Když se tělo brání

Jednou z možností, jak se tělo brání nadměrné zátěži, je únava. Jedná se o přirozenou změnu stavu organismu, která určuje jeho výkonnost. Během procesu únavy dochází ke snížení látkové přeměny a k nahromadění odpadních látek. Celý děj je charakterizován snížením smyslového vnímání a pozornosti, zpomalením myšlení a poklesem fyzických sil. Únava může vzniknout na základě svalové nebo mentální činnosti. Nastává také v případě kombinace obou uvedených aktivit.

Typy únavy

Rozeznáváme několik základních typů únavy:

  • Běžná únava – je přirozenou součástí života a hraje důležitou roli v rámci obranné reakce organismu, protože ho chrání před vyčerpáním. Běžná únavy vymizí po důkladném odpočinku již následující den.
  • Únava podmíněná – vzniká na základě špatné organizace potřebných pracovních podmínek a v případě, že podmínky nezlepšíme, trvá delší dobu a může přejít do chronického stadia
  • Únava patologická – nastává při hromadění chronických potíží vlivem násilného přemáhání organismu povzbuzujícími prostředky

Chronický únavový syndrom

Jedná se o chorobu, která je stále podceňována a mnozí odborníci ji ani za samostatnou chorobu nepovažují, protože zde neexistuje jednoznačný ukazatel a vždy se zabýváme až důsledky daného zdravotního stavu. Ke klasickým symptomům chronického únavového syndromu patří únava, která přetrvává měsíce až roky, stále se vracející hluboké vyčerpání, které je vyvoláno fyzickou nebo psychickou zátěží. Stav bývá doprovázen horečkou, která nepřesahuje 38°C, dlouhodobými bolestmi v krku, kloubech nebo svalech. Mezi další potíže řadíme poruchy spánku, světloplachost, poruchy soustředění, emoční labilitu a vnitřní neklid. Z psychologického hlediska bývají nejvíce postiženi únavovým syndromem lidé, kteří mají velký smysl pro povinnost. Nejčastější rizikovou skupinou jsou ženy ve věku mezi 25 – 45 lety. Za možnou příčinu nemoci bývají označováni infekční původci, virové nebo bakteriální onemocnění.

Poslouchejte své tělo

S ohledem na celkovou situaci, která ve společnosti panuje, by se měl každý člověk uvědomit jednu podstatnou věc, a to, že o své zdraví musí pečovat každý člověk sám. Pokud necháme působit příznaky únavy, malátnosti a podrážděnosti delší dobu a stále se jen přemáháme k lepším výkonům, je pouze otázkou času, kdy nastane onen zlomový okamžik. Zmírnit zátěž, slevit ze svých nároků a zařadit do svého denního programu trochu pohybu a zdravou výživu, můžeme totiž pouze my sami.

Spánková disharmonie

Pokud únava trvá delší dobu, její důvod je buď z dlouhodobého nedostatku spánku nebo z poruchy spánku. Rozlišujeme dvě základní poruchy spánku: akutní a chronickou. Akutní porucha je většinou spuštěna pod vlivem určité události nebo nemoci. Jakmile se potíže vyřeší, porucha ustane a organismus znova načerpá ztracené síly. Pokud člověk nemůže usnout déle než tři týdny, hovoříme o chronické poruše. Poruchy spánku mohou mít různou podobu. Někteří se převalují několik hodin na lůžku, někdo spí pouze krátký interval a pak zůstává vzhůru.

Prášky na spaní

Velké množství lidí si navyklo užívat prášky na spaní, protože se domnívají, že to je nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jakým mohou svůj problém řešit. Je však potřeba si uvědomit, že prášek na spaní je chemická látka, která má mimo jiné i své negativní účinky. Prášky na spaní vedou k začarovanému kruhu a vytváří závislost.

Barbituráty

V případě použití barbiturátů uvádíme organismus do malé narkózy. Jejich účinek spočívá v útlumu centrálního nervového systému, což brání přirozenému spánku, v potlačování tělesného pohybu, zpomalení krevního oběhu a činnosti srdce. Při užívání barbiturátů si lidé většinou stěžují na celkovou únavu, nedostatek energie a snížení fyzické výkonnosti.

Benzodiazepiny

Jedná se o moderní chemické látky, které organismus neochromí v tak velké míře jako barbituráty. Mají zklidňující účinky a usnadňují usínání. Jsou předepisovány při stavech úzkosti a depresích nebo při poruchách spánku. Jsou – li podávány v nízkých dávkách, jsou vhodné při dlouhodobé terapii. Bohužel také benzodiazepiny mají své negativní účinky, mezi něž patří otupělost, malátnost a vznik spánkové apnoe, což je dechová pauza ve spánku.

Pomoc při spánku

Velká část chemických prostředků používaných při poruchách spánku, ztrácí své účinky během krátkého intervalu několika dní. Jedinec, který trpí nespavostí si většinou sám zvyšuje dávky léků a tak se dostává do pasti. Prášky na spaní by však měly být používány pouze v naléhavých případech. V případě, že je to možné, doporučuje se chodit spát ve stejnou dobu. Před spaním je vhodná malá večerní procházka. Při poruchách spánku se doporučuje pití bylinných čajů, používání vonných olejů nebo polštářků. Velmi vhodná vůně je například levandule. Dále jsou také zaznamenávány dobré účinky při podávání vitaminů, minerálních látek a stopových prků. Dobře působí vitaminy skupiny B, zejména vitamin B5, C, hořčík a zinek.

Orgány ovlivňující energii

V případě únavy se poukazuje na důležitost správné činnosti štítné žlázy a střev. Především funkce střev ovlivňuje zdravý spánek, protože střevní onemocnění způsobují únavu. Náš imunitní systém a tlusté střevo pracují před spaním na maximum. V tento čas tlusté střevo obsahuje velké množství pomocných a obranných látek, jakými jsou například buňky a makrofágy, které ničí škodliviny a cizorodé látky. Pouze v případě, že máme k dispozici dostatečné množství obranných buněk, je z mozku vyslán serotonin -přirozená spánková droga. Ke kvalitnímu spánku také přispívá zdravý imunitní systém, který uvolňuje cytosiny, které řídí rytmus spánku a bdění. V důsledku špatné výživy střev, dochází k usazení škodlivých látek, které zabraňují produkci obranných buněk. Následně organismu chybí dostatečné množství serotoninu a dochází tak k prodlužování usínání. Velmi častým problémem je špatná spolupráce střev s imunitním systémem v důsledku plísňové infekce. Nejčastější a nejznámější je Candida albicans.