražení rychle zchladit, abychom zachovali obsah éterických olejů, protože ty mají velký vliv na chuť a vůni kávy. V posledních letech vešla do obliby rozpustná nebo instantní káva nebo káva s nízkým obsahem kofeinu.

Jaké je chemické složení kávy?

Mezi nejdůležitější látku kávy patří kofein, kyseliny kávová a chininová, kyselina chlorogenová, polysacharidy, tuky a vosky. Káva také obsahuje draslík, hořčík, vápník, fosfor, mangan a železo. Kofein je sloučenina, která se také nachází v čajových lístcích a nejvyšší koncentrace kofeinu v těle je asi po 30 minutách po požití kávy. Metabolizuje se v játrech na asi 25 různých látek a ty jsou následně vyloučeny močí. V šálku kávy se nachází zhruba 50-200mg kofeinu.

Přínos pití kávy

Kávu můžeme použít při některých zdravotních potížích, jakými je např. srdeční slabost, kolapsový stav, bolesti hlavy, neuralgie, migrény. Káva má povzbuzující psychostimulační účinky a vyvolává pocit vitality a lepšího zvládnutí duševních i fyzických výkonů. Kofein také ovlivňuje oblasti mozku, které produkují dopamin, což je látka, která má významný vliv na vznik Parkinsonovy choroby.

Espreso

Káva, která je připravená jako espreso obsahuje vysoké množství antioxidantů, což jsou látky, které jsou součástí mnoha potravinových doplňků a které jsou důležité při léčbě a prevenci mnohých civilizačních chorob, srdečně cévních onemocnění, duševních poruch, zánětů nebo onkologických onemocnění.

Pití kávy má i svá negativa

Nadměrné pití kávy může způsobit neklid a podrážděnost, vznik oparů apod. Podle výzkumů je to pravděpodobně tím, že častým pitím několika šálků kávy denně ztrácíme cenný vitamin skupiny B. Bylo také zjištěno, že náhlé přerušení pití kávy u zvyklých konzumentů, může vyvolat abstinenční příznaky, jakými je např. podrážděnost, třes končetin, bolest hlavy apod. Při silném konzumu kávy, což znamená 6 a více šálků denně bychom měli počítat s občasnými mírnými poruchami srdečního rytmu.

Doporučované množství

Za rozumné denní množství je považováno asi 300 mg kofeinu, což jsou tři šálky kávy. Při vypití pěti šálků během krátkého intervalu může dojít k poruchám trávení, nespavosti nebo neklidu. O smrtelné dávce kofeinu hovoříme, pokud dojde k orálnímu užití 150 mg. /kg, což je zhruba 10 g pro dospělého člověka. To v praxi odpovídá 50-200 šálkům kávy. Nesmíme zapomenout také na to, že káva působí dehydratačně. Pitím kávy si zpříjemňujeme společné chvíle a je spojeno s určitým rituálem klidu a pohody. Množství kávy bychom měli vždy přizpůsobit individuální snášenlivosti a osobním zkušenostem.